יח"צ. גיא לבקוב, עיצוב טרי. צילום: ליאת אלבלינג
צבע טרי, יריד האמנות הפופולרי שנוסד ב־2008 על ידי שתי נשים בעלות חזון: יפעת גוריון ושרון טילינגר, חוזר זו הפעם ה-14.
היריד שהופק בשיתוף עיריית תל אביב יפו והתאגיד העירוני, בחסות ראשית של קבוצת הפניקס, יתקיים השנה בנמל יפו המתחדש ויציג אלפי עבודות אמנות ועיצוב מכל החומרים והטכניקות.
בשנים הראשונות לקיומו ספג היריד ביקורות, שטענו כי הפורמט צרכני מדי ואינו מעודד הסתכלות מעמיקה ביצירות. עם זאת עם השנים מעמדו התבסס, ובעבור רבים, שאינם צרכני אמנות קבועים, זו הזדמנות לראות עבודות, להתוודע לכוחות האמנותיים המובילים בישראל ובעיקר לרכוש יצירות, משום שכל עבודות האמנות והעיצוב המוצגות בו - מוצעות לרכישה.
יח"צ. עדן אוחנא, עיצוב טרי. צילום: נדב גורן השנה, מיקום היריד בהאנגרים ענקיים ומשופצים בנמל, סייע לקברניטי היריד להופכו למרחב פעיל ונגיש לפעילות קהילה ופנאי, וכך מחסן מספר 2 יהיה לביתו של תיאטרון אלמינה בעוד מחסן מספר 3 ישמש לצורכי הקהילה באופי הקיימות.
מחסן מספר 2 כולל שלושה מתחמי גלריות, ומציגות בו כ-21 גלריות מהמובילות בארץ, כשהמציגים הם 42 אמנים עצמאיים. בנוסף, תתקיים במחסן זה רצועת פרפורמנס חיה — צבע טרי Live — הכוללת שמונה מיצגים שיתקיימו לאורך כל ימי היריד.
יח"צ. מתוך פרויקט "הגלויה הסודית", צילום: אתר רשמי במחסן מספר 3 השוכן בקומה התחתונה וכולל 89 מכולות שנצבעו בצבעים חזקים, מוצגת חממת העיצוב בשיתוף המותג טמבור. המחסן מאגד מעצבים ומעצבות צעירים.בקומה השנייה מוצג פרוייקט "הגלויה הסודית,, שהפך במרוצת השנים למותג המזוהה עם היריד. יותר מ־2,000 גלויות, פרי עבודתם של אמנים ותיקים וצעירים, יוצגו בעילום שם ויימכרו במחיר אחיד של 190 שקל, כאשר רק לאחר הרכישה יגלה הרוכש את שם האמן שיצר את הגלויה.
גם השנה - אל האמנים המובילים והסטודנטים הצטרפו תלמידי מגמת האמנות החזותית של קמפוס אריסון לאמנויות ת"א. כל הכנסות מהפרויקט יועברו במלואן לביה"ס, כתרומה ייעודית להמשך קיום לימודי האמנויות לתלמידיו.
יח"צ. CLOS סטודיו עיצוב טרי. צילום: ניב כהן
בסיור מקדים שנועד לאנשי תקשורת, נוכחתי להתרשם עד כמה נוכח השנה הציור ביריד, במיוחד זה הפיגורטיבי.
מבין הגלריות המציגות, מפתיעה במיוחד גלרית גורדון הוותיקה, שבחרה בנוסף לאמנות ישראלית להציג אמנות עכשווית מאפריקה. לצידה, במתחם האמניות והאמנים העצמאים, מציגה האמנית המוערכת מרים כבסה, המספקת מזה שנים תגובה נשית ייחודית למסורת בינלאומית של ציורי פעולה. עבודותיה מסקרנות ושונות במקצת מהשפה הגיאומטרית־מופשטת שהיא מזוהה איתה, וכוללת שלל דימויים פיגורטיביים ורפרודוקציות של דימויים קלאסיים.
נתון נוסף,השנה ישנו ייצוג של קשת רחבה מהחברה הישראלית וביריד מציגים אמנים/ות מהמגזר החרדי, כמו גם ערבים, אתיופיים ויוצאי בריה"מ לשעבר.
יח"צ. עבודה של יוכי שרם
בין היצירות שמשכו את תשומת ליבי - "היום אני מרגישה" של יוכי שרם - סדרה של עשרה קול`אזים, בה האמנית חיברה אל פניה ברקמה חלקי פנים (פה, גבות ועיניים) של נשים צעירות שנלקחו מפרסומים לטיפולים אסתטיים מהאינסטגרם , לכדי יצירת הבעות פנים גרוטסקיות המשבשות את זהותה וגילה, וכך למעשה היא מנהלת דיאלוג ביקורתי וציני, מחוייך ועוקצני, על "המראה הנכון", בעידן שבו הרפואה האסתטית פופולרית מאד כדי לשמור על המראה הצעיר.
בסדרת העבודות "אשה באדום" של דבי אשרת, התפלאתי מהשימוש המעניין ולא שגרתי בשקיות תה, עליהן היא ציירה, צבעה ורקמה. אשרת, שהחלה לעסוק בציור בגיל 56 לאחר קריירה מוצלחת בעיצוב פנים וקשרי אדריכלים, הגיעה לתחום דרך לימודים רוחניים, רייקי, פילוסופיה אינדיאנית וקלפי טארוט, נתון המשתקף בעבודותיה כשהרקמה והתפירה הן בבחינת "תיקון" הגוף והנפש.
יח"צ. גיא שרייבר, חממת האמנים העצמאים. צילום: טל מרציאנו כמו כן, קשה להתעלם משטיחי הקיר גדולי המימדים של מעצב האופנה ניר ג`ורג`יו לוין העשויים במכונה תעשייתית שטוחה ומהווים מיצב טקסטיל אקספרימנטלי.
עבודות נוספות שמומלץ להתרשם מהן: ציוריו של אלקנה לוי, אמן דתי המצייר סצינות מטלטלות מחוויותיו כמתנדב בזק"א ועבודותיו של אנדרס גורביץ`, שבאמצעות טושים וכלי שרטוט ידניים סוחף לאסקפיזם ווירטואוזי של נופי מאדים במבע של משחקי מחשב נוסטלגיים.
יח"צ. מתוך "AiX1`" של יונתן ורדי אחרון חביב שאמליץ עליו (כי קצרה היריעה) הוא מיצב "AiX1", של יונתן ורדי בשיתוף ב.מ.וו, הכולל רכב מתוצרת החברה, מעיין קולאז` באנימציה שנוצר באמצעות טכנולוגיות בינה מלאכותית, שעימן השתעשע האמן כחלק מתהליך העבודה.
היריד יוצג עד ה-4 ביוני, בהאנגרים מספר 2 ו-3, בנמל יפו המתחדש. מחיר כניסה ליריד: 65 שקל