יח"ציש משהו בשם פול תומאס אנדרסון שמעביר רטט של התרגשות אצל חובבי קולנוע.
הבמאי, תסריטאי, מפיק המוערך בהוליווד, החל את קריירת הבימוי שלו עם הסרט "לילות בוגי" (1997), שהיה כזכור מועמד לאוסקר בקטגוריית התסריט הטוב ביותר. בשנת 2000 אנדרסון הפתיע עם הסרט "מגנוליה", בכיכובו של טום קרוז, וזכורים כמובן סרטיו המאוחרים יותר: "זה ייגמר בדם" (2008) שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריות התסריט הטוב ביותר, הבימוי הטוב ביותר והסרט הטוב ביותר.
ב-2015 הפתיע עם"מידות רעות", וב-2018 כישף את קהל הצופים עם "חוטים נסתרים". מעריציו האדוקים זוכרים לטובה גם את "מוכה אהבה" ו"המאסטר" אשר זכה ל-3 מועמדויות לאוסקר בקטגוריות השחקן הראשי הטוב ביותר ובקטגוריות שחקן ושחקנית המשנה הטובים ביותר. עכשיו הוא חוזר, עם הסרט החדש "ליקריץ פיצה", שלו גם כתב את התסריט.
הסרט החדש ליקריץ פיצה", המתרחש בשנות ה–70 של המאה שחלפה בעיירה אנסינו בעמק סן פרננדו בקליפורניה שבה אנדרסון נולד ובה מיקם כמה מסרטיו, מגולל את סיפור התבגרותם ואהבתם של אלנה קיין (25) וגרי וולנטיין (15).
את השם "ליקריץ פיצה", קיבל הסרט משמה של רשת חנויות תקליטים שפעלה בקליפורניה של שנות השבעים.
יח"צ את אלנה קיין, הכוכבת הראשית של הסרט מגלמת אלנה חיים - בתו של מוטי חיים, שנולד וגדל בישראל ואף שיחק במכבי יפו, עד שהשתקע בחוף המערבי והקים שם משפחה. את גארי וולנטיין מגלם קופר הופמן - בנו של פיליפ סימור הופמן שדומה לו פיזית.
השניים שגדלו בעמק סן פרננדו, מעולם לא נפגשו טרם יום צילום התמונות לספר המחזור בתיכון של גארי. אלנה כבר אינה תיכוניסטית אלא אישה צעירה המחפשת מיהי בעולם מעבר להיותה עוזרת הצלם. גארי כבר ביסס עצמו כשחקן וממהר לציין עובדה זו בפני אלנה בפגישתם כדי להרשים אותה. היא חושבת שגארי מעניין ומשעשע ומתרשמת מהביטחון העצמי שלו שאינה מבינה בדיוק מהיכן הוא נובע. השניים מתחילים מערכת יחסים מביכה ונוגעת ללב כאחד.
במטרה לחזק את הקשר ביניהם גארי מסדר לה עבודה בתור המלווה שלו במהלך הופעתו בסדרת טלוויזיה בניו יורק. היא מסכימה. ההופעה בטלוויזיה לא מתרחשת בדיוק כמתוכנן וכאשר הם שבים לקליפורניה שניהם מהרהרים על העתיד שלפניהם.
יח"צ במהלך הזמן החברות ביניהם מתהדקת, גארי מנסה לנצל הזדמנויות שונות בדרך עבור הקריירה שלו מעבר למשחק, ונהפך ליזם ומוכר של מיטות מים ופותח ארקייד למשחקי וידאו. במקביל אלנה שוקלת היטב מה יעלה בעתידה (הכולל הסתערות על עולם המשחק). לחוד ויחדיו השניים חווים מספר תגליות, חלקן מסעירות וחלקן חמוצות מתוקות: מפגשים מקרוב עם שחקן מפורסם (שון פן), מפיק הוליוודי (בראדלי קופר) ופוליטיקאי מקומי (בני ספדי, במאי יהודי שיחד עם אחיו יצר בין השאר את "יהלומים לא מלוטש" בכיכובו של אדם סנדלר). יחד, ועם לא מעט מודעות עצמית, השניים חווים את סערת הרגשות שהיא אהבה ראשונה, כניסתם אל עולם המבוגרים והגילוי של פוטנציאל חדש הטמון בכל אחד מהם.
לתפקיד הראשי בסרט ליהק אנדרסון את אלנה חיים, זמרת שמופיעה לראשונה על המסך הגדול. על בחירתה לתפקיד ציין: "הכרתי את אלנה ואחיותיה כלהקה כבר תקופה והייתה בינינו כימיה טובה, אבל זה היה בעיקר אינסטינקט, הכרתי אותה בפן האישי, ומעבודה על הקליפים שלה היה ניתן להבין שיש בה את היכולת. ידעתי שיש לה כישרון גדול אבל גם יש לה רעב גדול בהתאם.
