יח"צ. צילום: אולג בלזנוב
האם הלב מושך את העין או שהעין לוכדת את הלב?
אצל רועי יעקובינסקי (42), אמן בסצנת הרחוב המוכר במרחב הציבורי בשם BINSKY, זה כלל לא משנה כי סמלו המסחר, לב אדום המכיל בתוכו עין כחולה, מעביר את תפיסת עולמו האופטימית.
"באמצעות הלב עם העין הפתוחה אני מצליח ליצור קשר עם הקהל, כשהלב מסיח את הדעת, מעורר מחשבה ואף מעלה חיוך וסקרנות", אומר יעקובינסקי.
יעקובינסקי, תושב תל אביב, נולד בארץ אך גדל והתחנך בצעירותו בניו יורק ברובע קווינס. בילדותו, התמודד עם קשיים שפתיים, גמגום והפרעות קשב וריכוז שגרמו לו לקשיי הסתגלות חברתית.
עם חזרתו ארצה, ולאחר לימודי עיצוב וציור באקדמיות השונות לאומנות, יצא עם אומנותו לרחוב ויצר גרפיטי שהעניק לו ביטחון עצמי ותחושת ערך.
לרוב האומנות שלו מדברת בשמו, אך כבר כמה שנים שיעקובינסקי עובר תהליך ומשתחרר אט אט מאזור הנוחות שלו, במסגרתו הוא משתף גם במה שלא תמיד רואים.
לאורך השנים הוא יצר בעיקר על קנבס, אך תמיד קיננה בו השאיפה להוציא את האמנות החוצה מהסטודיו על מנת ליצור שיח בין הדמויות בעבודותיו לאוכלוסייה.
יח"צ. צילום: אולג בלזנוב
המעורבות שלו באומנות הרחוב אפשרה לו לדבריו לקחת סיכון, לעבוד בגדול, ולנסות טכניקות שונות.
בתוך כך, ציוריו מאופיינים באקספרסיביות חסרת מעצורים, בגוונים חזקים, בצורות משונות כשלא פעם שב וחוזר בהן מוטיב הלב האדום המתווסף לדמויות הגרוטסקיות, המשוכפלות והפנטסטיות, ספק פאגניות וספק מכוכב אחר.
עבודותיו עשויות בטכניקה של "דודל" (DOODLE), שרבוטים לא מודעים, ללא תכנון מראש וללא מטרה ברורה, בהם משתמש יעקובינסקי לא פעם כנקודת מוצא ליצירותיו המוגמרות.
הציור כאמור מתחיל כשירבוט, אולם כאמן הוא אינו מסתפק במתווה המופשט והמקושקש גרידא ולאחר שהוא מארגן את הקומפוזיציה, וקובע את המשקל ושפה, הוא ממשיך בשטף תודעה חסר מעצורים עד לתוצאה הסופית, שלרוב גם לו עצמו, אין הבנה ברורה כיצד תראה היצירה המוגמרת, ולכן גם אין לו את האפשרות האוביקטיבית לייצר שוב את אותו הציור.
יח"צ. צילום: אולג בלזנוב ה"דודליזם", אומנות השרבוט, הוא זרם בינלאומי שהתפתח בעיקר בארצות הברית ובאנגליה בשני העשורים האחרונים.
המילה העברית ל-דודל אומנם מתייחסת לאיורים אותם מציירים בזמן שעסוקים במשהו אחר, למשל בעת שיחת טלפון ארוכה, בפגישה מתמשכת, או בשולי המחברת במהלך שיעור בכיתה, אולם הדולר (משרבט) המקצועי דוגמת האמן הבריטי סם קוקס, המוכר בכינויו Mr. Doodle, פועלים לרוב מתוך מגמה ברורה ליצירת רעיון אומנותי מגובש.
"הדודליזם יכול להיות פרוע, רגוע ,פיגורטיבי או אבסטרקטי. יש לו היגיון פנימי שברור לאמן ותכליתו למשוך את העין והלב ולגרום לצופה להתחבר ליצירה במהירות ובקלות", אומרת טלי בן סירא, אוצרת התערוכה.
יח"צ. צילום: אולג בלזנוב
"חלק נכבד בהתפתחות ה"דודל" כתופעה תרבותית ואומנותית, אפשר לייחס גם
ליוזמה של גוגל להעמיד את הלוגו שלה לטובת רעיונות ה"דודל". גוגל הגדירה את ה"דודל" כחגיגה ספונטנית של תרבויות, מקומות, אירועים וגיבורי תרבות והחילה אותו על מה שבדרך כלל אינו נוטה להשתנות - הלוגו של החברה כך בכל פעם אנחנו פותחים את הדפדפן של גוגל ומוצאים דודל חדש שמגיב באופן רלוונטי וספונטני לארועי השעה", היא אומרת.
בימים אלו מציג יעקובינסקי במרכז תאו בהרצליה, תערוכת יחיד מקיפה שכולה הומור, עידון ואופטימיות. זוהי תערוכת יחיד שנייה לאמן, אותה הוא מציג בחלוף עשור מאז התקיימה תערוכת הבכורה שלו.
צילום: סוזן לוי התערוכה החדשה המוצגת בשם DOODLIZM כוללת למעלה מ-60 עבודות שצוירו בשנה האחרונה. בין העבודות יצירות על קנבסים גדולים שנוצרו על חומרים נגישים לרבות חלקי ריהוט ישנים כמו מדפים מארון מפורק, דלת של מקרר ועוד חפצים שיעקובינסקי מצא ברחוב.
בנוסף, הקדיש האמן בתערוכה קיר מיוחד ובו כ-120 עבודות שנעשו על גבי קרטון ממוחזר שנמצא ברחוב, עליו צייר דמויות עם הלב האופייני שלו בצבעי שחור, צהוב, ואדום, המזוהים עם צבעי המאבק להשבת החטופים.
עבודות אלו, המכילות דמויות מיוחדות עם הלב המובחן של BINSKY, יועמדו למכירה במחיר של 250 ₪ לעבודה, כש-50% מההכנסותיהן יועברו כתרומה למטה החטופים.
בנוסף, מוקרנת בתערוכה עבודת וידאו שנעשתה בהשראת הלב של BINSKY בה הוא מתעורר לתחייה כדמות עצמונית המבצעת פעולות שונות בטכנולוגיית בינה מלאכותית.
לרבות וידאו של עבודה שזכתה לשם "I see you in my heart", פרויקט אינטראקטיבי שנוצר ברשת בפרוץ מלחמת חרבות ברזל במסגרתו הזמין האמן את עוקביו ברשתות החברתיות לשלוח לו תמונת פנים, אותה הוא עיבד לשחור לבן ועליה שיבץ עין שבתוכה הלב המוכר שלו.
נעילה: 4 באוגוסט
מרכז תאו - וינגייט 168, הרצליה