יח"צהדיירים כבר עזבו, הריהוט והחפצים פונו והאמנים פלשו... נשמע כמו סרט מתח, תרחיש אימה? אבל לא! למעשה מדובר ב"מוזיאון פופ ארט" שמתחדש לאחר הפסקה בת שנתיים, בעקבות הקורונה, הפעם הוא יציג בשני בניינים שמיועדים להריסה ברחוב פנקס בתל אביב, שבהם יציגו החל מיום שלישי הקרוב את עבודותיהם 150אמנים העוסקים באמנות רחוב וגרפיטי לצד אמנים ומעצבים מתחומים נוספים.
מאחורי כל זה עומדת האוצרת יערה זקס - יזמית ואמנית בתחום הלייף סטייל והחיים האורבניים, שחברה אל אשת שיווק הנדל"ן נוי שי וחברת "אנשי העיר" במטרה להפוך את שני הבניינים למוזיאון זמני על כל חלליו וקירותיו, רגע לפני הריסתם כחלק מפרויקט התחדשות עירונית שיזמה "אנשי העיר" מקבוצת רוטשטיין.
באירוע מציגים אמנים מתחומי הסטריט ארט, גרפיטי, ציירים, מאיירים, מעצבים גרפיים, ארט-דירקטורים, מעצבי תפאורה, אדריכלים, מעצבי מיצב ומיצג.
יח"צ. צילום: ratcitizen + orscotch עם הכניסה לתערוכה ייחשפו הצופים לעולם שבו השיטוט בין הדירות, החדרים והמסדרונות יוצר חוויה חדשנית במרחב פתוח, חוויה המאפשרת לשבור את החוקים וטשטוש הגבולות בין מותר לאסור.
הרעיון לקיום "מוזיאון פופ ארט" קדח במוחה של זקס לאחר שנחשפה לתערוכה דומה בברלין, בה 20 אמנים השתלטו על מחסן גדול ויצרו בו עבודות גרפיטי. בשיחתי עמה עלה הצורך לחדש את אירוע התרבות הזה, דווקא בתקופה מאתגרת כזאת, והמסקנה המתבקשת שעכשיו יותר מתמיד, הגעה וצפייה בתערוכה, היא סוג של ניתוק מהעולם וכניסה למעין "לונה פארק" עיצובי לאמנים ולקהל הרחב החל ממבוגרים, בני נוער וילדים, כל זאת בשמירה על הנחיות משרד הבריאות ו"התו הירוק".
יח"צ. שירה קורח ולנה ברנשטיין, צילום: רשמי
התערוכה מוצגת כאמור בשני בניינים ומתמקדת בשני נושאים מרכזיים, הראשון בבניין בפנקס 11 עוסק בעבר הקרוב ובהווה בתקופה שאליה נקלענו.
WAKE ME UP WHEN 2022 ENDS - היצירות בחלל זה עוסקות בהשפעת הקורונה על חיינו ועל העולם שחשבנו שהכרנו. האמנים המשתתפים התבקשו לתת את האינטרפרטציה שלהם לנושאים כמו ריחוק חברתי, התפיסה החדשה של מרחב הבית לעומת החוץ וההשפעה של האדם על הכדור שבו אנו חיים, כמו גם התייחסות לסוגיית התקופה והשפעתה על כל אחד ואחת מאיתנו.
בכל בניין 4 קומות ו-24 חדרים שבהם קיבלו האמנים חללי יצירה שונים: סלון, חדר שינה, מטבח ושירותים.
רוני קוך ושולמית עזר. צילום: סוזן לוי את האמנית רוני קוך ויצירתה פגשתי בחדר השירותים של דירה 6. קוך, בוגרת טרייה של המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, אוהבת אותיות ומשוגעת על השפה העברית. היא מאמינה שקונספט הוא חלק בלתי נפרד מהעיצוב, לפיכך לקחה כתובות גרפיטי שליקטה משירותים ציבוריים ברחבי הארץ והמחולקות לקטגוריות נפוצות כמו העצמה, פואטיקה, אלימות,זנות, הבניה מגדרית וכדומה ומהן יצרה קולקציית אריחים לחלל השירותים הזעיר ומסמל מבחינתה את החברה הישראלית והלך רוחה. בהחלט מיצג מעניין ומעורר מחשבה...
באותה הדירה בחדר השינה מציגה אפרת ירון - ציירת ואמנית מיצבים, חדר שיצרה בהשראת קניות האון ליין שפורחות בתקופת הקורונה. מיצג זה הוא תוצאה של איסוף תוויות מוצרים שנרכשו במהלך השנתיים האחרונות מאתרי אייקומרס.
