צילום: רנה יקובסון
על המוזיקה הקלאסית אומרים שהיא שייכת לפריבילגים, שהיא אליטיסטית ושהקהל שמגיע אליה הוא בא בימים. מצד שני האולמות המלאים מעידים אחרת, והוא מורכב גם מקהל מעודכן עם פן ובגדים אופנתיים.
לא בכדי מעדיף המנצח והכנר האסטוני אנדרס מוסטונן יוזם ומפיק פסטיבל טאלין־תל אביב (שנקרא גם "מוסטונן-פסט"), להמיר את ההגדרה "מוזיקה קלאסית" במונח "מוזיקה שמבוצעת באולמות קונצרטים", ובכך הוא "מואשם" לא פעם כמי שהופך מוזיקה רצינית לבידור קל.
הפסטיבל שחוגג השנה 11 שנים להיווסדו, החל ב-12 בפברואר ויתקיים עד ה-21 במרץ במקומות שונים ברחבי הארץ. בפסטיבל ייערכו עשרות קונצרטים שיציגו שיתוף פעולה בין קהילות המוזיקה הקלאסית מאסטוניה וישראל.
מוסטונן עבר בצעירותו את מסלול הלימודים הקלאסי המקובל והתחנך על ברכי המסורת המוזיקלית האירופית. הקשר שלו עם ישראל החל כבר באייטיז כשהגיע להופיע פה עם ההרכב "הורטוס מוזיקוס" (הגן המוזיקלי) שיצר מוזיקה עממית מתרבויות שונות, בעיבודים מקוריים וחופשיים.
במהלך השנים אהבתו לישראל התחזקה. לפני 13 שנים מונתה בת זוגו אף מונתה לשגרירת אסטוניה בישראל ומאז הוא מנהל את רוב חייו מביתה בתל אביב. מפה הוא יוצא לסיבובי ההופעות שלו בעולם וכך גם הצליח להפיק את הפסטיבל בארץ.
טעמתי מפסטיבל זה גם בקונצרט שהתקיים במוזיאון תל אביב בו התארחו שני מאסטרים שאיחדו כוחות לערב בלתי נשכח של סונטות של גריג, בטהובן ובאך.
גיל שוחט הפסנתרן הבינלאומי, וירטואוז שאין צורך להציג אותו, שמו הולך לפניו ואנדרס מוסטונן, מייסד הפסטיבל ומנהל אמנותי כאמור, כנר מחונן, איש לא צעיר שניגן יצירות קלאסיות באופן שריתק את הקהל.
באירועים הבאים תתארח כוכבת האירוויזיון אלינה נצ`אייבה, וטובי סולני האופרה האסטונית לצד זמרי אופרה מקומיים (יעלה אביטל , תום בן-ישי, ניצן אלון, איתן דרורי, יאיר פולישוק).
עוד יש להזכיר כי במסגרת הפסטיבל האסטוני תעלה באולם רקנאטי, מוזיאון תל אביב (27.2) החמישית של שוברט ובמוזיאון לאמנות האסלאם, ירושלים ב-13 למרץ הרקוויאם של ורדי, יצירות חשובות ומהוללות שמסקרן לראות אפוא את הפרשנות שיעניק להן מוסטונן.