יח"צ. צילום: יונייטד קינג
הסרט "אמיליה פרז" מפתיע כבר מהרגע הראשון. העלילה המורכבת נפתחת כשריטה, עורכת דין צעירה ומתוסכלת העובדת בחברה מושחתת, מקבלת משימה יוצאת דופן: להיפגש עם ראש קרטל סמים אכזרי ממקסיקו ולסייע לו להשלים את תהליך ההתאמה המגדרית שלו לחיות כאישה בשם אמיליה פרז.
מה שמתחיל כדרמה אינטימית על גילוי אנושי מפתיע על רמון להתאמה מגדרית מתפתח במהירות למסע חובק עולם, המשלב שירים וריקודים לצד סצנות אקשן סוערות.
אודיאר, הבמאי הצרפתי המוערך שחתום על יצירות מופת כמו "גיבור בזכות עצמו", "לבי החסיר פעימה" ו"דיפאן" (זוכה דקל הזהב), מביא לסרט את מורכבות והחספוס המאפיינת את יצירותיו. כבמאי שגדל בצל אביו התסריטאי האגדי מישל אודיאר ואיבד את אחיו בתאונת דרכים, הוא מביט במציאות במבט מפוכח אך אנושי, ויוצר סרט שעוסק בחיים ובמוות, באש ובקרח.
צוות השחקניות המגוון מהווה את אחד ממוקדי העניין המרכזיים בסרט: זואי סלדנה, הזכורה משני הפרקים שוברי הקופות של "אווטאר" ומסדרת "שומרי הגלקסיה", סלינה גומז המזוהה עדיין כשחקנית נוער, וקרלה סופיה גסקון, השחקנית הספרדייה שהפכה לטרנסג׳נדרית הראשונה הזוכה בפרס המשחק בפסטיבל קאן.
יחד הן יוצרות אנסמבל מרשים שזכה להכרה מיוחדת מחבר השופטים בפסטיבל.
הקשר הישראלי אז איך סרט שנעשה בצרפת ומספר על מקסיקנים קשור לישראל? הו, תמיד יש קשר איכשהו.
אז כאן, עורכת הדין מקבלת את האחריות לטפל בענייני המנהלה באופן דיסקרטי לחלוטין – תיאום הניתוחים, סידורי האבטחה למשפחתה של אמיליה והעברת אישתו וילדיו למקום מבטחים, וגם יצירת זהות בדויה חדשה שתאפשר לאמיליה לחיות בביטחון כאישה.
יח"צ. צילום: יונייטד קינג
במסגרת תפקידה ומסעה הגלובלי, מגיעה הגיבורה גם לתל אביב, שם היא פוגשת רופא חשדן בגילומו של מארק איווניר (אחד השחקנים הישראלים המצליחים בהוליווד) ונכנסת איתו לדואט בלתי שגרתי.
במהלך התאוששותה של אמיליה מהניתוחים, היא צופה בטלוויזיה הישראלית, במיוחד במערכון הקלאסי של "ארץ נהדרת" שבו שאולי משתף את תובנותיו על מלחמת אחים. הקשר הישראלי אינו מקרי - הבמאי אודיאר ביקר כידוע בישראל מספר פעמים לאורך השנים.
"אמיליה פרז" הוא הרבה מעבר לדרמת מתח. מתחת למעטה המיוזיקל והפעולה, זוהי למעשה טרגדיה העוסקת בשאלות עמוקות על טבע האהבה וזהות ונוגעת בתעוזה ובכוח להשתנות, לחפש את עצמך, ולהיות נאמן לחלומות הגדולים ביותר – גם אם הם כרוכים בהליכה נגד כל הסיכויים.
יח"צ. צילום: יונייטד קינג
הסרט מציע תובנות מורכבות על כך שלידה מחדש כרוכה גם בהרס, ושאהבה יכולה להיות בו-זמנית בריאה והרסנית.
אמנם המוזיקה לעיתים דרמטית מדי והסרט ארוך יחסית (130 דקות), אך העבודה הקולנועית המרשימה - משילוב הז׳אנרים הנועז ועד התלבושות המרהיבות - יוצרת חוויה סוחפת שאינה משעממת לרגע.
הסרט כאמור אינו חושש להתמודד עם נושאים שנויים במחלוקת כמו קרטלי סמים במקסיקו, חטיפות של חפים מפשע (100,000 מקרים כאלה במקסיקו, לפי הסרט), שינוי מגדרי וזהות, יחסי אהבה בין FTM (גבר טרנסי) לאישה ופערי מעמדות.
זהו סרט שקשה לשכוח, לא רק בגלל עלילתו המפתיעה והמתפתלת, אלא בעיקר בזכות האומץ שלו להתמודד עם שאלות מורכבות על זהות, שייכות ומחיר הבחירה.