באדיבות הארכיון הציוני, יח"צ
70 שנה ליקב בנימינה - עושים היסטוריה
זה באמת אירוע חגיגי. לא כל יום חוגג יקב ישראלי 70 שנות עשיית יין, ובשבוע שעבר הצטרפתי לחגיגות יום הולדת 70 של יקב בנימינה, על הים של יפו.
היקב, החל את דרכו ב-1948 כשיוסף זלצר עולה חדש שעסק בייצור יין בהונגריה מולדתו, הקים בלב המושבה בנימינה מפעל לייצור ליקרים, מתוך תקווה שזה יסלול לו דרך לייצור יינות. ב־1952 הוא פתח במבנה היסטורי שבו שכן בית החרושת לבשמים "יסמין", שנוסד ב-1925 על-ידי אנשי הברון רוטשילד, את "יקבי אליעז", על שם בנו שנפל במלחמת השחרור, וזה הפך בהמשך ל"יקבי בנימינה".
עד 1992 החליף היקב ידיים רבות, והיה אחד הגדולים בארץ. במשך שנים רבות היה השני בגודלו אחרי יקבי כרמל מזרחי. ב-1992 רכשה את היקב קבוצת משקיעים ברשות איש הקולנוע איז`ו שני. ב-1994 נרכש היקב על-ידי צמד הדודנים אבי לרנר ודני דימבורט, מפיקי קולנוע ישראלים שעשו חיל בהוליווד. הם גם אלו ששינו את שמו של היקב לבנימינה והשקיעו בו לא מעט כסף. בשנת 2008 נמכר היקב למשפחת קופרלי וזכי שלום - בעלי רשת המרכולים חצי חינם, שהם גם בעלי הבית של היקב.
היקב מייצר קרוב ל-3 מיליון בקבוקים בשנה, הוא ה-5 בגודלו בישראל מבחינת היקף הייצור. הרוב לשוק המקומי, אבל כמעט 30% מיועד לייצוא לשווקים מובילים וביניהם ארה"ב, אנגליה, צרפת, בלגיה, הונג קונג, אוסטרליה, ארגנטינה ואחרים.
ליקב שטחי כרמים מהגדולים שיש ליקבים בישראל, מחבל לכיש בדרום ועד הגולן, והחבר`ה גם עוסקים בזיקוק של סדרת ליקרים מצוינת וברנדי. הסדרות העיקריות הן אבני החושן, בנימינה רזרב וסדרת יוגב. השנה מצטרפת לכבוד שנת ה-70 גם סדרת צוקים ופרפום דה בנימינה כמובן.
לרגל חגיגות ה-70, הוציא היקב במהדורה מיוחדת ארבעה יינות חדשים מכרמים בהרי הגלבוע, יוצאי דופן באיכותם.
יונתן שוטס - היינן הראשי. צילום: ברק שקד ישבתי לכוס יין עם היינן הצעיר של היקב הוותיק, יונתן שוטס, כדי לדבר על מה שהיה ומה שיהיה.
איך היקב רואה את השנים הבאות ואילו מגמות ילוו אותנו בעשור הקרוב בתחום היין?
"יקב בנימינה הוא מהיקבים הראשונים שהוקמו בארץ, ולאורך כל השנים הקפיד על חדשנות כערך מרכזי בעשייה. העובדה הזאת משאירה אותנו תמיד עם היד על הדופק לניטור מגמות וטרנדים בעולם היין. לדוגמה בשנים האחרונות רואים עליה בצריכת יינות לבנים ורוזה. אבל בבנימינה אנחנו נערכים לזה כבר כמעט עשור עם עלייה של 20% בהיקף הייצור של היינות האלו.
מגמה נוספת היא המעבר לזנים ים תיכוניים וגם פה היקב עשה עבודה והציג בשנים האחרונות מספר יינות זניים ובלנדים שחוגגים את הזנים הרלוונטיים לאקלים שלנו כמו מרסלן באדום ורוסאן ומרסאן בלבן.
טרנד נוסף הוא חלוקה אזורית והתמיינות של הזנים למקומות גידול. בזכות עושר הכרמים של היקב, היום אנחנו יודעים לחלק את אזורי הגידול ולהתאים להם ענבים. למשל מרלו ברמת הגולן, קברנה סוביניון בגליל העליון, רוסאן, מרסאן ומרסלן בגליל התחתון, וויונייה וגוורצטרמינר שמראים זניות ורעננות טובה בכרמים הדרומיים של חבל לכיש וכדומה".
מנכ"ל היקב אושיק אפרים עם הייננים חגית אלמליח ויונתן שוטס. צילום: בר כהן אפשר להגיד שהצרכן הישראלי התבגר, למד, וענף היין בארץ כבר לא בתולי. איך זה נראה מהעיניים שלכם, של היצרנים? לאן עוד יכול הצרכן להתפתח?
"אנחנו רואים שעוד ועוד צרכנים עושים את המעבר לפרימיום. זאת תופעה רחבה שקיימת באופן כללי בעולם מוצרי הצריכה ואינה פוסחת גם על עולם היין. בבנימינה אנחנו מייצרים גם יינות יוקרתיים ונחשבים בשוק הישראלי כמו סדרת אבני החושן ויינות המערה.
