יח"צ, גלנפידיך. צילום אמיר יעקובי
31 שנים, לך תזכור
בשבוע שעבר התכנסנו לאירוע מיוחד בחדר הוויסקי של מלון דריסקו במושבה האמריקנית בתל אביב.
נפגשנו עם עומר גנור, שגריר גלנפידיך בישראל, כדי לטעום את הבקבוקים מסדרת META היוקרתית של גלנפידיך - 21 שנים, 23, 26, וגולת הכותרת: השקה של המותג גרנד שאטו, Glenfiddich Grand Château 31, וויסקי ששכב והתיישן בחבית לא פחות מ-31 שנים.
יש רק 600 בקבוקים כאלה בכל העולם, ואנחנו זכינו לפתוח אחד.
אם אנחנו מדברים על סדרת META של גלנפידיך, חשוב להבין שבנוסף ליישון הארוך, מדובר במלאכת מחשבת של אומני וויסקי: כל ביטוי בסדרה התיישן בחבית אשר הכילה נוזל המקנה לו אופי ייחודי - רום, קוניאק, יין מבעבע ויין אדום.
גלנפידיך. צילום אמיר יעקובי
את הערב פתחנו דווקא עם גלנפידיך 18, שכביכול היה הוויסקי הצעיר וה"פשוט" ביותר בטעימה, אבל טעמו היה כל כך "עגול", והוא ירד בגרון חלק כל כך בלי שום צריבה, שמיד הכרזתי שאפשר לוותר על הטעימה, אני מסתפק לגמרי ב-18.
מזל שאיזה עיתונאי אלכוהול שמכיר אותי אמר "עזבו אותו, איך שהוא מתחיל לשתות הוא מדבר שטויות", והערב המשיך כמתוכנן.
תראו, לפני שנפתח בפנינו הגרנד שאטו, טעמנו את שלושת השנים – 21, 23 ו-26.
קצרה היריעה והסבלנות שלכם בשביל להתפייט על כל בקבוק, אבל רק אומר שמעבר לזה שמדובר באמת בוויסקי מצוין – כל אחד מהם – אתם אשכרה מרגישים את ההבדלים ביניהם. וכשטועמים יחד בשולחן כזה, אז רואים גם את ההעדפות השונות. אחד אוהב את ה-21, ההוא נשבע שה-23 הכי טעים לו, והחמודה במרכז השולחן פסקה שגלנפידיך 26 הוא הוא יצירת השלמות.
גלנפידיך. צילום אמיר יעקובי
מזקקת גלנפידיך נוסדה בדפטאון, סקוטלנד, על ידי וויליאם גרנט בשנת 1887.
בזכות גישה פורצת דרך ושיטות חדשניות (בקבוק משולש, למשל), הפך גלנפידיך לסינגל מאלט הנמכר והמעוטר ביותר בעולם. המותג נותר בבעלות משפחתית ונשאר נאמן למורשתו, כאשר הוויסקי מיוצר עד היום באותה מזקקה שנבנתה ביד על ידי ויליאם גרנט ובני משפחתו.
ועכשיו, הבקבוק שלכבודו התכנסנו. גרנד שאטו 31. כשהכניסו את הנוזל הזה לחבית הייתי בן 14. מגדלי התאומים עוד פיארו את שמי ניו יורק. לא היה אינטרנט בעולם, שלא לדבר על סמארטפונים.
מדובר במהדורה מיוחדת, מוגבלת ויוקרתית המשלבת יישון בן 22 שנים בחביות עץ אלון אמריקאי ו-9 שנים נוספות בחביות יין אדום מבורדו.
התוצאה: סינגל מאלט וויסקי עמוק עם שכבות טעם ייחודיות. זהו סינגל מאלט וויסקי בן 31 שנה, המהווה את הביטוי הראשון של המזקקה המתיישן בחביות יין אדום מאזור בורדו, בהן התיישן הנוזל לתקופה ממושכת של תשע שנים.
הנוזל התיישן תחילה בחביות עץ אלון אמריקאי לפני שעבר יישון נוסף של תשע שנים בחביות מיוחדות של יין אדום מבורדו שבצרפת. תהליך זה יוצר עומק עשיר ושכבות טעם ייחודיות. יש בו טעמי דובדבנים מקורמלים ותפוחים המשתלבים עם תבלינים חמימים ונגיעות אלון קלוי. זהו וויסקי עשיר, מפואר ואדמתי, המאזן בין מתיקות פירותית לניחוחות פרחוניים עדינים.
אם התמזל מזלכם ומזגו לכם כוס, קודם כל תריחו אותו. באף תקבלו וניל חמים הנפתח בהדרגה לניחוחות פירותיים ופרחוניים של דומדמניות שחורות בשלות ואגוזים קלויים.
הטעם: עשיר ומפנק, עם דובדבנים מקורמלים, תפוחים, תבלינים חמימים ונגיעות אלון קלוי. סיומת: עומק וטעמים הנמשכים לאורך זמן.
