יח"צ. AES+F אלגוריה סקרה
לפני אירועי השבעה באוקטובר, ובעקבותיהם המלחמה, התגבשה לה תערוכה בשם "יש מישהו בבית?" ( IS ANYBODY HOME).
אם בימים כתיקונם היה השם מעלה חיוך ומחזיר אותנו נוסטלגית למערכון של הגשש "קרקר נגד קרקר", הרי שלאור האירועים הקשים, מקבל שם זה משמעות שונה ומתייחס לבתים הנטושים, לאלה השרופים, לחוסר הבית ועוד. מנקודת מבט חדשה זו יצאתי לחפש תקווה ומצאתי חיבורים אומנותיים ופוליטיים מסקרנים.
התערוכה, מגיבה למציאות החדשה ובוחנת נושאים הנוגעים למושג ה"בית" שאמור לספק ביטחון יציבות, ומשפחתיות, מקום שהפך בן לילה למקום שמייצג בדיוק את ההיפך: חוסר ביטחון, אובדן, כאב, געגוע ולצד אלה גם תקווה, וחיפוש אחר משמעות חדשה בעולם האלים והאכזר שהתגלה לנו.
התערוכה, המאגדת אמנים מפורסמים מהארץ ומחו"ל, נוצרה ביוזמת האוצרים בלו-סימיון פיינרו ואביטל בר-שי, מספרת את סיפור ההרס והחורבן הן הריגשי והן הפיסי של ה"בית" של כולנו.
שולמית עזר והאוצרים בלו-סימיון פיינרו ואביטל בר-שי. צילום: סוזן לוי לדברי האוצרים, יצירות אמנות הן ביטוי לרוח האדם ולכוחה של האמנות להפיח תקווה גם ברגעים קשים בצל מלחמה לחזק ולרפא, להוות משענת ומזור לרוח ולנשמה, לספק לאנושות תקווה, סולידריות וחוסן חברתי. במרחבים פתוחים ובטוחים להתכנסות, לשיתוף בצער, לשיח כן ולשאיפה לעתיד טוב יותר.
קצת היסטוריההביאנלה הים תיכונית נוסדה בחיפה ב-2010 כמודל לשיתוף פעולה רב תרבותי, ולדו שיח בין השקפות מגוונות של קהילות ושל קבוצות שונות במזה"ת ובארצות הים התיכון.
חזון הביאנלה הוא לקדם הידברות באמצעות פעילות אמנותית לשם בניית אמון הדדי באיזור ע"י קידום שיתופי פעולה המבוססים על שויון והדדיות, מתוך תקווה ליצור בסיס לדיאלוג אנושי וקיום בצוותא בין קהילות החיות בסכסוך ומבקשות לקדם חינוך לסובלנות ולאי אלימות.
יח"צ. אלכס מירוציו -"דמעות יקרות ערך" התערוכה "יש מישהו בבית?" המוצגת בחיפה היא חלקה השני של הביאנלה הים תיכונית. חלקה הראשון מתקיים השנה לראשונה מחוץ לישראל באיסטנבול תחת הכותרת I am another you. you are another me כאשר גם חלק זה של התערוכה מושפע מאירועי התקופה, שכן היא הוקמה ומתופעלת מהארץ ע"י האוצרות ללא הצגת שמות מדינות האמנים המשתתפים, וזאת על מנת לא לעורר אנטגוניזם בנוסף למצב הקיים.
התערוכה המקורית שתוכננה כהמשך לתערוכה באיסטנבול, שינתה את פניה וכך תוך חודש וחצי, בתנאי מלחמה עם אזעקות ויירוטים ברקע ומבני ציבור סגורים לרבות המכללה, פנו האוצרים לאמנים בארץ ובעולם כדי להשיג עבודות לתערוכה.
במקרים רבים, הם מספרים, נענו בשלילה מאמנים שחששו שהצגת עבודותיהם במדינה הנתונה במלחמה תתפרש כהבעת תמיכה או הזדהות.
