יח"צ, צילום דוברות אנו - מוזיאון העם היהודי
לאורך ההיסטוריה, מסמל המושג "אוכל יהודי" הרבה מעבר ללקס (סלמון מעושן), גפילטע פיש, קרפלך ומצה. אם בעבר תיאר המונח המדובר בעיקר גרסאות כשרות ואינטרפרטציות של מטבחים מקומיים, הרי שהיום הוא מגולל סיפור עשיר יותר של זהות, הגירה והישרדות.
מהבורשט שהפך מהמאכל הלאומי האוקראיני לסמל יהודי, דרך הסביח, החריימה ומרק הקובה ועד לחומוס שמייצג בימינו את המטבח הישראלי-יהודי המודרני - כל ממנה היא בבחינת פרק בסיפור התרבותי העשיר של העם היהודי.
איור: נדב מצ`טה עבור FOODISH - אנו - מוזיאון העם היהודי
"אנו הוא מוזיאון העם היהודי הגדול בעולם, לא רק בהיקפו אלא ברוחב היריעה שהוא מציג", מציין עודד רביבי, מנכ"ל אנו - מוזיאון העם היהודי.
"סיפורו המפואר של העם היהודי מסופר לרוב דרך היסטוריה, אמנות ותרבות, וכעת גם באמצעות קולינריה. המטבח היהודי יש בו כידוע מסורות, סיפורי קהילה, יצירתיות והוא מחבר כל אחת ואחד מאיתנו לבית ולשורשים", הוא מוסיף.
בעקבות סיפורי האוכל של העם היהודי
כיצד השוקולד קשור לגירוש יהודי ספרד, איך נולד הפיש אנד צ׳יפס הבריטי במטבח היהודי, ומדוע דווקא יום שלישי נבחר להגשת קוסקוס?
ב"אנו, מוזיאון העם היהודי" מציגים בימים אלו את "בעקבות סיפורי האוכל של העם היהודי", תערוכה חדשה מבית היוצר של FOODISH החושפת כיצד מאכלים מסורתיים, מתכונים עתיקים וטעמים משפחתיים מגוללים את ההיסטוריה היהודית.
איור: נדב מצ`טה עבור FOODISH - אנו - מוזיאון העם היהודי
איור: נדב מצ`טה עבור FOODISH - אנו - מוזיאון העם היהודי
FOODISH (הלחמה של Food, Jewish ו-Dish), החל את דרכו כמיזם פורץ דרך שפותח בליווי ועדה מייעצת בינלאומית שכללה את העיתונאית ומחברת ספרי הבישול היהודייה-אמריקאית ג׳ואן ניית׳ן והשף אסף גרניט.
אשתקד נבחר המיזם לשמש כאגף הקולינרי של המוזיאון, ובימים אלו כאמור מוצגת במוזיאון תערוכה חדשה של האגף המדגישה כיצד המטבח היהודי משקף תהליכי הגירה, הישרדות והתחדשות של העם היהודי.
"אחד האתגרים שלנו כאגף הקולינריה במוזיאון היה איך לאפשר למבקרים לחוות טעמים וריחות במקום שבעצם אסור לאכול בו", משתפת אורן.
הפתרון נמצא בשילוב של טכנולוגיה חדשנית הכוללת שילוב אלמנט קולי בעריכתו ובקולו של איש הקולינריה האהוב גיל חובב וצמד היוצרים יובל סגל ויגאל שפירא וסיפורים אנושיים המלווים בפעילות חווייתית עם איוריו הקסומים של המאייר נדב נדב מצ׳טה יהל.
איור: נדב מצ`טה עבור FOODISH - אנו - מוזיאון העם היהודי
התערוכה פותחה בשיתוף צוות מומחים מוביל בתחום המטבח היהודי.
צוות זה כלל את מעורבותן של פרופ׳ ברברה קירשנבלט-גימבלט, האוצרת הראשית של מוזיאון פולין, וד"ר טובה דיקשטיין, חוקרת האוכל הארץ-ישראלי הקדום ומחברת הספר "מסע שורשים", מדגישה את ההקשר היהודי-תרבותי-קולינרי, ממסעות ההגירה מתימן לישראל על גב גמל ועד לבריחה מאתיופיה באישון לילה - כל סיפור מקבל ביטוי דרך המאכלים והמתכונים שליוו אותו.
הסיורים שמציע האגף הקולינרי במסגרת התערוכה חושפים אנקדוטות מרתקות: כיצד הקשרים בין סוחרים יהודים היו המפתח להפצת השוקולד ברחבי העולם לאחר גירוש יהודי ספרד, איך הברקה של מהגר מזרח אירופי שהעניק פרשנות חדשה למתכון פורטוגלי הולידה את הפיש אנד צ׳יפס האנגלי, ומה הקשר בין האדפינה (החמין) להלשנות על יהודים בימי האינקוויזיציה.
איור: נדב מצ`טה עבור FOODISH - אנו - מוזיאון העם היהודי
בנוסף, חושפת התערוכה כיצד המטבח היהודי לבש זהויות שונות במרוצת השנים.
כך לדוגמה יגלו המבקרים את הסיפור שמאחורי שתי קונדיטוריות מתחרות בווינה שנלחמו על הקרדיט להמצאת עוגת הזאכרטורט, הם ישמעו על מחאת הנשים היהודיות באמריקה שטלטלה את שוק הבשר הכשר, ויבינו סופסוף מדוע מגישים את הקוסקוס דווקא בימי שלישי.
הסיורים, הזמינים בימי החג (29.12.24-2.1.25), מוצעים באחת משתי האופציות: הראשונה - סיור קולי למבוגרים בהובלתו של איש הקולינריה גיל חובב, והשנייה - סיור משפחתי בהשתתפות שחקני "ויהי פודקאסט", הסכת לילדים ולכל המשפחה מבית היוצר של פרויקט 929 בהנחייתו של דודו ארז.
במהלך הסיורים יפגשו המבקרים שחקנים המגלמים דמויות היסטוריות אייקוניות כמו דוד בן גוריון, גולדה מאיר ואלברט איינשטיין, שיחשפו את סיפורי המטבח הפרטיים שלהם.
"בעולם שבו זהות תרבותית הופכת מורכבת יותר ויותר, האוכל נשאר שפה אוניברסלית", מציינת אורן ומסכמת: "כל טעם, כל ניחוח, כל מתכון משפחתי – הם חוליה בשרשרת הדורות של העם היהודי".
מחיר: 52 שקלים, אנו - מוזיאון העם היהודי, אוניברסיטת תל אביב, שער 2, רחוב קלאוזנר 15, רמת אביב