יח"צ
אירועי חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד, המצוין מדי שנה באוקטובר, נפתחו בתחילת החודש בכל רחבי תבל.
בעזרת חברת הקוסמטיקה "אסתי לאודר" ובשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, הואר מבנה מוזיאון תל אביב לאמנות באור ורוד - צבע המאבק בסרטן השד, סוג הסרטן השכיח בישראל, זאת כחלק מקמפיין עולמי שיצא השנה לדרך זו השנה ה-30, הפעם תחת הסיסמה: "30 שנות מחויבות, מאוחדים במשימה -לסיים את סרטן השד".
בעולם הוארו החודש למעלה מ-200 אתרים לרגל ציון חודש המודעות במסגרת פרויקט עולמי של "אסתי לאודר", ובהם האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק, מרכז רוקפלר בניו יורק, מגדל אייפל בפריז, הסיאטל במילאנו, בית האופרה סידני אוסטרליה, מגדל טוקיו ביפן, טירת שונבורן בווינה ועוד.
יח"צ יח"צ בנוסף, קבוצת "אסתי לאודר" מחלקת מעל ל-110 מיליון סרטים ורודים לציון המאבק בסרטן השד ביותר מ-70 מדינות, בפעילות שנמשכת מאז 1992. זאת לצד השקה של מהדורה מוגבלת הכוללת גם הפעם מוצרי טיפוח אייקונים, ש-30% מהסכום שייאסף ממכירתם, יועבר כתרומה לאגודה למלחמה בסרטן.
בישראל שיעור התחלואה בסרטן השד הוא מהגבוהים ביותר בעולם, בשל "המוטציה האשכנזית", שלוש מוטציות גנטיות בגנים BRCA1 ו-BRCA2 המעלים ב-60% עד 80% את הסיכון לסרטן השד. את המוטציות הללו נושאות 2.5% מהנשים היהודיות ממוצא אשכנזי, בהשוואה ל-0.3% מהנשים באוכלוסייה הכללית.
המרכז הרפואי לבקרת מחלות במשרד הבריאות מפרסם נתונים על סרטן השד בישראל (הנתונים נכונים לשנת 2019).
על פי הנתונים כ-5,539 נשים אובחנו בשנת 2019 עם גידול בשד, 87.6% מתוכן אובחנו עם גידול חודרני ו-12.4% עם גידול ממוקד. כ-75% מכלל המקרים הם בקרב נשים מעל גיל 50.
בין השנים 2019-2015, 23,163 נשים שאובחנו עם סרטן השד. כמו כן, מדי שנה מאובחנים בארץ כ-50 גברים החולים בסרטן השד.
לפי חישוב שבוצע במשרד הבריאות, אחת מכל תשע נשים בישראל בסיכון לפתח סרטן השד בשלב מסוים במהלך החיים. בין גורמי הסיכון המוכחים לסרטן השד קיימים לא רק גורמים גנטיים-תורשתיים (15%), אלא גם גורמים סביבתיים, בהם תזונה לקויה וחוסר בפעילות גופנית.
אבחון המחלה בשלבים מוקדמים באמצעות בדיקות סינון (screening) מעלה את סיכויי ההחלמה ממנה עד ל-90%.
התכנית בישראל הוקמה בתחילת שנות ה-90 ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ובשיתוף משרד הבריאות על בסיס ראיות מניסויים קליניים וקווים מנחים של גופים מקצועיים. אחד מהפרמטרים ליעילותה של תכנית סינון הוא עלייה בשיעור הנשים שמאובחנות בשלב מוקדם של המחלה.
על פי הנתונים, אחוז הנשים שמאובחנות עם מחלה בשלב מוקדם עלה מאוד. בשנת 2019, 68.7% מכלל החולות החדשות אובחנו עם מחלה בשלב זה, לעומת 58.2% מהחולות שאובחנו בשנת 2005.
בהשוואה עולמית, ישראל נמצאת במקום ה-26 בשיעור היארעות של סרטן השד. ביחס לשיעורי התמותה, ישראל נמצאת במקום ה-69, שיעורים אלו נמוכים מאוד ביחס לעולם.
יח"צ
בתוך כך, בכיכר הבימה בתל אביב הוצב פסל ורוד, מיצב של שני כדורי ענק ורודים בקוטר של 2.5 מטר העשויים מפיברגלס וקלקר מוקצף.