רוב העבודות המוצגות בתערוכה נוצרו קודם לכן ונבחרו עפ"י היכולות שלהם לשקף את המצב הנוכחי ולהקרין את התחושות בהתאם.
יח"צ. קרלוס אמורלס -" בינתיים" אומנות ישראלית כהבעה לכאבאתחיל בעבודותיה של ענבר היימן ז"ל. מדובר בשתי עבודות וידאו הממוקמות בקפה רוסטר צפון בהדר, של, היימן, אמנית גרפיטי חיפאית, סטודנטית במכללה שנה ד` שנחטפה במסיבת הנובה ונרצחה בשבי. לזכרה אף ייערך ערב במכללה.
אמנית מעניינת אחרת היא זיוה ילין. ילין, אמנית רב תחומית, העוסקת ברישום, בציור ובמיצב, ניהלה ואצרה את הגלריה בקיבוץ בארי משנת 1994, הפעם היא מציגה בתערוכה עבודות משלוש סדרות -ציורי שדרות הברושים, ציורי פנורמה וציורי נוף.
יח"צ. פבל וולברג - "כיסופים"
בעבודותיה שצוירו בין השנים 2018-2015 רושמת זיוה בריאליות עגומה בצבעי שחור ואדום, כאשר הצבע האדום המהווה רקע לציור, נוזל על גבי היצירות כגשם הזולג על שמשה או, כבכי המטשטש את הראייה ומקבל משמעות עמוקה וכואבת. בעיקר לאחר השבעה לאוקטובר, כאשר בציוריה ניכרים כדורי המחבלים הפוצעים את הקנבס כעדות למאורעות.
ייחודה של אנגליקה שר טמון בצילומים המבויימים שלה. בתערוכה היא מציגה מספר צילומים המושפעים רבות מיצירות בתולדות האמנות ומצלמים שצילמו סצנות של דמויות מבוימות (עדי נס למשל).
יח"צ. אנגליה שר - "שירת דבורה "
בסדרת הצילומים "שירת דבורה" ניכרת השפעה של שר מ"הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ`י. בניגוד ליצירות מתולדות האמנות, בהן הדמויות המרכזיות הן גברים, בוחרת הפעם שר בדמויות המרכזיות כנשים וחיילות. שר מתייחסת לדימוי החיילות בהקשר אסוציאטיבי של עוצמה, גבורה והקרבה למען הקולקטיב מצד אחד וכקורבן מהצד השני.
יח"צ. אורי גרשט - "רימון" "רימון", היא עבודת הוידאו של אורי גרשט בה ניתן לראות טבע דומם בהשפעת ציורי הנוף הפלמיים מהמאה ה-17. אלה שבניגוד להם, "הרימון" שהינו פרי ים תיכוני, נפגע ע"י כדור רובה, מתנפץ וניתז לכל עבר וכמובן מזכיר פגיעה אנושית והתזת דם.
בלו סימון פיינרו, אחד האוצרים, מציג בתערוכה מספר עבודות. בעבודה "7 באוקטובר בעקבות הזמן האבוד", הוא מציג שעון קיר שמחוגיו נעים אחורה, פעולה המעמידה את הצופה בנקודת ציון של לפני ואחרי השבעה באוקטובר, ומייצגת את הרצון לחזור לעבר אל מול ההווה הטראומטי והמסויט.
עבודת הוידאו "חלומות ומשאלות" היא עבודת וידאו שנערכה במסגרת פעילות עם פליטים מיישובי הדרום שפונו בשבעה באוקטובר. בסדנה שהתקיימה עם מפוני קיבוץ כרמיה ומפונים נוספים, התבקשו המשתתפים להביע משאלה לכתוב אותה על נייר, לקפל אותו ולהעביר אותו לזה שלידם.
המשאלות הפשוטות, לכאורה-"לישון בשקט", "לחזור הביתה", תקווה "שהילדים והנכדים יחזרו הביתה בשלום" מעוררות רצון לשינוי, אומץ להתגבר על מכשולים בלתי צפויים ותקווה.
