יח"צ. מוזיאון אשדוד לאומנות. צילום: דפנה גזית לעיר אשדוד יש יתרונות יחסיים על פני ערי חוף אחרות, הן בזמינות קרקע פנויה והן בהיקף כולל של עשרות אלפי דונמים, להקמת פרוייקטים תיירותיים.
ואכן, בשנים האחרונות ניכר כי
קברנטי העיר פועלים נמרצות כדי להעניק לעיר משקל תיירותי גבוה יותר.
כך לדוגמה, פעלו עיריית אשדוד והחברה לתיירות במשך שנים לטיהור ושיקום נחל לכיש, שסבל מזיהום שנבע מהזרמת מי שפכים, עד לקבלת האישור המיוחל לחידוש פעילות השיט בו, זאת בנוסף לעידוד יוזמות מתחום הקולינריה לצד אינספור אירועי תרבות, דוגמת פסטיבל "עמים וטעמים".
גם המוזיאון לתרבות הפלישתים שעבר שיפוץ והרחבה לפני כעשור, ומאפשר הצצה לתרבות שפרחה כאן בין המאות ה-12 והשביעית לפני הספירה, הוא אטרקציה תיירותית מופלאה, שעשויה להשלים עבור רבים את הביקור באתר המשופץ של מצודת אשדוד ים, אתר ארכיאולוגי שבו מצויים שרידי מצודה בני 1,300 שנים, שנשתמרו מימי השלטון המוסלמי בארץ ישראל.
יח"צ. צילום: לירון מולדובן
מרכז המבקרים: לגלות את אשדוד באמצעים טכנולוגיים לאחרונה, וכחלק מיעדי התיירות שתכליתם למשוך קהלים חדשים לעיר, החל לפעול בבית אריה קלנג - בית האמנים העירוני, מרכז מבקרים חדש המציג את סיפורה של אשדוד במגוון כלים טכנולוגיים חדשניים.
המרכז המשקיף אל הים, מוביל את אורחיו במנהרת זמן למסע בין תקופות שונות במספר עמדות, החל במסע וירטואלי על אופניים עם משקפי VR המדמים רכיבה בין האטרקציות התיירותיות המרכזיות בעיר, דרך עמדת גלשן לצילום סלפי ואתנחתא על כסאות נוח לעבר השקיעה האשדודית.
במרכז פועל גם לוח דיגיטלי אינטראקטיבי המציג עשרות סיפורים של אישים מרכזיים שמרכיבים את הפאזל האנושי של העיר, אנשי ונשות תרבות, יצירה ועבודה, שלחיצה על דמותם תוביל להסבר על פועלם, זאת לצד מבט אל ימיה הראשונים של העיר בתערוכת צילומים נוסטלגית.
יח"צ. צילום: לירון מולדובן ב-1954 שלח ראש הממשלה דוד בן-גוריון מכתב למיליונר עובד בן עמי, מבכירי תעשיית היהלומים בארץ, ממייסדי ומבעלי העיתון מעריב והוצאת מודיעין, ששימש גם כראש עיריית נתניה וממקימיה, ובו כתב לו: "עשה בשביל הדרום כפי שעשית בשביל הצפון", בהתייחסו לרצון להקים עיר עברית חדשה בדרום הארץ.
ואכן, היה זה בן עמי, אחיו של משה דנקנר, שמימש את הרעיון המתואר הלכה למעשה, והפעיל בעיר המתהווה, שורה ארוכה ומרשימה של מיזמים גדולים ומשך אחריו יזמים ומשקיעים נוספים.
יח"צ. צילום: לירון מולדובן לא בכדי, מתנוססת תמונתו בתערוכת הצילומים הנוסטלגית במרכז, לצד תמונות נוספות מראשית ימיה של אשדוד המעטרות את קיר ההנצחה המרכזי.
"אם ממשלת ישראל תקים פה (אשדוד) נמל, אני אקים פה את העיר", נכתב באותיות גדולות מעל לסדרת התמונות המגוללת כאמור את סיפורה של העיר, בציטוט שמיוחס כאמור לבן עמי, שלאחר אישור הממשלה להקמת הנמל, פנה להקמתה של העיר החדשה.
יח"צ. צילום: לירון מולדובן בן עמי ייסד בשיתוף עם פיליפ קלוצניק, איש עסקים ונשיא ארגון "בני-ברית" בארצות הברית, את החברה לפיתוח אשדוד והיה לדמות מרכזית מתהליך הקמת העיר.
עם זאת ראוי לציין כי שיבוץ תמונתו במרכז, כמו מבקש לעורר שוב את הפולמוס הציבורי סביב דמותו, הנצחתו והמקום הראוי לו בסיפורה של העיר.