אריזת הוויסקי מעוצבת כמחווה לקשר העמוק של גלנפידיך עם עולם האמנות. האמן הצרפתי אנדרה סאראיבה יצר מהדורה אמנותית ייחודית בשם "The Artist Edition", במסגרתה עיצב 250 קופסאות ייחודיות תוך שילוב הדמות המזוהה עמו - Mr. A - המופיע על הקופסה כמי שבוחר בקפידה את הוויסקי החדש במזקקת גלנפידיך בסקוטלנד.
אז כמה יעלה לכם בקבוק כזה, שמכיל 47.6% אלכוהול?
מחיר: 10,161 ₪. דמי כיס בשבילכם.
יח"צ. צילום: איל קרן
יין חדש בדרום
מותג DAROM מבית יקב יתיר השיק בשבוע שעבר יין זני ראשון למותג DAROM - קברנה סוביניון 2023, המצטרף לסדרה הדרומית.
קפצנו לדרום לפגוש את יעקב בן דור, מנכ"ל יקב יתיר ודרום, ולראות את הכרמים שבהם גדלים הענבים ליין.
מותג DAROM מבית יקב יתיר הוא דרומי אמיתי, המעלה על נס את ארץ היין המתחדשת מהדרום. יינות המותג הם שילוב בין רעננות ונגישות לבין טעמים חמים ושורשיים.
היינות מופקים מזני ענבים מובחרים, הגדלים כולם בטרואר הדרומי הייחודי, המאופיין באקלים מדברי יבש עם לילות קרירים, המעניקים תנאים אופטימליים לגידול ענבי יין משובחים.
היין החדש מבוסס על ענבי קברנה סוביניון הגדלים באזור דרום הרי יהודה ומציג את התכונות והטעמים המרוכזים האופייניים לזן, יחד עם ביטוי מובהק של הטרואר הדרומי. זו הפעם הראשונה שבה מושק יין זני במותג DAROM, לכן במטרה לבדל אותו משאר יינות המותג, ליין גם נראות מובחנת.
נסענו באזור יער להב וצפינו על הכרמים הרבים, בזמן שיעקב הסביר: "מותג DAROM מגלם את החזון שלנו להדגיש את הייחודיות של אזור היין הדרומי ואת הפוטנציאל הגלום בו. עם השקת DAROM קברנה סוביניון 2023, אנו ממשיכים להרחיב את גבולות הטרואר הדרומי וליצור יינות שמספרים את סיפורו של המדבר - נגישים, מרגשים ושורשיים".
ערן גולדווסר, יינן יקב יתיר ודרום, סיפר על הבציר בכרמי הדרום: "החלק הראשון של החורף היה יבש וחם יחסית. בחלק השני מסוף דצמבר הצטברו מנות קור וגשם שהגיעו בסופו של דבר לממוצע הרב שנתי. האביב היה נוח, ללא שרב משמעותי. גל חום מתחילת יולי עד תחילת אוגוסט".
עוד הוסיף כי "באוגוסט וספטמבר הטמפ׳ היו ממוצעות והבציר התקדם במתינות, עד סופו בסוף ספטמבר. היבול השנה היה נמוך במיוחד והאיכות מצוינת".
לדבריו היין שהתקבל מציג את התכונות האופייניות של הזן – טעמי פרי יער (קאסיס, פטל אדום) ומעט פלפל ירוק, כפי שהם באים לביטוי בטרואר של אזור הדרום – פרי אדום (חמוציות), פפריקה מעושנת, אדמה, ועשבי תיבול. הסגנון יותר קל, טהור ורענן מהמקובל ביינות קברנה מאזורים אחרים בארץ.
Darom קברנה סוביניון הוא יין אדום יבש המופק מכרמים בדרום הרי יהודה בגובה של 680 מטר מעל פני הים.
לאחר התסיסה, היין התיישן 8 חודשים בחביות עץ קטנות כדי ליצור יין רענן המציג את הטעמים האופייניים של זן הקברנה ומשלב בין התכונות של הכרם והטרואר הדרומי. היין ילווה היטב מנות בשר קלות ומאכלים מהמטבח הים-תיכוני.
אחוז אלכוהול: 13%.
מחיר: 100 ₪.
יח"צ. צילום: רפי דלויה
׳אלכסנדר BOCK׳ עד הבית
בשורה משמחת לחובבי הבירה: לאחר שכבשה את הבמה הבינלאומית וזכתה במדליית כסף בתחרות European Beer Star 2024, מבשלת בירה אלכסנדר משיקה את הבירה ׳אלכסנדר BOCK׳ בפריסה ארצית רחבה.
עד היום הייתם יכולים לשתות את הבירה במבשלה בעמק חפר או בברים נבחרים. הבירה, שמייצגת את חזון המבשלה לייצר בירה ישראלית מעולה, זמינה כעת בחנויות אלכוהול נבחרות, בברים ובמסעדות ברחבי הארץ – הן בבקבוקים והן מהחבית.
