יח"צ. צילום: משה צ`טיאת
ב-5 באוקטובר 2024 יציין העולם 55 שנה לשידור הבכורה בבי.בי.סי של סדרת המערכונים הגאונית של החבורה המיתולוגית מהסבנטיז "מונטי פייתון".
הסינמטק של לונדון וגם ערוץ הבי.בי.סי בטלוויזיה וברדיו כבר משדרים את כל הקלאסיקות של חברי ההרכב הקומדי הלוא הם: אריק איידל, טרי גיליאם, טרי ג`ונס, ג`ון קליז, מייקל פאלין וגרהאם צ`פמן.
בתוך כך, "מונטי פייתון" חוזרת לעניינים בדמות מופע מחווה של תזמורת המהפכה, אנסמבל מוזיקלי-פרפורמטיבי ייחודי, שייסדו זוהר שרון ורועי אופנהיים.
השניים שקיבלו מתברר מהפייתונים את האישור להשתמש בחומרים המקוריים שלהם, משתפים פה פעולה עם השחקן והיוצר איתי זבולון ויחד הם הרימו פה מופע נהדר העושה שימוש במיטב המסורת הטרי־גיליאמית.
אז הגענו כאמור למופע המחווה של מונטי פייתון. מודה, ההתחלה נראתה קצת מוזרה. מישהו עלה עם ברווז והקהל התגלגל מצחוק. על הבמה תזמורת המהפכה שהקימו אופנהיים ושרון לפני 19 שנה לצד מקהלות מורן.
יח"צ. צילום: משה צ`טיאת הבמה צבעונית וגדולה, גדושה בכישרון, בלי ספק. יאללה, בואו נתחיל.
המופע (באנגלית עם כיתובים בעברית) שהיה סולד אאוט כלל קטעים ממערכונים אייקונים, מהסוג שחובבי הז`אנר יודעים לדקלם טוב יותר מהפייתונים עצמם, כשמקהלה והתזמורת מלוות את השחקנים בעוצמה.
ואכן, קהל המעריצים השתגע מהנאה, אבל חשוב מזה, גם אני, חדשה בכל עולם הפייתונים, הבנתי סוף סוף את גאונותה של חבורת מונטי פייתון, שההומור החתרני שלה כידוע הכעיס המונים וגרם להם לצאת לרחובות ולהפגין. היום רוב הפרות הקדושות כבר נשחטו, ואף אחד כבר לא מתרגש מהומור ביזארי או תוכי מת.
הקטעים שהכי אהבתי היו שונים בקיצוניותם. מצד אחד "משמעות החיים" – קטע בו שואלים השחקנים מהי משמעות החיים ומבטיחים שעד סוף הערב הקהל ייצא עם תשובה. ברור שהסתקרנתי!
מהצד השני אהבתי את מערכון הנונסנס על ההליכות הטיפשיות.
מערכון שלם על אנשים שהולכים הליכות טיפשיות ומקווים אפילו לקבל על זה מענקים מהמשרד הממשלתי, הגאונות פה נעוצה בהיגיון הפנימי שנראה כשהמזכירה מגיעה עם שתי כוסות קפה ומהדסת לחדר בהליכה כל כך טיפשית שעד שהיא מגיעה לשולחן הכוסות כמובן נשארות ריקות.
יח"צ. צילום: משה צ`טיאת אז האם גיליתי מהי משמעות החיים? כן! האם הופתעתי? בעיקר השתעשעתי מדרך העברת המסר, והעובדה שככל הנראה אין חדש תחת השמש, גם לא זו של בריטניה מלפני לנעלה מ-50 שנה.
זה היה ערב של בילוי מהנה במיוחד, ניכרת ההשקעה של המפיקים, והאהבה של כל המעורבים בדבר, כשתחושת האושר וההתרגשות השציפה את האולם במשך כל הערב היתה אדירה.
נהננו מאוד, המעריץ - מערב של רפרנסים מדוייקים, מצחיקים וחכמים לכל מה שהוא אוהב, ואנוכי מהומור משובח, שנון, שלא פוחד להתעסק גם בדברים קשים ופחות נוצצים – ולכן נשאר רלוונטי גם חמישה עשורים לאחר שנכתב.
אגב, אפילו קבענו ערב זוגי של צפייה בפרקי מונטי פייתון, ואפשר לומר שחבורה הרוויחה ביושר עוד מעריצה למופע הבא! בשורה התחתונה מופע המחווה הזה הוא בעיקר מחווה נפלאה לתקופה שבה גם לטעם הרע היה טעם טוב...
מנצח: רועי אופנהיים | שחקן: בן פרי | בהשתתפות אנסמבל זמרי מורן | מלחין, מעבד ועורך וידאו: זהר שרון | דרמטורגיה וכתיבה: איתי זבולון | בימוי: איתי זבולון ורועי אופנהיים | מעצב וידאו ארט: אורן גבאי | מעצב תאורה: נדב ברנע | מעצבת תלבושות ואביזרים: יעל סקידלסקי | עיצוב אובייקט: זוהר שואף | עיצוב פסקול: מיכאל אמת
המופעים הבאים:
יום חמישי, 18.04.24 אודיטוריום חיפה 20.30
יום שבת, 20.04.24 האופרה הישראלית 20.00
יום חמישי, 16.05.24 היכל האמנויות הרצליה 20.00
יום שישי 21.6 שעה 20:00 האופרה הישראלית
יום שבת, 22.06.24 היכל האמנויות הרצליה 20.00
יום שני, 22.07.24 האופרה הישראלית 20.00