עם זאת, יש פער בין רצון עז להצליח במשחק לבין היכולת להיות שחקן טוב. לכן הייתה לי תכנית מגירה, שבמידה והיא לא תתאים התסריט יחזור למגרה. אבל ההיסטוריה מראה שמוזיקאים יכולים להיות גם שחקנים מעולים כדוגמת טום וייטס. זמר מוערך אשר לא נענה לכל הזדמנות להיות שחקן, אבל בעזרת שון פן פנינו אליו והוא נענה בחיוב מה שהוביל להופעת האורח הנדירה שלו בסרט".
יח"צ אלנה חיים החלה את דרכה כשליש מלהקת הרוק הנשית "חיים", בה היא שרה ומנגנת בפסנתר, תופים וגיטרה. אלבומן הראשון של שלוש האחיות יצא בשנת 2013 וזיכה אותן במועמדות לפרס הגראמי בקטגוריית פריצת השנה. אלבומן השני יצא בשנת 2017 עמו יצאו לסבב הופעות והופיעו בחלק מהפסטיבלים הגדולים בעולם. אלבומן השלישי יצא בשנת 2021, עבורו זכו למועמדות לפרס הגראמי בקטגוריית אלבום השנה ובכך שברו שיא נוסף מעצם היותן להקת הרוק הנשים הראשונה בהיסטוריה המועמדת לפרס.
האחיות חיים משחקות יחד עם הוריהם האמיתיים בסרט. "הסצנה האהובה עליי היתה כאשר חזרתי הביתה וצעקתי בכל כוחי על אבי. בחיים האישיים שלי הייתי ילדה מאוד ממושמעת, אני אוהבת את אבי מאוד ומעולם לא צעקתי עליו. ותהיתי לעצמי: `האם הוא יאהב אותי אחרי הסרט הזה?`, כמובן שכן ואני מאושרת שיצאה לי ההזדמנות לשחק אתו בסרט. בנוסף, יש סצנה בה אני נכנסת הביתה לבושה בצורה חושפנית למדי, הדמות של אלנה היא כזו שלא סופרת אף אחד, בחיי האישיים לא הייתי מעזה להתלבש או להתנהג כמוה אבל לה פשוט לא אכפת", מציינת אלנה.
אנדרסון: "אביה של אלנה לא ידע במהלך צילום הסצנה שהיא תכנס כך לחדר, כך שהתגובה שקיבלנו ממנו היא מאוד כנה. הטייק הראשון היה הטוב ביותר ולאחר צילום הסצנה הוא ניגש אליי ואמר לי, `באמת היו מתלבשים ככה`. טוב, בכל זאת בנותיו רוקסטאריות אז הוא כנראה ראה דבר או שניים בחייו."
בעבר, ולאחר שביים שני סרטים שעסקו בשנות השבעים ("לילות בוגי", "המאסטר"), אנדרסון הבטיח שלא ייגע יותר בתקופה, אבל כנראה שלא הצליח להתאפק: הסרט הוא כאמור מכתב אהבה לתקופה ולמקום, בדומה לסרט "אמריקן גרפיטי" של ג`ורג` לוקאס.
באופן מודע בחר אנדרסון להשתמש בסרט בנערים שאינם שחקנים, רובם ככולם חברים שלו או של ילדיו. "בטרם החלו הצילומים, הושבתי את כלל המשתתפים לראות את הסרט `אמריקן גרפיטי` וציינתי בפניהם נקודה חשובה – שימו לב שישנה טעות בתחילת הסרט אך השחקן ממשיך בכל זאת," מספר אנדרסון. אותה טעות מדוברת מתרחשת כאשר קטנוע עליו רוכב אחת הדמויות מתנגש, הדבר לא היה מתוכנן אך המצלמות רצו וזה נכנס לסרט. "באותו אופן ציינתי בפניהם שההצגה חייבת להמשך. והפספוסים הכי טובים הם אלו שלבסוף יכולים להישאר כחלק מהסרט," הוא מסכם.
הסרט מאופיין בצילומי תקריב של מרבית הדמויות, בהם ניתן לראות סימנים אמיתיים של אנושית, חצ`קונים, וזיעה התואמת את האזור הגיאוגרפי של עמק סן פרננדו.
על הפן הוויזואלי של הסרט מספר תומאס: "היה לנו כלל ברזל שקבע שאין איפור ואין תיקוני איפור, במידה ויש איפור כדוגמת הסצנה בה אלנה הולכת לראיון עבודה, היא איפרה את עצמה וניתן להבחין בכך בסרט".