צילום: סוזן לוי חנאן אבו חוסיין מאום אל פאחם, מציגה במיצג הווידאו שלה דמעות שחורות, הנוצרות מטבילת מכחול ה"כחל" בבצל. טבילתו באבקת הכחל ואיפור העין שממנה זולגות דמעות שחורות.
אמנים ישראליים נוספים המשתתפים בתערוכה הם: יגאל תומרקין, גיא בן נר ,משה גרשוני ,מירב הימן, פבל וולברג, אביטל בר-שי, אור פיינרו, ובועז קייזמן.
כאמור, בתערוכה מציגים גם אמנים מחו"ל, יצירותיהם עוצמתיות ומביעות רגשות ומסרים בדרכים שונות.
ביצירת הוידאו של האמן הרומני אלכס מירוצי "דמעות יקרות ערך", אנו צופים באמן כאשר דמעות זולגות מעיניו באיטיות כביטוי לעצב, וכניסיון להאטת הכאב, השהיית הטראומה וביטוי לתחושת הכמיהה למה שהיה.
האמן האלג`יראי צרפתי עדל אבד סמד ביצירת הוידאו שלו מחריד את הצופה בזעקה בעוצמה גבוהה ,שבאה מתוך זעקה פנימית.
יח"צ. זיוה ילין -"נוף קיבוץ בארי" קבוצתAES+F אלגוריה סקרה האוקראינית הגיעה עם מיצג וידאו העוסק בנושאים של רב גזעיות, רב תרבותיות וגלובליות, דרך סצנות אפוקליפטיות עתידיות אלימות, המשלבות יחסים בין אנשים ממינים גזעים וגילים שונים.
שחר מרקוס הישראלי ונזקט אקיצ`י הטורקיה משתפים פעולה במיצג הנקרא "מאובנים". המיצג עוסק בנושאי אקולוגיה, פגיעת האדם בטבע והרצון לתיקונו.
במיצג רואים את שניהם שוכבים על מיטה ולפתע זו הופכת לקבר, כאשר חצץ מוזרם ע"י מכונה, והחצץ מכסה וקובר אותם. עבודה קשה לצפייה המזכירה לצופה את זוועות השבעה באוקטובר.
ציפיריאן מורישו הרומני במיצג הוידאו שלו מציג תאטרון בובות המורכב מכלבים, הדנים באכזריות ובאלימות האנושית לאורך ההיסטוריה ואינם מבינים מדוע החיות נחשבות אכזריות אל מול הרוע והאכזריות האנושית.
יח"צ. בלו-סימיון פיינרו - "7 באוקטובר בעקבות הזמן האבוד" במיצג "רגשות "מציגה ג`ני הולצר רצף משפטים המופיעים כמו מטח יריות על גבי מסך. היצירה היא למעשה טקסט אזהרה שבו כל משפט מורה, מודיע או שואל על הדרכים בהן האדם מגיב לסביבה הפוליטית,החברתית והפסיכולוגיה שלו.
אמנים נוספים מחו"ל המשתתפים בתערוכה -אלמגרין ודרגסט, מריה זיקיניה, קרלוס אמורלס, יניס קונליס, מינרד שחאדה, לילה אחמדזאי, בורק דליאר, אלמגול מנלביבה והיסר קירוגלו.
המשך הביאנלה מוצג בחללים ציבוריים במרחב העירוני בחיפה, ומהווה שיתוף פעולה בין עסקים מקומיים, כמו גם משלב תרבות וכלכלה.
מיקום התצוגות:התערוכה המרכזית ויצ"ו חיפה רחוב הגנים 21 המושבה הגרמנית. במושבה הגרמנית - קפה ארומה ,קניון סיטי סנטר, קפה קפה בהדר- צפון רוסטר קפה גלריה,בית הארחה וגלריה ברחוב הנביאים, בבל חנות ספרים וגלריה, תוהו בוהו גלריה בעיר התחתית.
הביאנלה תוצג עד ה-7 במרץ. הכניסה חינם.