מחלקת צורפות ואופנה: אופיר קרטס - "מטמורפוזה". צילום: גיא רשקובן
לאחר שנים של "עליה לרגל" לתערוכות סוף שנה של בוגרי בצלאל, שהוצגו בקמפוס הר הצופים, סוף סוף תערכנה מעתה תצוגות הבוגרים במשכנו החדש של בצלאל במרכז העיר.
נסיעה ברכבת הקלה, ירידה בתחנת כיכר ספרא, חציית הכביש ובין בנייני העיריה ובית המשפט שוכן לו מבנה הקמפוס החדש שקשה לפספסו ולהשאר אדיש אליו.
המחלקות שבוגריהן מציגים בקמפוס החדש הן: אמנויות המסך, צורפות ואופנה, עיצוב תעשייתי, צילום, אמנות, עיצוב קרמי וזכוכית, תקשורת חזותית ולראשונה – מצטרפים גם בוגרי ובוגרות התואר העיוני בתקשורת חזותית וחומרית (זהו מחזור הבוגרים הראשון) וכן התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית. במקביל, נפתחה התערוכה המרכזית של בוגרי ובוגרות אדריכלות בבניין ההיסטורי, שבו שוכן בית הספר לאדריכלות של בצלאל.
יותר מ-400 פרויקטים מוצגים ברחבי האקדמיה ובמבנה ההיסטורי של בית הספר לאדריכלות ורבים מהם עוסקים השנה בנושאים של זהות, מגדר ומיניות.
ליוותה והדריכה אותי אביגיל רז, דוברת בצלאל כשאת הסיור התחלנו בקומת הכניסה שבה מוצגות עבודות של מחלקת הצורפות והאופנה.
כמו תמיד עבודות הבוגרים מרשימות, צבעוניות ועוסקות בנושאים שונים כמו מגדר, דימוי גוף, זהות תרבותית, מינית חוויות אישיות, הרשתות החברתיות ועוד.
העבודות עשויות כולן בטכניקות חדשניות של מודול, הדפסות תלת מימד, בינה מלאכותית ומציאות מדומה.
השנה ראשת המחלקה שלי סתת קומבור החליטה להעלות ולקדם את נושא הקיימות ויצרה שת"פ עם ארגון ויצ"ו שהעביר למחלקה לאופנה בגדים וטקסטיל שמהם יצרו הסטודנטים את עבודותיהם.
משלל מהעבודות לכדו את תשומת ליבי "מטמורפוזה"של אופיר קרטס. אופיר שיצרה שלושה זוגות נעליים שבנתה בהתאמה לאנטומיה של כף רגלה, תוך שהיא משלבת עבודת קראפט דיגיטלית לצד עבודת יד. הנעליים שעוצבו בהשראת עולם החרקים לרבות חיפושיות, צרעות ופרפרים, צבועות בצבעי מכוניות ומייצגות אלמנטים בחיפוש עצמי ושיקום לאחר תאונת דרכים שעברה.
"אשכבה" של עבד אל קאדר היא סדרה של מערכות לבוש הבנויות מגופי חשמל שהם התמודדותו האישית עם חווית האובדן ותחושות הריק לאחר שאיבד את אביו שעבד כחשמלאי.
"על הגוף ועל הנפש" של שחר ג`רמן קינדלר בן סימון היא סדרה של אביזרי גוף המתמקדת באיברי גוף של נשים שנפגעו (פה, שיער, לב רגליים ואיברי המין). באמצעות עבודתה מאזכרת שחר את סיפורן של הנשים לאורך ההיסטוריה ומבקשת למחות על כך שדבר לא השתנה עד היום.
מחלקת צורפות ואופנה. עדי מרירס - "אשלונק". צילום גיא רשקובן "אשלונק?" של עדי מרירס שאול מהביטוי העירקי שהיה שגור בפי סבה וסבתה (מה שלומך בעיראקית). עדי בהשאלה תוהה של מה הצבע שלך, ומהי הגדרת הרגש ע״י צבע. במערכות הלבוש והאביזרים שיצרה היא משמרת את סיפוריהם וזכרונותיהם של יקיריה.
פרלה סיבאני עיצבה קולקציה בת ארבע מערכות לבוש העשויות בטכניקות עבודה מגווונות, שבהן היא הדפיסה את דמותה. פרלה מתייחסת לעולם הסלפי, האמיתי והמזויף וההתמודות עם החשיפה והרצון לאהדה ברשתות הוירטואליות.
"אבן כחיים" של אחלאם קיסי היא סדרת תכשיטים באבן וברזל, שעוצבה תוך צפייה במחסומים בדרך ללימודים ממזרח ירושלים.
המעבר בין המחלקות השונות בקמפוס היא באמצעות גשרים וגרמי מדרגות (יש גם מעליות כמובן) כשקונספט שקיפות החללים מאפשר למבקרים להתבונן ולהתרשם מחדרי הסדנאות והיצירה ולסטודנטים - אינטרקציה של סביבה יוצרת.