בארון תלויים קולבים שעליהם שרשראות מתוויות בגדים ממותגי אופנה מוכרים. את הקיר ליד ממלאות אותן התוויות שהוצמדו בצפיפות כטפט ובקיר ממול מוצג פסיפס של ארובת רידינג המורכב מתוויות הצבועות בצבעים שונים, כך מבטאת האמנית את הצורך בהכנסת החוץ פנימה בתקופת הבידודים והסגרים ע"י קניות אונליין תוך התייחסות למחיר האקולוגי הנלווה לכך. למרות הקלילות ניכר שהמסר עובר היטב.
גילת אורקין. צילום: באדיבות האמנית שטיח סינתטי וקירות הצבועים בשחור, מכניסים לאווירת הקדרות, הדיכאון והכאב בחדר הקטן שבדירה 8 שבו מציגה גילת אורקין.
אורקין שלמדה עיצוב אופנה ונעליים, עוסקת למחייתה בהייטק, ובמקביל יוצר בשנים האחרונות אמנות מאוכל – פיתות, אך בתערוכה הפעם היא מציגה דווקא מפימו אבל באותה טכניקה.
גילת אורקין. צילום: באדיבות האמנית ביצירותיה היא מציגה את נזקי הקורונה השונים בקרב בני הנוער- החל בהפרעות אכילה דרך דיכאון, מחלות נפש, אובדנות ועד לאלימות במשפחה. העבודות יפות, אסתטיות וצבעוניות - זאת בניגוד לנושאים הקשים והטעונים שהן העבודות הללו עוסקות.
בבניין ברחוב פנקס 13, אליו ניתן לגשת מחדר המדרגות או מדירה 10 בבניין הקודם, האמנים עוסקים בעתיד ובשאלה "איך העולם לאחר אחרי הקורונה?, ורוד, אפל במיוחד? מהי ההשפעה שלנו כאינדבדואליים וכחברה על עיצוב העתיד של המין האנושי. ...I CAN SEE THE FUTURE AND ITS.
בדירת המעבר לפנקס 13 (פנקס 11 דירה 10) במטבח ובפינת האוכל נדמה לרגע שאנחנו באחד החדרים בתערוכה של קוסאמה.
עזרא בדרמן שעלה ארצה לפני שבע שנים מאנגליה יוצר ובורא עולמות חדשים, צבעוניים בהשראת העולם הקוסמי. בעבודותיו משולבים מסרים מהקבלה שתכליתם להעניק לצופה הרגשה חיובית כאילו הוא נמצא בעולם חדש שנברא לאחר הקורונה.
דור פלג. צילום: באדיבות האמן בחדר השינה של דירה 9, צמחייה אמיתית ומלאכותית בשילוב דמויות מצוירות, לוכדת את העין ומעניקה הרגשה אופטימית. דור פלג אמן קולאז`ים דיגיטלי שזו השתתפותו השנייה בפופ ארט, יוצא לראשונה מגבולות המסך ויוצר קולאז`ים העשויים מדמות העשויה מקילופי קיר בשילוב צמחייה אמיתית ומלאכותית. דור משלב בין הפנים והחוץ העולם שהינו אמורפי, ומוצגיו מרעננים ונושאים מסר של תקווה.
דור פלג. צילום: באדיבות האמן פסלים בגודל אדם, בדמות אדם מהלך ומסרים שכתובים על הקירות מוצגים בדירה 11.
מדובר בעבודתו של דניאל קנטור העוסק 15 שנה בעיצוב תערוכות, חנויות וחללים מסחריים. קנטור מציג בשלושה חדרים בתערוכה. בחדר העוסק בג`וני ווקר,מוצגים פסלים שנוצרו ע"י אנשים שחלו והחלימו מקורונה ויצרו בעקבות הרגשתם. על הקירות מסרים מעצימים לתקופה הנוכחית ולעתיד – "המשך ללכת", "המשך לחייך, המשך לזרוח, המשך להאזין, המשך להיות רגוע". מדובר במיצג צבעוני המשדר אנרגיות חיוביות ומחזקות.
דניאל קנטור. צילום: סוזן לוי
בנימה אופטימית מהבניין ברחוב פנקס 13 ממליצה ללכת, לצפות,להתרשם ולחוות את "מוזיאון הפופ ארט" שנערך בחסות ינגו דלי, ג`וני ווקר, קמפרי, סיאט ואלפרו. נכון, המוזיאון ממומן על ידי גופים מסחריים אך חשוב להדגיש כי הוא חינמי לקהל הרחב, וגם האמנים רואים מזה תוצאות, שכן ניסיון העבר מלמד כי לאחר המוזיאון רבים ממשתתפיו קיבלו הצעות לפרויקטים והצעות עבודה שונות, וזו ללא ספק אחת מהמטרות שלשמה נועד האירוע.
ומזכירה כי לאחר נעילת התערוכה שני הבניינים הללו יהרסו.