׳אלכסנדר BOCK׳, בירה בוטיק ישראלית בסגנון BOCK גרמני מסורתי, גברה על מבשלות גרמניות ותיקות וזכתה בנובמבר האחרון במדליית הכסף בתחרות הידועה כ"אולימפיאדת הבירות", הנערכת מדי שנה בנירנברג.
הבירה מיוצרת בתהליך מוקפד וארוך במיוחד, בהתאם למסורת הגרמנית, ומשלבת טעמים עמוקים ואיכות בלתי מתפשרת.
שיטת הייצור המדויקת מביאה לאיזון מושלם בין המרכיבים, ומעניקה לבירה עומק ועושר של טעמים. בכל לגימה ניתן להרגיש את הארומות והטעמים העשירים של הלתת ושל זני הכשות המסורתיים. המרקם חלק וקרמי, וכל הרכיבים משתלבים יחד לבירה בוטיק ישראלית מעולה, שפשוט כיף לשתות.
מחיר: 14-16 ₪ ל-330 מ"ל.
יח"צ. צילום: מור יוסף
אביב הגיע יין בא: פסטיבל יין בגן העיר
בפעם השמינית ולכבוד פסח, למעלה מ-50 יקבים ויבואנים מגיעים לפסטיבל היין בגן העיר שכבר הפך למסורת.
קניון עופר גן העיר, בשיתוף עם MyYain, מזמין אתכם לפסטיבל היין התל-אביבי שכבר הפך למסורת.
מרבית היקבים בבעלות אנשי מילואים שחירפו נפשם בשנה האחרונה. זו ההזדמנות שלכם לגלות, לטעום ולתמוך ביקבים ישראליים שהמשיכו לפעול למרות הקשיים – וליהנות מהיינות המשובחים שלהם. יקבים שצלחו את התקופה המורכבת בזכות קהילת היין, הנשים והחברים.
שיתוף הפעולה בין קניון עופר גן העיר ו-MyYain מאפשר ליקבים להשתתף באירוע ללא עלות, מתוך רצון לתמוך ביקבים בוטיקים ובמזקקות ישראליות ייחודיות שאינן משתתפות בפסטיבלים אחרים. זו ההזדמנות לפגוש את הייננים, לשמוע את סיפורם ולגלות יינות שלא ניתן היה לבקר ביקביהם בתקופה האחרונה.
יח"צ. צילום: מור יוסף
בקולינרי: דוכני מזון איכותיים עם מגוון טעמים: בשר מעושן, דים סאם, גבינות משובחות, שוקולד איכותי ועוד הפתעות.
ביום חמישי, ה-10 באפריל, החל משעה 18:00 בקומת המזרקה בקניון גן העיר: טעימות חופשי ממעל ל-50 יקבים ומזקקות ישראליות, כוס יין במתנה, זיכוי 20 שקלים לרכישת יין, חניה חינם לרוכשי יין, עמדת DJ עם מוסיקה שתעשה לכם חשק לרקוד.
מחיר: 129 ₪ (כוס יין קריסטל במתנה + זיכוי 20 לרכישת יין + חניה חינם בחניון גן העיר לרוכשים יין), כרטיסים באתר MyYain.com
קניון גן עופר (גן העיר לשעבר) אבן גבירול 71, תל אביב
יח"צ
על יום הוויסקי הבינלאומי שמעתם?
לרגל יום הוויסקי הבינלאומי שצוין אמש (27 למרץ), רשת קשת טעמים מזמינה את לקוחותיה ליהנות ממבחר וויסקי רחב ומיוחד, יחד עם עשרות מבצעים אטרקטיביים במחלקת הוויסקי, כמו למשל: ויסקי בושמילס בלאק בוש (700 מ"ל) ב-99.90 ₪ בלבד (במקום 119.90), ויסקי סקסטון סינגל מאלט (700 מ"ל) ב-139.90 ₪ בלבד (במקום 159.90), ויסקי טולמור דיו (700 מ"ל) ב-89.90 ₪ בלבד (במקום 109.90).
קשת טעמים מציעה מגוון עשיר של ויסקי איכותי, לצד בירות, יינות ומשקאות אלכוהוליים נוספים, ומציבה סטנדרטים גבוהים בשוק בזכות השירות המקצועי, המבחר הרחב והמחירים המשתלמים.
דני בצלאל, סמנכ"ל שיווק בקשת טעמים: "מחלקת האלכוהול שלנו עולה בכל פרמטר מקצועי על כל מחלקה ברשתות המתחרות ומתחרה ישירות בחנויות האלכוהול המתמחות ובדיוטי פרי. יש לנו למעלה מ-80 מוצרי וויסקי על המדף במחירים מאוד אטרקטיביים כל השנה. אנחנו מזמינים את כולם לחגוג את יום הוויסקי הבינלאומי עם מבצעים חסרי תקדים".