צילום: shutterstock
ההחלטה לחייב יצרניות רכב לכלול עשרות מערכות בטיחות במכוניות, שהתקבלה בעקבות סדרת דיונים והצבעות במשך 12 החודשים שקדמו לה, זכתה לאהדה בקרב ספקים וארגוני בטיחות, ואילו התאחדות יצרני הרכב האירופים (ACEA) הגדירה את חלון הזמנים כ״מאתגר״.
לדברי הוועדה, המהלך צפוי לצמצמם באופן משמעותי את מספר תאונות הדרכים, שכ-90% מהן נגרמות בעקבות טעות אנוש: ״מדי שנה מאבדים את חייהם בכבישינו 25,000 בני אדם״, אמרה אלזבייטה ביאנקובסה, הנציבה לענייני שוק הפנימי, תעשייה, יזמות, ועסקים קטנים ובינוניים באיחוד האירופי. ״הרוב המכריע של תאונות אלה נגרמות על ידי טעות אנושית״. לדבריה, ההחלטה תגביר את החדשנות בתעשיית הרכב וההשפעה של מערכות הבטיחות המתקדמות תהיה משמעותית כמו זו של חגורות הבטיחות.
זהו אחד הצעדים המשמעותיים ביותר של האיחוד בדרך למימוש
חזון ״אפס הרוגים״ עד 2050 והוא תקף למכוניות פרטיות, מסחריות, משאיות ואוטובוסים. לצעד מרחיק לכת זה תהיה השפעה מרחיקת לכת אף יותר גם על התעשיות שסובבות את תעשיית הרכב. תעשיית הביטוח למשל כבר השכילה להסתגל לשינויים בהרגלי הצריכה ותנופת הדיגיטציה בעולם. תעשיית ביטוח הרכב כבר עושה צעדים דיגיטליים ראשונים, כמו למשל באפשרות לרכישת
ביטוח רכב אונליין.
לא כל המערכות זרות לנו – אבל רובן כן
חלק מאמצעי הבטיחות שייכנסו לתוקף בעוד פחות מ-3 שנים מוכרים לנו – כמו חיישני התרעה בעת נסיעה לאחור. ואחרים – כמו מנגנון לבדיקת אחוז אלכוהול ומניעת נסיעה כששיעורו גבוה מהמותר, מערכות הגבלת מהירות ומערכות לזיהוי נהג מוסח דעת – הן בגדר חידוש מבורך. ההחלטה הזו תכניס את היצרניות לתחרות עם וולבו השבדית, שכבר עמלה על פתרונות בנושא.
בדרישות החובה לכלל המכוניות מופיעות גם מערכות לזיהוי שימוש בטלפון סלולרי, התרעה על בלימת חירום וקופסה שחורה שתוכל לשחזר את נתוני הרכב לאחר תאונה. כל מכונית פרטית או מסחרית שתרד מפס הייצור ב-2022, תצויד במערכות סיוע בשמירה על נתיב ובלימה אוטונומית, כשכל חגורות הבטיחות ישודרגו ויספקו הגנה טובה יותר שתיבחן במבחני ריסוק. משאיות, אוטובוסים ומכוניות מסחריות יהיו חייבות במערכות ניטור לחץ אוויר בצמיגים.
שתי מערכות בלבד קיבלו הארכה מעבר ל-2022 ״בשל השינויים המבניים בדרושים בעיצוב״. התקנת שמשת ביטחון להגנה במקרה של פגיעה בראשו של הולכי רגל או רוכבי אופניים ברחב פרטי או מסחרי ומערכות זיהוי מתקדמות שיתריעו על קיומם של אלו ב״שטחים העיוורים״ במשאיות ואוטובוסים.
על מי ייפול נטל ההוכחה?
למרות תמיכתו במאמצי האיחוד האירופי להפוך את כלי הרכב לבטוחים יותר, ה-ACEA טוענת שהנטל לא יכול ליפול על היצרניות לבדן. ״טכנולוגיות רכב לבדן לא יספיקו – קובעי מדיניות צריכים לקדם גישה הוליסטית לבטיחות בדרכים״, הכוללת תשתית כבישים משופרת. ה-ACEA גם מתנגדת למערכות ISA בטענה, כי ״הטכנולוגיה מציגה יותר מדי התראות שגויות שמקורן בנתוני הגבלת מהירות שגוים״.
איך יתחלק הנטל בין כל הצדדים בוודאי נגלה עד מהרה, ויש לקוות שלשינויים האלו לא תהיה השפעה על מחירם של כלי הרכב החדשים. מעניין לא פחות יהיה לראות כיצד ישפיעו השינויים הבטיחותיים על תרבות הנהיגה כמו גם על תעשיית הביטוח.
בארה״ב כבר נערך ניסוי לקביעת פוליסת ביטוח לנהגים צעירים שבמכוניתם הותקנו ״קופסאות שחורות״, כשה״ביג דאטה״, שנאסף הורכב מכל תנועה ופעולה של הנהג, קבע אם למרות חוסר ניסיונו וגילו הצעיר הוא זהיר מספיק כדי לשלם פוליסה מוזלת. מערכות מסוג ״האח הגדול״ בוודאי יגרמו לכולם לנהוג טוב יותר, יפחיתו את הסיכון שניפגע בתאונת דרכים ואולי אף נאריך ימים ונזכה לראות את חזון ״אפס הרוגים״ מתגשם.