כידוע, בשלהי 1956, זמן מה לפני מבצע סיני, אושר סופית החוזה בין הממשלה לחברה לפיתוח אשדוד והוחל בהכשרת השטח להקמת העיר. חלק משטחה של אשדוד, כ-20 אלף דונם, נמסרו כך לפי הפרסום בעיתון "חרות" מיוני 1962, ע" ממשלת ישראל לחברה לפיתוח בראשותו של בן-עמי.
השטח המדובר הועבר לחברה בתנאים נוחים למדי, כמעט במתנה, ומשהדבר נתגלה התעוררה ביקורת ציבורית חריפה, שבעקבותיה נאלצה הממשלה לשנות את תנאי החוזה עם החברה לפיתוח אשדוד ולצרף אליה נציג מטעמה.
אלא שזמן קצר לאחר מכן, התעורר ויכוח ציבורי נוסף, לאחר שבדו"ח מבקר המדינה נחשף כי החברה בבעלותו של בן עמי מכרה מגרשים רבים ברובע י"א בעיר תמורת סכום זעום למקורבים ולבעלי עניין, לרבות אישי ציבור, עובדי מדינה בכירים ועובדי החברה.
מבלי להיגרר למסקנה נחרצת בדבר ההחלטה השנויה במחלוקת להנצחתו של בן עמי במרכז, אציין כי הביקור במרכז מומלץ!
זהו היכל שמפליא להציג את הסיפור של העיר בצורה חוויתית, עם סרטון מרשים המציג 24 שעות באשדוד בצלילים ובמראות, לצד תחנות פעילות אינטראקטיביות נוספות, מלאות עניין וצבע העושות שימוש במגוון טכנולוגיות חדשניות.
אם בחרתם לבלות בעיר אשדוד, מומלץ מאד להתחיל את הביקור בה, ממרכז המבקרים, שיחשוף בפניכם את העיר כמו שלא הכרתם אותה קודם...
מרכז המבקרים, יאיר 2, בית אריה קלנג, אשדוד. 08-8545210
יח"צ. תצלום לעטיפת התקליט להיטיו הגדולים, צביקה פיק, 1980 (עטיפה פנימית), צילום: ג`ראר אלון
תערוכת רטרוספקטיבה של 55 שנות צילום מוזיאון אשדוד לאמנות נפתח ב-2003 ביוזמתה ובתרומתה של לליה מורדוך ובשיתוף פעולה עם קרן היסוד.
במוזיאון מגוון תערוכות המציגות אמנים עכשוויים לצד ותיקים, ישראלים לצד בינלאומיים, ואשדודיים לצד "תושבי חוץ", תוך שילוב תחומי מדיה מגוונים. רבות מן התערוכות מתייחסות לצביונה הייחודי של אשדוד כעיר רב תרבותית.
בימים אלה מוצגת במוזיאון תערוכה רטרוספקטיבית של הצלם המוערך ג`ראר אלון, הכוללת צילומים מתקופות שונות בחייו.
יח"צ. תצלום לעטיפת התקליט רדיו חזק, תיסלם, 1981, צילום: ג`ראר אלון ג`ראר (למעשה, שם משפחתו הוא ז`ראר. הכתיב השגוי הופיע ברשימת הקרדיטים של האלבומים הראשונים שצילם, וכך התקבע) נולד במרוקו ב–1949.
משפחתו עברה לאלג`יריה בשנות ה–50, ובשנות ה–60, בעקבות מלחמת אלג`יר, היגרה לצרפת.
ג`ראר החל לצלם בצעירותו (19) ותצלומיו הראשונים מ-Les Événements- מרד הסטודנטים מ–1968 שפרץ כהתנגדות למדיניות ההפרדה הגזעית והמעמדית באוניברסיטה ובחברה הצרפתית בכללותה, המוצגים בתערוכה, משקפים את תפישתו על עולם צודק יותר — ואת התנפצותו.
יח"צ. פלונטר, רמי פורטיס. צילום: ג`ראר אלון ג`ראר עלה ארצה בינואר 1974, לאחר מלחמת יום הכיפורים.
בתחילת 1975, החל את דרכו המקצועית כצלם הבית של חברת התקליטים CBS ושנה לאחר מכן, סלל עבורו את הדרך להפוך לצלם המזוהה ביותר עם התיאטרון הלאומי "הבימה", המנהל האמנותי של התיאטרון באותם ימים, יוסי יזרעאלי.
יח"צ. תצלום לעטיפת התקליט גבר הולך לאיבוד, שלמה ארצי, 1978, צילום: ג`ראר אלון בסוף שנות ה–70 הוא החל לעבוד עבור הירחון "מוניטין", שנחשב בזמנו להרפתקה חדשנית ונועזת בעולם התקשורת-פרסום. מוצר מוקפד ומשפיע.
בתוך כך, התהודה הגדולה שעוררו צילומי האופנה האמנותיים של ג`ראר, ששפתם הוויזואלית היתה שונה מאוד מהשפה המקובלת בשעתו בצילומי אופנה, גרמה לו למקד את משאביו בגזרה הזאת.
