יח"צ. הגלריה החדשה בגן הבוטני. צילום: חנני הרוביץ
ביקור בגן הבוטני בירושלים הוא חוויה בפני עצמה, גם אם אין שם אירוע, אלא שהפעם, בדרכי לתערוכה של האמנית אילה נצר, קידמה את פניי מוזיקה של שירי ארץ-ישראל הטובה והישנה, בלווי פריחה הנהדרת של לוטוסים ונימפאות על האגם.
דילגתי ליד האירוע בדרכי אל גלריה פנימית חדשה השוכנת במבנה החממה הטרופית, שם מוצגת בימים אלו תערוכת ציוריה של אילה נצר תחת שם "בהיעדר מניע אחר ,יופי הוא סיבה לחיות", העוסקת באופן מתבקש ביחסים שבין האדם לטבע ומתייחסת, כמובן, לצומח ולבוטני.
תערוכה זו היא חלק מאוצרותיה של גבי המבורג-פימה, מנהלת "יער" - מרחב האמנות של הגן הבוטני.
יח"צ. הגלריה החדשה בגן הבוטני. צילום: חנני הרוביץאילה נצר (35), בוגרת תואר שני באמנויות ותואר ראשון בווידאו מהמחלקה לאמנויות המסך בבצלאל וסטודנטית נוסף בעיצוב טקסטיל בשנקר. סרטיה הוצגו בארץ ובעולם, בין היתר בפסטיבל הסרטים בחיפה, בפסטיבל מוסררה מיקס, בחממת הווידאו בצבע טרי ובמוזיאון פ"ת.
כמו גם הציגה תערוכת יחיד בגלריית המדרשה והשתתפה בתערוכות קבוצתיות בגלריית רו ארט ובגלריית הצוק.
בתערוכה המדוברת מוצגות כ-20 עבודות ובניהן ציור דיגיטלי, הדפסה על זכוכית אקרילית (פרספקס) לצד עבודת וידאו. על אחד הקירות בגלריה הודבק טפט של עלים צבועים אותו עיצבה וציירה נצר, כאמור, הדימויים ברובם שאולים מעולם הצומח, לרבות חרק על כף יד ושני דימויים שלה עצמה, מתוך עולמה הרגשי.
אילה נצר ושולמית עזר. צילום: סוזן לויבמשך שש שנים מציירת נצר מדי יום בין רבע שעה לשלוש שעות, לא תאמינו איפה – על הסמארטפון שלה, כן, כן, היא משתמשת באפליקציה וכך היא למעשה יוצרת בין היתר דימויים שעוסקים בעולם הבוטני, המהווים עבורה סוג של מדיטציה.
למעשה, פשטות האפליקציה היא שעוזרת לה בשמירת רצף יצירה גם בימים עמוסים ולדבריה דווקא אותה הפשטות היא זו שמפתחת בה יצירתיות.
יח"צ. אילה נצר - "כשהאופציות הן לקמול או להשתנות, אני לרוב בוחרת לגדול״, הדפסה של ציור דיגיטלי באייפון, 2022את עבודותיה מעלה נצר מדי יום לרשתות החברתיות (פייסבוק ואינסטגרם), על מנת ליצור דיאלוג ותקשורת בינה לבין עוקביה.
נצר בחרה בצמחים ובפרחים כאופן לביטוי אמנותי בשל היותם נתונים לשינוי, כמו גם עובדת היותם נגישים לסביבה ותפיסתה אותם כמי שמהווים שפה לתקשורת בינאישית עם הקהל.
לי היא מספרת כי הציורים משמשים עבורה מעין יומן המתעד את רגשותיה ומאפשר לה להביע אותם באופן מיידי. כל ציור מודפס בעותק יחיד בהדפסת דיו פיגמנטי הנשמר לאורך זמן.
בגזרת עבודות הווידאו הרי שקצב המעברים בין דימוי לדימוי מזכיר דפדוף במחברת, עלעול המלווה בפס קול מלנכולי בו נצר מקריאה קטעים מתוך יומנה האישי.
הקצב הזה מדמה את רשמים של כאב וכמיהה המצביעים על קשר עמוק ביחסים שבין האדם לטבע, ונדמה כי נצר מצליחה לשדר ולהעביר למתבונן ביצירותיה הססגוניות את קשייה בשימור ובטיפוח קשרים חברתיים, כשהעבודות מצליחות לפעול כמתווכחות בדיאלוג הדומם בינה לבין מושאי ציוריה.
יח"צ. אילה נצר - " ברגע זה אני לא סובלת". הדפסה של ציור דיגיטלי באייפון 2020 לטובת עבודת הווידאו היא חברה לאמיר גרומן שיצר את הסאונד הייחודי שמלווה אותן ומהווה דגימה של קולות הנשמעים בגן.
ציורי פרחים וצמחיה הם בבחינת מסורת רבת שנים באירופה והם בעלי סימבוליקה שנדמה שמעט נעלמה. נצר כאמור מחזירה הדימויים הללו אל העולם הנאיבי והסימבולי, שהוא למעשה שיקוף וביטוי להלכי רוחה המופיע גם בשם התערוכה.
עבודותיה הצבעוניות משדרות קלילות, חיות, תשוקה ומיניות אולם מדובר בתעתוע, שכן הצמחים שלה אינם שלמים, ממש כמו המציאות והחיים עצמם.
עוד נתון מעניין הוא בחירתה של האמנית להציג את עבודותיה מאחורי זכוכית, ממד המעניק חווית עומק לצופה, כשאר מבעד לזכוכית השקופה ניבטים ציורים המאששים את ההאשמות שטופלים לעיתים על הציור בעידן השעתוק הטכני והייצור הדיגיטלי בדמות דימויים המתאפיינים ברובם באנכרוניזם, בנאיביות ובנוסטלגיות.
ואכן נדמה שנצר פחות מחויבת לפרמטרים מקובעים של שרטוט קו, הנחת כתם, בניית דמות או העמדת סצנה אולם היא מנגישה לצופה ציורים שהם לא פחות מסיפורים מרגשים המוגשים בלשונה הישירה דרך עבודות שנעשו כאמור באנימציה דיגיטלית.
יח"צ. אילה נצר - ״מותשת כמו בול עץ שגזמו והשאירו בחצר לשימוש עתידי שאף פעם לא הגיע״, הדפסה של ציור דיגיטלי באייפון, 2021לדברי המבורג-פימה, האוצרת, ישנה חשיבות רבה לשתי יצירות הדיוקן העצמי שיצרה האמנית, עבודות הנעות בין רישום, לציור ולצילום באופן מודע, משום שהן יוצרות דיאלוג עם דְּיוֹקְנָאוֹת הצמחים ומחברות את הצופה לסיפורו האישי.
הטקסטים המופיעים לצד כל יצירה מצביעים על כפילות בין הנראה לבין הפרשנות של האמנית, רשמים של כאב וכמיהה המצביעים כפי שצוין על הקשר האוניברסלי ביחסי האדם והטבע שהינו מרפא ברגעים של בדידות וחריגות חברתית "ובהיעדר מניע אחר, יופי הוא סיבה לחיות".
תערוכה תוצג עד ה-19 באוגוסט ומומלץ לשלבה במסגרת משפחתית שבה ייהנו הילדים מתערוכת הבוטניזאור - ממלכת הדינוזאורים המוצגת בימים אלו בגן וכוללת 45 דינוזאורים אינטראקטיביים בגודל אמיתי, כשלצידם מידע המבוסס על ממצאים שנמצאו הודותם ברחבי העולם, כמו גם מתערוכת אמנות עכשווית במציאות רבודה.