צילום: Javier Naval
הצייר האוסטרי גוסטב קלימט (1862–1918), מחשובי זרם היוגנדשטיל, שבעט בחינוך האקדמי שקיבל והקים ב–1897 תנועה אמנותית חדשה, "הזצסיון הווינאי", שהותקפה בשעתו בחריפות על ידי הממסד השמרני, עומד במרכזה של תערוכה בינלאומית המוצגת בימים אלה במדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בטכניון בחיפה.
קלימט נולד ב–1862 למשפחה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך שהתגוררה ליד וינה, השני משבעה ילדים.
כבר בצעירותו זכה במלגה ללימודים בבית הספר לאמנויות בעיר ושם רכש הכשרה קפדנית. בהמשך, החל בשותפות עם שניים מחבריו ללימודים, אחיו ארנסט קלימט ופרנץ מאץ` ויחד הם יצרו ציורי גוף ריאליסטיים בסגנון רנסנסי שזכו להצלחה מסחרית מהירה כציורי קיר שהוזמנו לעטר מוסדות ציבור, לרבות תיאטראות בבוהמיה וברומניה וכן התיאטרון העירוני והמוזיאון לתולדות האמנות בווינה.
לאחר מותם של אביו ואחיו, שקע קלימט במשבר נפשי והחל להתפרנס בעיקר מציור דיוקנאות של נשים עשירות.
כך למעשה נולדו כמה מציוריו המפורסמים ביותר ובראשם "דיוקנה הראשון של אדלה בלוך־באואר" (המכונה "האישה בזהב"). במקביל, בציוריו החופשיים הוא היה נועז הרבה יותר והציג מיניות נשית כפי שלא נראתה קודם לכן, החל מנשים בהיריון בעירום מלא, דרך רמיזות ליחסים לסביים ועד לרישומים של נשים מאוננות.
תערוכת KLIMT שהוצגה בבירות העולם, והגיעה עתה לישראל, חושפת בפני הצופה את עולמו הסוחף של האמן ומשלבת פעילויות מדעיות מקוריות לכל המשפחה, הממחישות את המפגש המסקרן שבין מדע לאמנות.
המבקרים מוזמנים להיכנס לעולם שכולו קלימט: עתיר זהב, צבעים ועיטורים, שחותר תחת העומק והתלת־ממד הריאליסטי לטובת שטיחות מתעתעת.
צילום: Javier Naval במתחם המבואה תוכלו למשל ללמוד על חייו של האמן ועל תרומתו האדירה לאמנות, אולי לא יספרו לכם שם שהיו לו 14 ילדים מנשים שונות, רובן אגב דוגמניות שהסתובבו אצלו בסטודיו, או שקלימט נהג להסתובב בגלביות, אך כן יספרו לכם שאביו היה צורף, שהוא עצמו חונך בילדותו בבית ספר "מקצועי", ושמעולם לא נישא, זאת כמובן בנוסף למידע שהקים כאמור את התנועה האמנותית שכונתה "הזצסיון הווינאי", ("הפרישה") שהעלתה את מלאכת היד על נס.
קלימט מתברר הושפע לא רק מהניאו־גותיות של עמיתיו הבריטים חברי ה"ארטס אנד קראפטס", אלא גם מעיטורי פירמידות והשפעות מצריות "איג`יפשיין ריבייבל", פסיפסים ביזנטיים וציורי "אוקיו־אה" יפניים, ויצר בעזרתם רקעים עשירים ומהפנטים ליצירותיו.
בהמשך תוכלו לעבור במנהרה מוזהבת של מראות אין-סופיות, המוליכה לאולם, שבו מוקרנות יצירותיו של קלימט במופע מהפנט של 360 מעלות, בליווי אורות וצלילים.
צילום: Javier Naval האופן שבו חווה המבקר בתצוגה את המתרחש הוא כמובן אישי לחלוטין. אפשר להסתובב, אפשר לשבת עם גב לקיר, אפשר גם וגם.
זה מתחיל מגילוי מחודש של "הנשיקה", אחד מציוריו המפורסמים, החוגג את רגע המגע החושני בין זוג אוהבים (יש הטוענים כי מדובר בכלל בציור המתאר אונס תוך כדי חניקה), שהפך לאחד האייקונים התרבותיים המוכרים של המאה ה-20.
היצירה המדוברת מוצגת תלת-ממדי בטכניקת אנמורפוזה. באחד החללים הבאים שוכן מתחם מציאות מדומה, הסוחף למסע בין יצירותיו, המתעוררות לחיים בתלת ממד ויש כמובן במיצגי סאונד ווידאו המוקרנים בכיוונים שונים, על הקירות והרצפה.
בימי התערוכה יתקיימו במוזיאון הפְעָלות מדעיות מיוחדות לסקרנים הצעירים: סדנה לציור באמצעות מגנטים, סדנת "סחרחרות צבע" לציור בהתזת צבע על דסקיות, קיר ציור אינטרקאטיבי, מופע ציור באמצעות מטוטלת והדגמות מרתקות בנושא אור וצבע, שבהן יוכלו הילדים לגלות איך ייצרו צבעים לציור בתקופות שונות, איך השפיע ייצור הצבע על יצירות אמנות ומה הקשר בין אורות לצבעים.
במעבדת "פאב לאב" של המוזיאון מתקיימת בתשלום סמלי סדנה נוספת ליצירת תמונה תלת-ממדית בהשראת האנמורפוזה של תמונת "הנשיקה" המוצגת בתערוכה, כולל הדגמת הכלים לייצור דיגיטלי.
מחיר: 89 ₪ - בקופה. 80 ₪ - ברכישה מוקדמת באתר.