יח"צ
בטקס רב משתתפים שנערך אמש (מוצ"ש) בטרמינל 3 בנתב"ג, חנכה חברת ארקיע את אחד המהלכים הנועזים בתולדותיה - קו טיסות ישיר לניו יורק (JFK).
המהלך, שהוקם בזמן שיא של חודש בלבד, מגיע בעיתוי אסטרטגי: מאז פרוץ המלחמה, שוק התעופה לארה"ב הצטמצם משמעותית עם עזיבת חברות התעופה האמריקאיות.
"היום אנחנו עושים היסטוריה," הצהירה שרת התחבורה מירי רגב בטקס ההשקה החגיגי. "המהלך התאפשר בזכות עבודה מאומצת מול הרשויות האמריקאיות, יחד עם רת"א ומשרד התחבורה, במטרה לפתוח את השמיים לאפשרויות חדשות".
בתוך כך, הקו החדש, שהחל כזכור את דרכו כיוזמה משותפת של ארקיע עם TechAir של מטה ההייטק הישראלי, יציע שלוש טיסות שבועיות - בימי ראשון, שני ורביעי - במחיר התחלתי של 1,199 דולר הלוך-חזור.
לטובת הפעלת הקו החדש, חתמה ארקיע על הסכם חכירה של מטוס איירבוס 330-900 NEO מחברת Iberojet הספרדית-פורטוגזית.
המטוס, המצויד בטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם, יופעל בשילוב צוות ישראלי של ארקיע. הנוסעים ייהנו ממחלקת תיירים מרווחת עם מסכים אישיים, שתי ארוחות כשרות מלאות ומשקאות במהלך הטיסה.
אבנר פלור, מנכ"ל רשות שדות התעופה, משה בן זקן מנכ"ל משרד התחבורה, עוז ברלוביץ מנכ"ל ארקיע, ראש המחלקה הכלכלית בשגרירות ארה"ב לארי ל ממט, צילום: ערן לם
מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ׳, חשף בטקס את העומק האסטרטגי של המהלך: "משפחת נקש, בעלת השליטה בארקיע, רואה בניו יורק לא רק יעד מסחרי אלא חלק מהזהות והחזון שלה. דווקא בתקופה מאתגרת זו בחרנו לצעוד קדימה, להסתכל לאופק ולחזק את הנוכחות שלנו בהרחבת צי המטוסים".
במקביל להשקת הקו, חשפה שרת התחבורה תוכנית תמריצים ממשלתית בהיקף של 15 מיליון שקל. התוכנית תכלול השתתפות במימון פיצויים לנוסעים במקרי ביטולים ותינתן לחברות שיוסיפו לפחות שתי טיסות שבועיות לצפון אמריקה. התיקון לחוק התעופה (חוק טיבי) צפוי לעלות לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, במטרה להגמיש את המחויבויות של החברות לנוסעים בעת המלחמה.
"למרות התקופה הקשה הזו, אנחנו כאן הערב לציין אירוע משמח המחבר בין שתי המדינות שלנו", אמר לארי ל׳ ממט, ראש המחלקה הכלכלית בשגרירות ארה"ב בישראל. "טיסות כמו זו מחברות בין משפחות, מקדמות את הכלכלה, ומזניקות את התיירות".
ראש המחלקה הכלכלית בשגרירות ארה"ב לארי ל ממט, עוז ברלוביץ` שרון קדמי מנכ"ל רשות שדות התעופה, תא"ל במיל` שמואל זכאי מנהל רשות התעופה האזרחית
מנכ"ל רשות שדות התעופה, שרון קדמי, הדגיש את חשיבות המהלך לענף כולו: "זה לא מובן מאליו שחברה כמו ארקיע מחליטה לעשות צעד נועז, יש שיאמרו אמיץ, מסוכן. המשמעות האסטרטגית היא לא רק צמיחה של ארקיע אלא חיזוק של כל קו התעופה".
ניצנים לשינוי נרחב יותר בענף נראים באופק: חברת דלתא צפויה לחדש את טיסותיה בתחילת אפריל, ולהיות החברה האמריקאית הראשונה שחוזרת לישראל. הסנאטור טד קרוז אף העריך לאחרונה כי חברות התעופה האמריקאיות יחזירו את הטיסות לישראל בתוך 30 יום.
במבט לעתיד, סיכם ברלוביץ׳: "הקו לניו יורק הוא לא רק יעד – הוא תשתית לצמיחה, להרחבת פעילות בינלאומית ולחיזוק מעמדנו כחברת תעופה חדשנית ודינמית".
המהלך התאפשר הודות לשיתוף פעולה חסר תקדים בין גורמי ממשל רבים, לרבות משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה, משרד החוץ והרשויות האמריקאיות.