"באדיבות סרטי יונייטד קינג". צילום: מריה ברודקין
אם למישהו יש הסבר מדוע כל הסיפורים הטובים של הקולנוע הישראלי שייכים ברובם לבני העדה המרוקאית שישלח לי מייל בפרטי בבקשה.
רק על יד אחת אני יכול לספור 10 סרטים. בעצם עזבו. אני אקצר לכם – רוב הסרטים של רונית אלקבץ זיכרונה לברכה. השאלה הקיומית הזו באה להקדים את הביקורת על הסרט "7 ברכות", שזכה ב-10 פרסי אופיר ובצדק רב.
כמו קודמיו, גם הפעם אנו עדים להרס ובנייה מחדש בקרב המשפחה המרוקאית המסורתית. ראינו כבר וריאציות כאלו במשך השנים בקולנוע הישראלי אבל יש משהו אחר בסרט הנ"ל. קוראים לו ריימונד אמסלם.
"באדיבות סרטי יונייטד קינג". צילום: מריה ברודקין
אחרי שחיה תקופה ממושכת בצרפת, מארי חוזרת לישראל כדי להתחתן עם בחיר ליבה, דן (ערן מור). היחסים של מארי ומשפחתה המרוקאית הענפה מסובכים. בגיל שנתיים מסרה אותה אמה (תיקי דיין בתפקיד חד פעמי) לדודתה כיוון שזו הייתה עקרה. "הלוואת ילד" הייתה מתברר מנהג מקובל בקרב יהודי מרוקו.
מארי הפגועה מחפשת את התנצלותה של משפחתה וזו מצפה ממנה להוקיר תודה כיוון שמארי מוצלחת ומלומדת הרבה יותר מאשר אחיה ואחיותיה.
העלילה של הסרט נעה על ציר זמן של שבוע בו מתקיימת מסורת 7 הברכות. בכל יום מתארחת המשפחה אצל אח אחר ובכל יום עולים סודות אפלים ומשקעים בקרב המשפחה ומאיימים להרוס אותה.
הניצחון הגדול של "7 ברכות" עם הזכייה ב-10 פרסי אופיר הוא לא מקרי. ריימונד אמסלם ואלינור סלע (שגם משחקת) כתבו תסריט פשוט נפלא בו הן פירקו את המשפחה המרוקאית הגרעינית לרסיסים וזרו מלח על פצעיו של הדור הישן באומץ.
"באדיבות סרטי יונייטד קינג". צילום: מריה ברודקין
התסריט הזה מפוצץ בסנטימנטים, מצחיקים וכאלה שפחות. הוא עמוס בדמויות צבעוניות אבל תתחברו לכל אחת מהן בקלות. את התבשיל הזה לקחה הבמאית איילת מנחמי (שאף ערכה את הסרט), שמה על הגז ובישלה דליקטס אחד ענק.
תיקי דיין הגדולה וזוכת פרס אופיר (לראשונה בחייה) על תפקידה בסרט היא האמא המרוקאית שכל אחד היה רוצה שתהיה לו. בגיל 75 למדה דיין את השפה המרוקאית שמתגלגלת בפיה במיוחד עבור הסרט. זה לא פחות מהפתעה של ליהוק מרענן ופשוט מדויק.
"באדיבות סרטי יונייטד קינג". צילום: מריה ברודקין
דיין משחקת לצדה של ריימונד אמסלם, שאף זכתה בפרס לשחקנית הראשית. אין יותר ראויה ממנה לפרס הזה. אמסלם משרטטת דמות אלגנטית עם פאסון ומנגד גם פגיעה ורגישה ובלי מניירות מיותרות.
הבמאית איילת מנחמי חוזרת מגלות ארוכת שנים. אחרי "נודל" (2007) החינני, מנחמי חזרה לביים את הסרט העלילתי הראשון שלה מזה המון זמן.
"באדיבות סרטי יונייטד קינג". צילום: מריה ברודקין
מנחמי, שגם ערכה את הסרט (וזכתה בפרס הבימוי והעריכה יחד) מוכיחה שהיא לא שכחה את העבודה. היא מתזמרת ומנווטת במקצועיות מקהלה של עשרות בני משפחה מרוקאים בחדרים הצפופים, סביב שולחן האוכל. איזה כיף שיש אנשי מקצוע כאלה בתעשייה.
אם עדיין לא הבנתם ש"7 ברכות" הוא סרט חובה אז אני אכתוב זאת שוב: "7 ברכות" הוא סרט חובה.
יצירת המופת של ריימונד אמסלם, אלינור סלע ואיילת מנחמי קורעת לב, עצובה ויחד עם זאת מצחיקה ומשובבת נפש. טריו הנשים מחטט בפצעי העבר ללא פחד או התנצלות ושם את האישה המזרחית העוצמתית במרכזו. הסרט הזה ראוי לכל פרס ופרס שהוא זכה בו.
ציון: 5 כוכבים