צילום: ורד פרקש
וינטג׳ זה ישן! NO
הטרנד הזה של "סתם בגדים ישנים" מתיימר כיום לעצב מחדש את האופן שבו אנחנו צורכות אופנה. "הכול החל בטפטוף איטי" פותחת מיכל לב יהושע, ממנהלות קהילת מתלבשות, "חנויות וינטג׳ קטנות צצו בפינות נידחות בערים הגדולות, משרתות קהל נישה של חובבי רטרו ומחפשי מציאות. אבל, כדרכו של עולם, מה שהחל כזרם דק, הפך עם השנים לשיטפון של ממש".
"היום", היא מספרת בהתרגשות, "המילה ׳וינטג׳׳ היא לא רק קוד ל"ישן", אלא מילת קסם שגורמת למעצבי העל להזיל דמעה, במיוחד כשהם רואים את המחירים של הפריטים שלהם מלפני 30 שנה. מתברר שכמו יין טוב, גם ג׳ינס משתבח עם השנים" היא צוחקת.
וכמה משתבח? ובכן, לפי דו"ח שיצא בשנת 2024 של The RealReal, פלטפורמת היד השנייה המובילה למותגי יוקרה, המחירים של פריטי וינטג׳ מסוימים עלו באופן מטאורי.
למשל, תיקי Fendi Baguette מהשנים 2000-1997 רשמו עליה ממוצעת של 80% במחיר בשנה האחרונה בלבד! ומי היה מאמין שג׳קט דנים של Levi`s משנות ה-90 יכול להימכר ביותר מ-1000 דולר? זו לא רק נוסטלגיה, זו השקעה ממש.
צילום: ורד פרקש
האפליקציות שיצרו את השינוי
"השינוי הגדול באמת הגיע עם המהפכה הדיגיטלית", קובעת לב יהושע. "הצורך לחפור בערימות של בגדים בחנויות לא אסתטיות, בלשון המעטה, הדירו את רגליהם של הקונים והקונות. אפליקציות כמו Depop, Vinted ו-ThredUp הפכו את חווית הקנייה של יד שנייה למשהו שמזכיר יותר גלישה באינסטגרם מאשר שיטוט בשוק פשפשים".
הנוחות הזאת שינתה את כללי המשחק, עכשיו כל אחד יכול להפוך לחנות בוטיק וירטואלית, ולמכור את הבגדים שפחות משרתים אותו, ישירות מהארון שלו. דמיינו את השכנה מהקומה השלישית שפתאום הפכה למתחרה ישירה של זארה, והסוודר שלה הוא הפריט הכי חם של העונה.
עוד מגלה הדו"ח של The RealReal, כי 74% מהצרכנים מתכוונים להגדיל את הקניות שלהם בשוק היד השנייה בשנה הקרובה. ולא מדובר רק בבגדים, אלא גם בתכשיטים, שעונים ואפילו רהיטים שהופכים לפריטי אספנות מבוקשים בשוק המשני.
צילום: ורד פרקש
זבל של אחת הוא זהב של אחרת
"יש כאן הרבה יותר מסתם אופנה וסטייל", משתפת לב-יהושע, "בעידן שבו המודעות לשינויי האקלים גוברת, קנייה מיד שנייה הפכה לצעד אקטיבי של אחריות סביבתית. תעשיית האופנה אחראית לכ-10% מפליטות הפחמן העולמיות - יותר מכל הטיסות הבינלאומיות והספנות גם יחד!".
עוד היא מוסיפה ומציינת כי "כל פעם שאנחנו קונים פריט יד שנייה, אנחנו למעשה חוסכים לכדור הארץ קצת מפליטות החום. זה כאילו אנחנו מחבקים את הפלנטה בכל פעם שאנחנו לובשים ג׳קט יד שנייה".
והצרכנים לא טומנים ידם בצלחת, הדו"ח חושף ש-40% מהקונים בוחרים ביד שנייה בגלל שיקולים סביבתיים. זאת ועוד, המעבר הזה לצריכה מודעת יותר משנה גם את היחס שלנו לבגדים עצמם. פתאום, "טעויות אופנתיות" שעשינו, פריטים שקנינו בטירוף של רגע ועכשיו תקועים בארון – הופכים להזדמנות.
הסוודר שקניתן ופתאום פחות התחברתן? מתברר ששוק היד השנייה מחבק את הפריטים האלה, זבל של אחת, הוא הזהב של אחרת… ואפילו להרוויח מזה. זה כמו מיחזור, רק עם יותר סטייל (ויותר כסף בארנק).
מהו הצעד הבא?
"אם המגמות הנוכחיות ימשיכו, ייתכן שנראה יותר ויותר מותגי יוקרה נכנסים לתחום, מציעים קולקציות ׳אוסף׳ או שירותי מכירה חוזרת של הפריטים שלהם", מגלה לב-יהושע, ומחדדת: "כבר עכשיו אנחנו רואים שיתופי פעולה מעניינים בין פלטפורמות יד שנייה למותגים מובילים, מה שמטשטש עוד יותר את הקו בין ׳חדש׳ ל׳ישן׳".
בסופו של דבר, המהפכה של שוק היד השנייה היא הרבה יותר מסתם טרנד אופנתי. היא משקפת שינוי עמוק באופן שבו אנחנו תופסים צריכה, בעלות, וערך.
אז בפעם הבאה שמישהו ישאל אתכם "איפה קנית את זה?", אל תתביישו לענות "מהארון של סבתא!". כי בעולם החדש של האופנה, הישן הוא החדש, והיד השנייה היא הסטייל החדש, צאו לצוד מציאות - הפלנטה, הארנק, והמלתחה שלכם יודו לכם!
׳מתלבשות׳ פועלות במטרה לשנות את דפוסי צריכת האופנה מתוך מודעות סביבתית וערכית והיא המיזם הראשון מסוגו בישראל העוסק, בהעלאת המודעות לנזקי תעשיית האופנה לצד הצגת האפשרויות לצריכת אופנה הוגנת ובת קיימא.