יח"צ. אריאלה ורטהיימר, צילום: גיא יחיאלי
מלון אבל גם אומנות?
ובכן, מיצגי אומנות במלונות אינם חידוש. לא אחת במהלך נסיעות עבודה או חופשה אנו פוגשים בתוך המלונות מיצגים ארכיאולוגיים מהמרחב המקומי, מיצגי פיסול של אומנים ידועים ותערוכות ייעודיות, ובקיצור אני מכנה זאת "מלו-זיאון", מלון המציג אומנות אך הופך למוזיאון אבל מסוג אחר, עם מאפיינים משלו.
ניתן בארץ למצוא במלונות המכבדים את עצמם, יצירות אומנות משתקפות מהקירות, או אומנות פלסטית המשתלבת בעיצוב המדוקדק של המבנה ומרנינה את עינו של המתאכסן בו. ואולם, מלון שהופך למיני מוזיאון זהו כבר סיפור אחר, סיפור שהפך לטרנד של ממש בעשור האחרון.
כזה הוא מלון רויאל ביץ` בתל-אביב המציג את התערוכה "סערת מוחות", שהושקה השבוע (שני, 12.06.23) ובה יצירותיהם של מספר אומנים, כשהחוט המקשר ביניהן הוא הרצון לבחון את הקשר בין האומנות לבינה המלאכותית (AI), יחסי הגומלין ביניהן והאם היא תדחק את האומן מחולל האומנות או תתמזג איתו ותהפוך לחומר ביד היוצר תוך התמזגות ושיתוף פעולה, או שמא רחמנה ליצלן תייצר אומנות משלה לנוכח מאגר ההיסטוריה שהיא נוצרת בתוכה.
יח"צ. אבינועם שטרנהיים, הנדסת ילד, צילום: גיא יחיאלי
לא בכדי שם התערוכה משחק עם המושג סיעור מוחין, המשתף הגיגים ומחשבות בנושא מסויים. כאן היצירות מתכתבות ביניהן ומיצרות סיעור מוחין כשבמוקד נושא
ה-AI, האומן וגורלו בעידן ה-AI.
בתערוכה מציגים שנים-עשר אומנים מקומיים, אם כי הם עושים לא אחת שימוש בחומרים ואומנויות עתיקות או פרימיטיביות, ממקומות ותרבויות שונות בעולם העתיק המבטאות רעיון משלהן.
שילוב חומרים ודיגיטציה, טכניקות שונות של צבע וביצועים במדפסת תלת-מימד. אלה אכן מסעירים את המוח ואת המחשבה ומספקים חוויה חושית ומחשבתית.
האומנים אריאלה ורטהיימר, אבינועם שטרנהיים, אביב לה-עוז כליף, אדר מיכאל סגלי, גיא און, גל בר אדון, הילה ליזר בג`ה, ורדי בוברוב, יונתן אולמן, יעל ברונר רובין, שי עיד אלוני ושרן אלרן - לכל אחד מהם הוקצה מרחב ולוקיישן מוגדרים ע"י אוצר התערוכה שרון תובל שהוא גם אוצר מלונות הרשת, ובהתאם כל אומן יצר את תוצריו.
יח"צ. הילה לזר ביז`ה, צילום: גיא יחיאלי
לשאלתי על הטרנד שסוחף מלונות ומרעיף עלינו תערוכות המשלבות אירוח ופלז`ר עם אומנות, הוא כמעט מתקומם ועונה ש"רשת ישרוטל היתה פורצת דרך של הקונספט".
יחד עם מנכ"ל הרשת ליאור רביב, החלו "לחבר בין אומנות עכשוית לבין אירוח, כאשר התערוכה הראשונה התקיימה כבר לפני עשור ביערות הכרמל. בהתחלה לא קיבלו את זה, בגלל היציאה מהמסגרת המקובלת של גלריות ומוזיאונים, לאט לאט זה נכנס וכיום יש הרבה בתי מלון שמציגים אומנות".
אין ספק שהקונספט של "מלו-זיאון" הוא שינוי מהותי בתפיסת האומנות והצגתה לציבור אל מול התפיסה שרווחה בסוף המאה הקודמת. ואם ב-AI עסקינן, הרי שההתפתחות הטכנולוגית משפיעה על תפיסות ולהיפך.
כך גם המבקר- כבכל המוזיאונים המעודכנים - יכול לסרוק את הקוד שבפאנל הממוקם מיד בכניסה ללובי, לקבל את הקטלוג של התערוכה, הקומות וההסברים ליצירות, ולסייר עצמאית, וזה עוד לפני שהתקדמנו לביצועי ה-AI...