מדובר ביוזמה של בית החולים איכילוב,האגודה למלחמה בסרטן ועמותת "אחת מתשע" שמטרתו לעודד נשים לשים לב לתסמינים של סרטן השד (גוש בשד, שינוי צורה של השד, הפרשה מהפטמה, גירוי בעור, ורידים מורחבים ועוד).
כל קוד המודבק על המיצב מספר על תמרור אזהרה חשוד אותו ניתן לגלות בבדיקה עצמית.
יח"צ. צילום: אביב חופי
כמדי שנה התכנסו ביוזמת האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של ההסתדרות הרפואית, מנתחים פלסטיים מבתי חולים שונים העוסקים בשיחזור שד לצילום צילום מודעות שכולם עוטים חלוקים ורודים.
יח"צ KLA המפתחת ומייצרת מערכות בקרה ומדידה לשוק המוליכים -למחצה והמיקרו-אלקטרוניקה, מזמינה את נשות החברה להיבדק על ידי כירורג שד בחדר הישיבות שבחברה ולשמוע את סיפורה של עובדת החברה שחלתה בסרטן השד המעוניינת לחלוק מנסיונה ולהגביר מודעות על ידי שימוש ברקעי זום ייעודיים לחודש המודעות.
כל זאת בנוסף לתרומה כספית שנתית בסך 10,000 דולר שתורמת החברה לעמותת "אחת מתשע".
יח"צ. צילום: אסף לוי
רשת קפה גרג מציעה בסניפיה את "באלי שייק" - משקה ורוד לעידוד בדיקה וגילוי מוקדם (26 ₪).
צילום: יח"צ, עיצוב: עינת פילוסוף
מישל שואורום - החנות לנרות ומפיצי ריח תתרום 10% מהמכירות של כל הנרות הוורודים מהמגוון לעמותת "שלובות- חיבור חדש לחיים", עמותה שייסדה שרון איתן שהחלימה פעמיים מסרטן השד, התומכת בנשים וגברים שחלו/חולים במחלה.
קולקציית הכיסאות הוורודים של כתר מושקת השנה תחת הקונספט "שבי רגע – הרגע הזה עשוי להציל את חייך".
המהדורה מיוצרת זו השנה השלישית בשיתוף עמותת "אחת מתשע" הפועלת למען נשים המתמודדות עם המחלה.
הכיסאות הוורודים יוצעו למכירה ברשת חנויות המותג וכל ההכנסות הן קודש לעמותה ולקידום גילוי מוקדם של סרטן השד (33.90 ₪ לכיסא , 100 ₪ לארבע כיסאות).
יח"צ
Lime, חברת המיקרו-מוביליטי הגדולה בעולם, יצאה בשיתוף פעולה עם עמותת "אחת מתשע" המעודד נשים להיבדק לגילוי מוקדם של סרטן השד.
במסגרת השת"פ ייתלו במהלך החודש אלפי סרטים ורודים וכרטיסי מידע על הקורקינטים והאופניים השיתופיים של המותג ברחבי העיר תל אביב, במטרה לעורר את המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם, ולעודד את התרומה לעמותה.
יח"צ. צילום: אמיר מנחם
רשת הגלידריות גולדה, מציעה מהדורת פחזניות של מותג הקינוחים שלה PINK GOLDA, בשיתוף עמותת "אחת מתשע" להעלאת המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד.
במהדורה: 9 פחזניות ורק אחת מהן בצבע ורוד. במסגרת שיתוף הפעולה, 10% מסך המכירות של "פחזנית אחת מתשע" תיתרם לעמותה .
קבוצת קניוני עופר השיקה פעילות חברתית למען גיוס תרומות לעמותת "אחת מתשע", במסגרתה ישווקו ב-17 קניוני הרשת צמידים אופנתיים של אתי קובו שכל ההכנסות ממכירותיהם יועברו כתרומה לעמותה (19 ₪).
יח"צ. צילום: ניר סלקמן
בנוסף, בקניון עופר רמת אביב תוצג עד סוף החודש התערוכה "חלומות בורוד", המציגה צילומים של ידועניות שהחלימו מסרטן, שהצטלמו בהשראת הסרט הורוד.
בין הנשים המככבות בתערוכה: עינת שרוף, שרון חזיז, מירית גרינברג, יאנה דרום, טל מן והילה אלרואי.