התערוכה מאגדת לראשונה את יצירתו, מסוף שנות ה-60 עד ימינו, כרצף-עבודות הבוחן את המציאות מבעד לעדשת המצלמה.
התערוכה תוצג במוזיאון עד ה-27 במאי, 2023
מוזיאון אשדוד לאומנות -דרך ארץ 8, אשדוד. 08-8545180
יח"צ, עדי רוזן. צילום: איתן וקסמן
פריחה קולינרית
יש מי שריח היורה מעלה במוחו אסוציאציות לסדין חשמלי ושמיכות פוך; יש מי שחולמים על סטייק, צ`יפס, פירות ים או דג מטוגן מול ים כחול גועש; אני מעלה את אשדוד לראש מחשבותיי.
יש לי חיבה גדולה לעיר הנמל הזאת, שהבנייה המואצת בה בשנים האחרונות הצליחה לשוות לה חן והדר, ובמיוחד לפריחה הקולינריה המצויינות שלה, פועל יוצא לעובדה שגלי העלייה מצרפת בשנים האחרונות הביאו אליה צרפתים רבים, המתגוררים בשכנות לבני קהילות גדולות נוספות שמקורן בברית המועצות לשעבר, באתיופיה ובצפון אפריקה.
בהתאמה, פועלים בעיר בכפיפה אחת כמה בתי עסק קולינריים ששמים את המטבח הצפון-אפריקאי המוכר והאהוב לי מבית סבתי הטוניסאית על המפה, זאת לצד בית מאפה גיאורגי, בוטיק גורמה צרפתי (הוללה...), מסעדה אתיופית אותנטית ועוד ועוד.
בנוסף, בשנים האחרונות מתקיימים בעיר שלל אירועי קולינריה, דוגמת פסטיבל המרק מבית היוצר של החברה לתיירות אשדוד ופסטיבל "עמים וטעמים" המשקף את כור ההיתוך האשדודי בדמות מעוזי אוכל אותנטיים.
יח"צ, עדי רוזן. צילום: איתן וקסמן
סצינת האוכל המפותחת בעיר היא בהחלט עוד סיבה לחגיגה כמגיעים לאשדוד. זה כבר לא רק אידי המיתולוגית, אלא שפע של מסעדות טובות ואפילו דוכני אוכל מסקרנים.
אם מעניין אתכם לחוות את אשדוד במלוא טעמה, תוכלו לשלב סיור קולינרי עם טעימות משובחות, וליהנות מחוויה כפולה - גם היכרות עם בעלי העסק השונים, ומטעמיהם המשובחים והצצה למקורותיהם וגם מסיור מעשיר שנרקח במיוחד בשבילכם.
אחד הסיורים המרכזיים הפועל בעיר, הוא של עדי רוזן, בעלת העסק "סיפור קולינרי", שבחרה לשים את הדרום על המפה הקולינרית הארצית, מתוך רצון להראות את כל הטוב הקולינרי שיש לאזור להציע, דרך מפגש עם אנשים ובתי עסק מסקרנים, והגעה למקומות מפתיעים.
רוזן, מושבניקית מנתיב העשרה, שניהלה בעבר בית ספר לפסיכומטרי בדרום והתאהבה בתחום הסיורים הקולינריים, עשתה הסבה מקצועית כשהקימה בשנת 2018 את "סיפור קולינרי" - מיזם ל לסיורי אוכל בשדרות, בנתיבות באשקלון ובאשדוד.
הסיור לו העניקה את השם "מתוק מלוח באשדוד", אורך כשלוש שעות והוא כולל מפגש עם חקלאית תימניה שעשתה הסבה והמציאה את קרואסון הפיסטוק שהוביל לבאזז של גלידת הקרנץ` פיסטוק, כמו גם גיחה לבוטיק גורמה צרפתי הממוקם בלב אשדוד ומציע דליקטסיםף מעדנים ובאגט צרפתי הכי קרוב לפריז שתמצאו במחוזותינו.
יח"צ. מולי, צילום: עודד עובדיה
בהמשך, ממש לא רחוק מהכיכר הגדולה שברחוב מנחם בגין - כיכר עם חרוטים ומפלי מים, בחלקה הדרומי של העיר, מזמינה רוזן לבקר ב"קאיפוייה" ושם תוכלו לטעום חצ`פורי גאורגי אותנטי לצד פונצ`יקי - סופגניה גאורגית עם קרם פטיסייר (אמאאאאא, אחד הדברים הכי טעימים שטעמתי בחיי!!!!).
את הסיור תקנחו (תרתי!) ב"מולי", סניף הדגל האשדודי של השף-קונדיטור אופק פלדמן (27) המציע קינוחי גלידה מקוריים ומושחתים כמו המגנומולי המושחת, פרוזן יוגורט, צ`ורוס עם מגוון תוספות, שייקים ועוד.
עדי רוזן, סיפור קולינרי. 054-2212646