מבחינת העשייה שלנו יש ניסיון לחשוף זנים וסגנונות יותר אזוטריים כמו ריזלינג יבש או יינות סינגל ויניארד. גם ברמה השיווקית התקשורת שלנו עם הקהל או עיצוב המוצר כולם מקבלים ביטוי של ההתפתחות הצרכנית הזאת".
ספר קצת על הסדרה החדשה. איפה שמרתם על המסורת ואיפה חידשתם?
"מדובר בסדרת יינות חדשה במהדורה מוגבלת בשם "צוקים", שהושקה לכבוד שנת ה-70. שמה נבחר על מנת לציין את מיקום הכרמים הייחודי לבנימינה באזור מצוקי הגלבוע.
בסדרה 4 יינות המציגים מגוון אדיר בין זנים ענבים מסורתיים יותר ופחות, יינות לבנים ואדומים, בלנדים ויינות זניים מתוך מחשבה על התאמה לכל חך. הסדרה מיוצרת בכמות מוגבלת ונועדה לחגוג את העשייה הייננית הנהדרת ואת החדשנות של יקבי בנימינה כערך מוביל בכל שנות העשייה.
היינות בסדרה: שרדונה צעיר, רוסאן ומרסאן מתיישן, בלנד אדום עם ענבי מרסלן, מרלו ופטי ורדו, ויין אדום מזן גרנאשה טינטוררה בסגנון ספרדי. יש פה חשיבה ייננית מאומצת למצוא את האיזון בין מסורת בסגנון לבין זנים חדשים ולהפך. חגיגה של תרבות יין מקומית וחדשנית".
הקהל הצעיר היום מודע מאי פעם ומחפש תוכן גם בכוס היין שלו. הצעירים למדו להזמין יינות אקולוגיים, טבעיים וכו׳, ומחפשים ערך מוסף. האם אתם פונים לקהל החדש הזה, והאם ואיך אתם נערכים לטרנדים חדשים כאלה?
"כאחד היקבים הגדולים בישראל החשיבה שלנו היא תמיד גם מסחרית. לא נוכל לפעול אחרת. ככזה, היקב פוגש את כל סוגי הצרכנים והקהלים ברשתות השיווק, בחנויות היין המתמחות, במסעדות ובברים וגם בחנות היקב שנמצאת במרכז המבקרים שלנו שממוקם בבנימינה.
לכן, המגוון של היקב שואף לתת מענה ולהוביל את השוק בעשייה חדשנית, אבל לא יכול לבד כל טרנד חולף. האומנות היא לזהות מה כאן כדי להישאר. בהיסטוריה של היקב יש גם טרנדים כאלו כמו יין כתום מענבי רוסאן בתסיסה ספונטנית".
סדרת צוקים, יח"צועכשיו כמה מילים על צוקים. כאמור, ארבעה יינות חדשים בסדרה, והמחיר לכל הבקבוקים אחיד: 90 שקלים.
התחלתי את הטעימה עם צוקים רוסאן – מרסאן. יין לבן יבש מכרם מירב שבגלבוע, בטיפולו של הכורם משה הרניק.
רוסאן (70%), מרסאן (30%), כל זן מביא את התכונות הייחודיות שלו לבלנד. הרוסאן מעניק גוף וטעמים, קליפת תפוז, בריוש ושעוות דבורים ומעניק רעננות וארומות, לימונים, משמש ואפרסק. השהייה בחביות מעניקה ליין מרקם רב שכבתי ואיזון בין ארומות הפרי לעץ האלון וסיומת ארוכה ומענגת.
המשכתי לצוקים בלנד- אדום 2019, ולא רציתי להפסיק.
לטעמי זהו היין הטוב ביותר בסדרה, כזה שהחליק בגרון בתחושת קטיפה. הרכב זני ענבים: 40% מרסלן,40% מרלו, 20% פטי ורדו, כולם מכרם מירב שברכס הרי הגלבוע, במפנה צפוני של הר מלכישוע, אזור בו התגלו גתות עתיקות המעידות על הכנת יין בתקופות קדומות.
הכרם הייחודי מתנשא לגובה של כ-400 מטרים מעל פני הים, על קרקע טרה רוסה מנוקזת מאוד המאפשרת הבשלה אחידה ומהירה של הפרי. האזור היבש יחסית והרוחות החזקות, בשילוב זמירה קפדנית ואוורור נכון תורמים בקבלת פרי איכותי ויוצא דופן באזור.
היין קטיפתי, בעל גוף בינוני-מלא ואופי ים-תיכוני מתובל ומעניין. הוא מלווה בארומות של דובדבן, שזיף, ציפורן ומרווה עם טעמים של פירות יער וניל וטעם מעושן עם טאנינים רכים סיום ארוך ומענג.
ויש עוד שני יינות בסדרה שלא הספקתי לטעום: גרנאשה טינטוררה - יין אדום יבש, 100% זני ושרדונה - יין לבן יבש, 100% שרדונה.
שאפו ליקב הוותיק שממשיך להישאר רלוונטי אחרי כל השנים, ולייצר יינות ישראליים משובחים!