צילום: תמי בר שי
בחודש יולי הקרוב ימלאו 69 שנה למותה של הציירת המקסיקנית פרידה קאלו שדמותה הפכה לתופעה ולסמל של דור שלם.
אחיינתה, איסולדה פינדו קאלו, היתה למעשה הראשונה למכור רשיונות מסחריים לשימוש בדמותה של דודתה לצורך מסחרי על מגוון מוצרים, החל ממשקה טקילה ועד לנעלי ספורט של חברת קונברס.
בגיל 6 לקתה פרידה קאלו במחלת הפוליו שהותירה אותה עם צליעה קשה. 12 שנה אחרי היא חוותה תאונה, ועד מותה, בגיל 47, היא עברה למעלה מ־30 ניתוחים.
במהלך תקופה זו היא החלה ליצור ובמקביל גיבשה סגנון לבוש שהיווה יותר מביטוי עצמי, אלא גם דרך להסתיר את הכותה וצלקותיה.
כיצד אם כן הפכה דמותה של קאלו לאמנות לעל-זמנית? הרי ידוע לכל שהאמנית המקסיקנית הגיעה לרמות תהילה שמעולם לא השיגה בחייה ולאחר מותה החלה דמותה להימרח ללא הרף על ספלים, טישירטים, מחזיקי מפתחות ואפילו על תחתונים.
צילום: תמי בר שי מה בעצם הפך את קאלו, שנפטרה כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת, לקול של המאה העשרים ואחת? ואיך הפך הדימוי שלה לשכיח ומבוקש כל כך בתרבות הפופולארית, שימוש שרווח הרבה יותר מיצירותיה.
במהלך חייה, קאלו היתה מוכרת בעיקר כ"אשתו של" האמן המקסיקני דייגו ריברה וציוריה לא עוררו עניין רב.
בשנות ה-70 החל להתגבר העניין בה בעיקר מצד היסטוריונים של אמנות, ומספר תערוכות רטרוספקטיביות שהפכו אותה למעשה לאמנית המקסיקנית הידועה בעולם. כה ידועה, שעשור מאוחר יותר מקסיקו כבר הכריזה על ציוריה כעל אוצר תרבותי לאומי ואסרה על כל ייצוא שלהם אל מחוץ למדינה.
צילום: תמי בר שי בהתאמה, דמותה של קאלו, משמשת עד היום כמרכז ההשראה לקולקציות מגוונות ולשלל מוצרי מרצ`נדייז שעוצבו ברוחה.
אך מתברר שלא כל צאצאיה של האמנית המנוחה אוהבים זאת, במיוחד מארה דה אנדה רומאו, נינת אחייניתה, הטוענת לזכויות על השימוש בקלסתר פניה של פרידה, המצרה על העובדה שדודתה הדגולה צומצמה לאוסף מאפיינים פיזיים שמאפילים לדבריה על יצירותיה.
בעניין זה זכורה במיוחד בובת ברבי שעלתה למדפים ביום האישה הבינלאומי 2018, שהציתה מחלוקת על זכויות קניין רוחני, משום שמארה טענה בשעתו כי לא רק שמאטל ייצרה את הבובה המדוברת בדמותה של פרידה ללא הסכמתה, אלא שגם העיצוב אינו נאמן למראה האמיתי של קאלו, שכן בדיוקן הידוע של האמנית, היא מאויירת עם פלומת שפם וגבות מחוברות ואילו בגרסת הבובה נעלמו שערות פניה, שהפכו לאחד מסימני ההיכר שלה כליל.
צילום: תמי בר שי בתזמון מושלם, כחודש ימים לפני ציון 69 שנה למותה, השיקו מותגי הלייפסטייל ורדינון ונעמן, מקבוצת אקסטרה ריטייל קולקציית קפסולה חדשנית וייחודית שכל כולה מוקדשת לאמנית האגדית.
לשם כך, הושקו גם שלוש חנויות פופ אפ תוססות בלוקיישנים מרכזיים - בקניון TLV, בקניון איילון ובקריון ,בהשקעה כוללת של כחצי מיליון ₪, ובהן ישווקו מוצרי הלייף סטייל הססגוניים מהקולקציה החדשה – כולם אגב פרי יצירתו הבלעדית של הסטודיו לעיצוב Tutto Arte.
בין המוצרים: מצעים מבדים שונים (כותנה אורגנית, 100% כותנה פרקל ובמבוק); מגבות (רחצה, ספא וחוף); שטיחונים וציפיות נוי; תיקי קנבס ומגוון מוצרי אופנה (שמלות פנאי, גופיות סבא מבד ג`רסי רך ונעים, טי שירטים, כפכפים וגרביים).
צילום: תמי בר שי
זאת לצד צלחות; קערות הגשה; כלי בישול מאמייל; בקבוקי שתייה; צידניות; מאגים; סינרים ומפות, על כולם שולב איור דמותה של הציירת או מוטיבים בולטים מעבודותיה השונות, למשל צמחיים - פרחים, עצים, שורשים וקנוקנות.
אבל גולת הכותרת לפחות מבחינתי היא ללא ספק סט המצעים בכחול קובלט, שעוצב כמעין מחווה לסטודיו ולגינה שלה ב"בית הכחול", ביתה במקסיקו סיטי.
"הקולקציה הצבעונית והמקורית מכניסה טוויסט נועז, מקפיצה את פריטי הלייף סטייל והום סטיילינג של ורדינון ונעמן, מעניקה מימד אומנותי חדש לאיכות הבלתי מתפשרת", מציינת סיגל אורון, מנהלת חטיבת נעמן ורדינון באקסטרה ריטייל.
"מעצבת סטודיו הבית שלנו - Tutto Arte, שפיתחו וייצרו את קולקציית הקפסולה הצליחו לחבר בין שני עולמות – הלייף סטייל והאמנות הייחודית במינה של פרידה קאלו – בצורה מדויקת ולא מתאמצת, כאשר לכל פריט נוכחות וכריזמה מיוחדת", היא מסכמת.
מחיר: החל מ-29.90 שקל (פריט שני ב-50 אחוז).