צילום: יפית גדסי
במגזין III ביפו תיפתח היום (שלישי) התערוכה "RED DESERT, RED MOUNTAIN, RED SEA".
מדובר בתערוכת יחיד ראשונה בארץ לאמנית הבינלאומית החשובה פולי אפפלבוים, ובמרכזה הצבע האדום.
האדום כידוע הוא צבע יסוד. למעשה מדובר בגל אור בקרינה אלקטרומגנטית הנמוכה ביותר שעין האדם מזהה. "אדום" כשמו כן הוא ומקורו ממוצא המילים "אדמה" ו"דם". ככזה הגוון בא לידי ביטוי באופן בולט ומסמן אזהרה, אהבה, סכנה ויש לו קונטציות למין ואף למלחמה בקוטביות רבה.
בישראל "צבע אדום" נתפס כשלילי ומתקשר למתקפות הקסאמים על יישובי הדרום. בתנ"ך, מוזכר הצבע עשרות פעמים, וגוונים שונים שלו אף זכו למושגים משלהם ("ארגמן" לצבע אדום כהה, "שני" לאדום־כתמתם ו"סיקרא" לאדום עז).
צילום: יפית גדסי בצרפת הוא מסמל חירות וסוציאליזם - וצבעו בדגל הצרפתי מסמל את האדם ה"פשוט". הלבן אגב, מסמל את הכנסייה והכחול את האריסטוקרטיה.
הכוכב האדום הוא אחד מסמלי הקומוניזם וככזה הוא התנוסס על דגלים וסמלים של מדינות קומוניסטיות שונות, למשל דגל יוגוסלביה ודגל ברית המועצות. הפרג האדום, הוא סמל ההנצחה לחללי המלחמות בבריטניה ובכתביו של הומרוס נצבעו האריות והסוסים באדום.
האדום של אפפלבוים מקורו מתברר בנופים ספציפיים של מדבר בוויומינג ומפסגה בדרום קולורדו, כמו גם מרפרנסים תרבותיים וביניהם בין היתר סרטו של הבמאי האיטלקי מיכלאנג`לו אנטוניוני, "המדבר האדום" מ-1964, שהיה סרטו הראשון של אנטוניוני בצבע.
אפפלבוים (67) אמנית ניו יורקית מוערכת בהיקף בינלאומי, מוכרת הודות להצבות מלאות אנרגיה וגדולות-ממדים שיצרה בשלל צבעים, הכוללות עבודות טקסטיל, קרמיקה וציור. היא מציגה ברציפות מאז שנות ה-80 בארה"ב ומחוצה לה ומתייחסת בעבודותיה לסוגיות של צבע, הפשטה, תרבות אמריקאית, קולנוע, מלאכות-יד, פמיניזם ועיצוב, המשתלבים זה בזה לכדי יצירת פאר.
אפפלבוים הציגה בעבר במוזיאון המטרופוליטן, במוזיאון לאמנות בליכטנשטיין וגם במגזין 3 בשטוקהולם, מייצבים מרגשים עד מאוד שחלשו על החלל וחרף דָּמַמְתֶּם התאפיינו בתנועתיות מתמדת. המיצב שיצרה במיוחד עבור מגזין III ביפו מציע חוויה סוחפת ומעוררת פליאה, בתוך חלל מתעתע שבו ציור הופך לפיסול, ולהפך, תוך שהיא מזמינה את הצופים להתבונן ולקחת חלק פעיל במסע, בחוויה של חיפוש סביב קווי גבול, ציור, הפשטה וצבע.
צילום: יפית גדסי הפעם היא בחרה בצבע האדום על גווני הספקטרום שלו, ובדימויים מעולם הטבע הפשוט והטהור, מדבר, הר וים.
עבודותיה הגולשות מהקיר אל הרצפה אותן היא מכנה "FALLEN PAINTING", הן יסוד מרכזי בעבודתה. הציורים "נופלים" ומשתפכים מהלב המדמם אל הקנווס האינסופי החוצה את גבולות הציור, ואלו הופכים לשטיח ענק ממדים המשתרע לאורך של 6 מטרים של אדום מעוטר בנקודות שחורות וניכר באופן זה היא בוחנת את תכליתו הפונקציונאלית של השטיח, פריט עתיק יומין, באמצעותו היא מתחקה אחר קווי הגבול העוברים בין חלוקות מדיומלייות.
צילום: יפית גדסי מדובר אם כן במיצב אופף, אני מגדירה זאת כחוויה אופפת תוך כדי למידה החובקת את הצופה והופכת אותו למשתתף רגשי ופעיל בזמן השיטוט ברחבי הגלריה ובעת ההתבוננות המעמיקה ביצירה. במקרה של אפפלבוים המבקר אף דורך על היצירות עצמן, ואין ספק שזו חוויה מרגשת לכשעצמה (אל דאגה תקבלו ערדליים מניילון בכניסה - אותם תידרשו לעטות מעל נעליכם).
צילום: יפית גדסי בתערוכה מציגה האמנית גם את חרוזי הקרמיקה הצבעוניים המוכרים – (כן אלו המוצגים במוזיאון תל אביב) לצד עבודות קרמיקה המשולבות ברקע הגלים האדומים לאורך הגלריה כולה. השימוש שעושה אפפלבוים לאורכו ולרוחבו של חלל מגזין III בצבע האדום על כל גווניו, מייצר תחושה עזה של עולם בדיוני התלוש מהמציאות הנשקפת מבעד לחלונות הענק של החלל.
צילום: יפית גדסי התערוכה תושק כאמור היום בחלל מגזין III בשוק הפשפשים ביפו, הנחשב לשלוחת לוויין של מוזיאון פרטי שנוסד לפני 30 שנים בשטוקהולם - שוודיה, כמוזיאון ועמותה לאמנות עכשווית. מדובר במוסד ותיק ובולט שאירח במהלך השנים שמות נחשבים כמו האחים צ`פמן, כריס ברדן, איי ווייוויי, טינו סגל וסנטיאגו סיירה.
הסניף הישראלי הממוקם ברחוב עולי ציון בואכה שוק הפשפשים, מתפרש בחלל של 180 מ"ר שקירותיו החיצוניים הם למעשה שני חלונות ראווה ענקיים שניתן לראותם 24/7. את החלל מנהלת בפועל האוצרת כרמית גלילי, שאצרה גם את תערוכתה של אפפלבוים.
"RED DESERT, RED MOUNTAIN, RED SEA", מגזין III, עולי ציון 34 יפו