יח"צ. שרן אלרן, Felideo , צילום: גיא יחיאלי
התערוכה מתחילה כאמור ברחבי הלובי – לרבות במבואה למסעדת המלון (ביזנס ופלז`ר כבר אמרנו?), ומשם משתרעת במרחבי הלובאים שבין קומה 19 ויורדת עד לקומה 7.
קונספט מעניין כמו היצירות, המאפשר התבוננות ממוקדת בכל יצירה (רק שימרו על שקט והתחשבו בשוכרי החדרים...). מיד עם בואכם בשערי המלון, תוכלו להבחין במיצג מרשים הן בשל היקפו והן בשל תוכנו וחזותו, בשם "שח הידיים", של האומן אבינועם שטרנהיים.
שטרנהיים מציג זרועות וכפות ידיים מחימר פולימרי על ריבועי לוח שחמט, כפות הידיים במצבים שונים, כאנלוגיה למשחק החיים - על כל המשתמע מכך: האם החיים הם משחק? מי מנצח ומי מפסיד? האם קיים חופש הבחירה למהלכים של חיינו? אגב, דימוי הפסל לקוח מתוך קלף "מלך הידיים" כהרחבה לפרויקט קלפי טארוט מקוריים אותם יצר האומן בעצמו בשיתוף עם הפילוסוף מנחם גולדנברג.
יצירה נוספת, "אריחי בינה" של אביב לה-עוז כליף (קומה 7) עשויה תבניות חומר פורצלן ומקרינה אור בזויות שונות בכל תזוזה של הצופה.
פרויקט זה חוקר את הקשר הלא ברור דיו עדיין, בין בינה מלאכותית למוח האנושי. האריחים נוצרו בהשראת דימויים המראים את דרך חשיבתה של הבינה המלאכותית, השואפת להידמות לחשיבה האנושית בעזרת אמצעים טכנולוגים. (זוכרים את תיאוריית תבניות החשיבה של הפסיכולוג פיאז`ה...? ).
יח"צ. אבינועם שטרנהיים, הנדסת ילד, צילום: גיא יחיאלי
הדיגיטציה מוצאת מקום לא מבוטל בתערוכה. לדוגמה, בלובי המלון ב"רישומי הכנה" של האומן שרן אלרן, תוכלו לראות רישומים, כחלק משלבים של עבודה שנוצרה משימוש במכונה לצורך שיחזור, תוך סריקה והדפסת תלת-מימד של כלי עתיק מקפריסין, מפגש מעניין בין עתיק וחדשני.
ואולי, יצירתה של אריאלה ורטהיימר, מתמצת את כל הסיפור של הבינה המלאכותית ליצירה אחת - מגדל בבל: מעבר להיבט האומנותי, סיפור האירוע בו האדם רוצה להגיע וירטואלית לשמים ולתפקד על תקן אלוהים - זו אולי הנקודה המרכזית של הבינה המלאכותית ולאן היא תיקח אותנו.
הרצון להשיג יכולות אינסופיות לשלוט ביקום ובתוצריו, בחיים בו ובמהלכם, כמו גם מה יעלה בגורלה של האומנות האנושית - כל אלה שאלות המסעירות את המוח והדמיון. אולי כדאי תמיד כמו האומנית לזכור את מגדל בבל ולחשוב פעמייים על התולדה שלו...
התערוכה "סערת מוחות" של רשת ישרוטל היא התערוכה העשירית בסדרה. יש להניח שכחלק מההגדרה והנורמה של "אחריות תאגידית", משקיעה הרשת בתרבות ובאמנות מקומית עכשווית.
"הרשת תורמת לעידוד יצירה ישראלית מקורית, מקיימת באמצעות היצירות שיח בנושאים חשובים הנמצאים על סדר היום כמו שמירה על הסביבה, משבר האקלים, השפעתן של טכנולוגיות חדשות על חיינו ועוד", כך לדברי שרון תובל, אוצר רשת מלונות ישרוטל.
ובכל זאת, למרות שהתערוכה מעניינת ומומלצת, לא ברור מדוע סיור מוזמן מראש בתערוכה קיימת עולה מעבר למחיר סמלי, מדובר בתרומה חברתית, הלא כן?
מעתה ולמשך שנה התערוכה פתוחה להנאת אורחי המלון. היא פתוחה לקהל הרחב, אולם יש להירשם לסיור שיתקיים אחת לשבוע.
מחיר: 65 ₪.