צילום: פנדי רשמי
המותג הוותיק, שקם לפני 101 שנה ברומא בידי אדל קסגרנדה כחנות למוצרי עור ופרווה הפך במהרה להצלחה.
בשנת ב-1925 שינה המותג את שמו לפנדי לאחר נישואיה של אדל לאדוארדו פנדי ובהמשך עבר ניהול המותג לידי חמש בנותיהם - פאולה, פרנקה, קרלה, אנה ואלדה – במטרה להפיח בו רוח חדשה.
האחיות פיתחו את פנדי לבית אופנה בינלאומי מצליח הידוע באיכות בלתי מתפשרת ובטכנולוגיות מתקדמות והפכו אותו למותג הכולל בתוכו ניגודים: פרוות שופעות ותיקי יד זעירים, עסק משפחתי בעל מוניטין בינלאומיים עם עבר קלאסי ועתיד צעיר ברוח אופנת רחוב.
צילום: פנדי רשמי העסק המשפחתי התרחב ב-1946 עם פתיחתה של חנות גדולה יותר, אבל רק שמונה שנים מאוחר יותר, עם מותו של אדוארדו, נולדה למעשה התדמית המודרנית של פנדי, כשחמש האחיות הזריקו בו זוהר צעיר.
ב-1965 צירפו האחיות את המעצב הגרמני קארל לגרפלד – אז מעצב צעיר בנסיקה שעבד עם פייר בלמיין, ז`אן פאטו וקלואה בפריז – לבית האופנה, כדי שייעצב עבורו קו רדי טו וור, וזה שאף מבחינתו לבטא ניגודיות ולהכניס רוח נעורים לעיצוב המותג, במטרה להפוך אותו לבית אופנה אייקוני בעל שם עולמי. בנוסף יצוין, כי לגרפלד הוא גם מי שעיצב את הלוגו המזוהה של המותג, שתי אותיות F שנחות הופכיות זו לזו.
ב-1966 הציגו בפנדי את קולקציית ההוט קוטור הראשונה שעוצבה בשיתוף עם לגרפלד, וזו התקבלה בהתלהבות על-ידי התקשורת והלקוחות כאחד. ב-1969 נוספה קולקציית פרט-א-פורטה לקולקציית הפרוות. השוק הזר הביע נכונות ורצון לקנות, והקשר הראשון נעשה עם קניינים אמריקנים ויפנים. גם עיצוב התיקים השתנה, מתוך כוונה לענות על צרכיה המיוחדים של האישה העובדת.
לאחר מותה של אדל ב-1978, כל אחות מהאחיות לקחה תחת חסותה נתח אחר של האימפריה: פאולה הבכורה התמחתה בפרוות, אנה התמקדה במוצרי עור, פרנקה הייתה אמונה על קשרי הלקוחות, קרלה עבדה כמתאמת עסקית ואלדה ניהלה את המכירות.
בנוסף השתלבה בעסק סילביה ונטוריני (בתה הבכורה של אנה) - המייצגת את הדור השלישי לשושלת פנדי.
ב-1984 הוסיפו בפנדי גם עניבות, כפפות, משקפיים, ג`ינסים ורהיטים לבית, לרשימת פריטי האיכות שהם מייצרים. בית האופנה הפך לסמל איטלקי בולט עד כדי כך, שב-1985 הקדיש המוזיאון לאמנות מודרנית ברומא את התערוכה הראשונה שלו בתחום האופנה, לחגיגות ה-60 להקמת פנדי.
צילום: פנדי רשמי
ונטוריני, שלמדה עיצוב באיטליה ובלונדון, והחלה את עבודתה תחילה בבוטיק פנדי בלוס אנג`לס לקחה לידה ב-1987 לקחו ביחד עם אחותה מריה תרזה את האחריות על קו הצעירים של המותג והקימו את Fendissime - פנדיסימה, שהצליח מאוד. שנתיים מאוחר יותר קיבלה ונטוריני את האחריות על עיצוב האביזרים של בית האופנה, ומאז נכדתו של המייסד, היא גם המעצבת הראשית ומובילת החברה.
"הוא נהג לכנות אותי הילדה הקטנה והעצובה", היא מספרת על המעצב שאותו הכירה לראשונה כשהייתה בת ארבע. "עכשיו זה לא הזמן להיות עצובים", הוסיפה וציינה כי לגרפלד מפקח מקרוב על כל דגם בקולקציה, שמבטאת את חתימתו ואת ה- DNA שהטמיע במותג.
לאורך שנות ה-80 וה-90 הפך ארסנל המותג למגוון יותר והתרחב גם לבגדי גברים, לקולקציות ג`ינס, למתנות ובשמים והשם "פנדי", הפך לשם נרדף ליוקרה אליטיסטית של בני חוג הסילון. ב-1997 עיצבה ונטוריני את תיק הבאגט המיתולוגי שנועד לנשיאה תחת הזרוע בדומה לאופן בו נושאים את כיכר הלחם הקרויה באותו השם, תיק שכידוע נחל הצלחה היסטרית, והפך לאייקון אופנה ולפריט אספנים.
מאז 2001, השליטה בבית האופנה נתונה בידי המיליארדר הצרפתי ברנר ארנו, יו"ר תאגיד LVMH.
בשני העשורים שחלפו מאז, סילביה ונטוריני, משמשת כמנהלת האמנותית של המותג לצד לגרפלד שמעצב את קולקציית בגדי הנשים, ודודתה קרלה, שמכהנת כנשיאה של כבוד, והן למעשה היחידות ממשפחת פנדי שמעורבות עדיין בפעילות המותג.
את המותג שניתן היה לרכוש עד כה בבוטיק אמור (כיכר המדינה, תל אביב) תוכלו כאמור לרכוש מעתה גם בסניף רשת פקטורי 54 בקניון רמת אביב ובחנות האונליין של הרשת.
טווח מחירים: ביגוד - 1,750-8,990 ₪, נעליים - 3,100-7,390 ₪, אביזרים - 1,190-8,850 ₪, להשיג ברשת חנויות פקטורי 54