מחלקת קרמיקה וזכוכית. רוזה רחלי פירמן -"גילוי וכיסוי של הלב" רוזה רחלי פירמן ושולמית עזר
כך המשכנו יחדיו למחלקת עיצוב קרמי וזכוכית שם פגשתי ושוחחתי עם רוזה רחלי פירמן, אמנית רב תחומית העוסקת בזכוכית, בצילום ,בשירה ובכתיבה.
בעבודתה "גילוי וכיסוי של הלב" (שם העבודה נלקח מתוך המסה של ביאליק "גילוי וכיסוי בלשון") היא מזמינה את הצופה לחוות ולגלות דברים הקשורים בה מתוך חדר שיצרה, המייצג את חדרי הלב כמרכז הרגשות. בחדר שנצבע בצבע אדום מציגה רוזה כדים בצורת איברי רבייה נשיים וספר שהוא מרכז לב הפרויקט.
"פיסלתי את איבריי הפנימיים ואת הדם, פיסלתי תחושות בזכוכית וצילמתי גוף ורגשות. בניתי מקום ממשי לכל המקומות החבויים בתוכי שלא התקבלו והושתקו ועכשיו יש לי מקום לספר את הסיפור הסיפור של הלב שלי", היא אומרת.
כמו כן, קשה להתעלם מעבודתו של מתן שמאי "הולך ומתמחזר" המעניקה מקום לקיימות בדמות גופים המשלבים קרמיקה וסריגה משקיות ניילון של שופרסל ורמי לוי ומיצגי קרמיקה שעליהם מומסים ארגזי פלסטיק ורודים של תנובה.
במחלקה לעיצוב תעשייתי מתברר הנושא המרכזי הוא נושא הקיימות, שמירת והצלת הסביבה.
המחלקה לעיצוב תעשייתי - ירדן טיאני גם ירדן טיאנו מציגה פיתרון לצמצום הבזבוז ע״י יצירת טבליות קפואות מפסולת חקלאות שהוצלה. הפירות והירקות עוברים תהליך קיצוץ והקפאה בתבניות, תהליך השומר על טעמם, צבעם וערכם התזונתי.
סאני לוסטוב ביצירתה "נריאדות" יצרה קונסטרוקציות תת ימיות לקירור שוניות אלמוגים בשם נריאדות. אלו עוצבו על מנת להיאבק בסכנה הגוברת של עליית הטמפרטורות באוקיינוסים והשלכותיה ההרסניות על שוניות האלמוגים. הקונסטרוקציות עשויות מג`ל תרמו רספונסיבי שנקרא NIPA ומשמש לקירור אקטיבי של אזורים הנתונים בסכנת התחממות.
במחלקה לצילום, הפרוייקטים אישיים ומוצגים דרך הדפסות, הקרנות, צילום פרפורמנס בוידאו וצילומי סטילס. בולטות במיוחד עבודותיהם של בר רוסו (מעבדת גוף לה לי בי דו ) אופיר דרורי (קשר וזכרון משפחתי -"המוות עורר בי מחשבה על זכרון") וזהות פריפיאלית של שון הלפרין ממעלות המציגה סדרה של 15 תמונות של בני משפחתה, בה כל אחד מצולם בשת"פ ובשקיפות מלאה לפי מה שמאפיין ומייצג אותו לפי נקודת מבטה.
המחלקה לאמנות. תמר הכט תמר הכט ושולמית עזר
במחלקה לאמנות מוצגים מיצבים וביניהם המיצב של תמר הכט העשוי מתחתוני נשים ממוחזרים. זהו מיצב גדול מימדים המורכב מ-1330 זוגות תחתונים שנאספו במהלך השנה האחרונה מכ-300 נשים ברחבי הארץ.
התחתונים מרכיבים רשת הסוואה שבמרכזה תלויה יצירת בטון שבתוכה מונחות גלויות עם תצלום שלה מתקופת שירותה כלוחמת בגדוד קראקל וכך מתוך החויה שלה במרחב נשי מיליטנטי היא עוסקת בתצורות של אלימות ואינדיוידואליות במערכת הצבאית הבאה לידי ביטוי בלבוש התחתון.
במיצב "הגשה עצמית" יובל תדהר רימר מעלה תהיות ושאלות לגבי המסגרת הקיבוצית. יובל בת קבוצת יבנה מציגה מיצב קינטי ובו מוצגים 32 מגשי חדר אוכל תלויים באוויר, שנפתחים ונסגרים לסרוגין כשהרעש והחריקות הצורמים באים לבטא את האינדיבידואל שנבלע ואינו נשמע בתוך המערכת.
במיצב "גאולה דרך הביבים" מוצג כיור ניירוסטה גדול מלוכלך וסתום,כאשר פומפה מנסה לפתוח את הסתימה ללא הרף, נתון הרומז למסגרת הקיבוצית התקועה באינסופיות ובחוסר יכולתה בשחרור.