צילום: pixabay
לכו להיבדק, זה הסיכוי הכי טוב שלכן
מנתוני משרד הבריאות ו"האגודה למלחמה בסרטן השד" עולה כי סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים, ובכ-70% מהמקרים מדובר בסרטן שד הורמונלי.
סרטן השד הוא למעשה הגורם השכיח ביותר בארץ לתמותת נשים צעירות, כשאחת מכל 8 נשים עלולה לחלות בו במהלך חייה.
שכיחות המחלה מכפילה את עצמה כל עשור שאישה מתרחקת מגיל הפסקת המחזור, כאשר 25% מהחולות הן מתחת לגיל 50.
עם זאת, על פי הנתונים של עמותת "אחת מתשע" קיימים כ-92 אחוזי החלמה בגילוי המחלה בשלב מוקדם, ועל כן קוראת העמותה לנשים החל מגיל 30 לקחת אחריות על גופן, לגלות ערנות ולגשת לבדיקת מעקב שגרתית אצל כירורג/ית שד, ויפה שעה קודם.
הבדיקה צריכה להתבצע פעם בשנה. אם את לא מכירה כירורג/ית שד פני לחברות, בררי בשכונה או התייעצי ברשתות החברתיות. בשום אופן אל תאפשרי למחסומים פסיכולוגים ואחרים למנוע ממך קבלת אבחון רפואי ראוי.
במידה וכבר אובחנת כחולה, הטיפול הראשוני שיוצע לך בדרך כלל, הוא ניתוח אך לעיתים יחל הטיפול עוד לפני הניתוח.
מטרת הטיפול - להקטין סכנת גרורות העשויות להתפתח מתאים שאולי זלגו מהגידול הראשוני לזרם הדם ונשתלו באיברים מרוחקים. הטיפול ההורמונלי מבקש למעשה לנתק את הקשר בין הורמוני האישה ובין תאי הגידול, במקרה שהם עדיין קיימים בגוף המטופלת.
כל הנשים שיש להן קולטנים להורמונים יקבלו טיפול הורמונלי שמטרתו למנוע את השפעת האסטרוגן על תאי הגידול על ידי עיכוב הפעילות שלו באמצעות התרופות.
לאחר הניתוח ועל פי הצורך אותו יקבע האונקולוג המטפל, יומלצו טיפולים נוספים כגון: הקרנות, כימותרפיה, טיפול הורמונלי, ביולוגי ואימונותרפי, שיוצעו על פי ההתאמה למצב האינדיבידואלי של החולה.
גם לאחר סיום שלב הטיפולים במחלה (ניתוח, הקרנות וטיפול תרופתי), כל המחלימות מסרטן שד הורמונלי, ימשיכו לקבל טיפולים הורמונליים במשך חמש עד עשר שנים, כדי להפחית את הסיכון לחזרת המחלה.
בתוך שכך, לרגל חודש המודעות לסרטן השד הפיקה "האגודה למלחמה בסרטן" סדרת פודקאסטים חדשה בת שמונה פרקים, בהנחיית העיתונאית קרן נתנזון וייץ, נשאית גן BRCA.
הסדרה בהשתתפות מומחים בכירים בתחום סרטן השד, שלקחו חלק בפרויקט בהתנדבות מלאה, מספקת מידע חשוב מאין כמותו בנושא סרטן השד, קרינה לשד בשלבי המחלה השונים, ניתוחי שד, שחזור שד, נשאות לגן BRCA1/2, סרטן שד גרורתי, תמיכה רגשית, מיניות ודימוי גוף וכן מידע אודות שירותי האגודה.
ד"ר עופר ברנוביץ׳ (PhD), עוזר מנהלת אגף הרפואה ב"מכבי טבעי" סבור כי "גם מגוון הטיפולים מהרפואה המשלימה - עשוי להקל על תסמינים גופניים ורגשיים הנובעים מהמחלה ומהטיפול", אי לכך גויסה לדבריו "הרפואה המשלימה למכלול המקצועות התומכים במטופלות".
עוד הוסיף ד"ר ברנוביץ` וציין כי ממדגם שנערך בקרב 30 חולות אונקולוגיות שמטופלות באמצעות הרפואה המשלימה ב"מכבי טבעי", נמצא שיפור אצל 90% מתוכן במדדים האובייקטיביים של תלונותיהן העיקריות. מרבית הטיפולים כללו דיקור - (45-50%), רפלקסולוגיה ושיאצו - (45-50%) ובין 5-10% טופלו בנטורופתיה, ביופידבק, הומיאופתיה ומיינדפולנס.
פינק ליידי: הכל מסביב ורוד
חודש המודעות הבינלאומי להעלאת המודעות לבדיקת סרטן השד, מצוין מדי שנה לאורך חודש אוקטובר במטרה לעודד נשים לבדיקה מוקדמת.
יח"צכחלק מקמפיין מודעות בינלאומי חברה קבוצת הקוסמטיקה אסתי לאודר בישראל ל"אגודה למלחמה בסרטן", והשתיים האירו בוורוד את פארק תמנע, אחד האתרים המרתקים בארץ, השוכן בערבה הדרומית, כחלק מ-200 אתרים נוספים ברחבי תבל שהוארו בוורוד.
יח"צבנוסף, יצאה לאודר במיזם חברתי ייחודי - "הספר הוורוד של שמחת החיים" - ספר מתכונים וסיפורי מטבח בהשראת סיפורה המשפחתי של מירי מורד (בליש) ז"ל, שחלתה בסרטן השד והותירה אחריה מורשת קולינרית עשירה.
לספר גויסו מיטב השפים ומובילי דעת קהל משפיענים בתחום האוכל שהעניקו פרשנות קולינרית אישית למתכוניה של מירי.
הספר מוצע למכירה בגרסה דיגיטלית באתר e-vrit, בעלות של 9.90 ₪ וכל הרווחים ממכירתו ייתרמו ל"אגודה למלחמה בסרטן" לטובת מחקר תחום סרטן השד והעלאת המודעות לבדיקה מוקדמת.
יח"צכמו כן, מותגי הקבוצה: אסתי לאודר, קליניק ובובי בראון מציעים מוצרי טיפוח ואיפור ייעודיים לחודש המודעות. 30% מהסכום שייאסף ממכירתם ייתרם ל"אגודה למלחמה בסרטן".
אך לאודר כמובן אינה לבדה. מדי שנה בחודש זה הכול מסביב נצבע בוורוד: קמפיינים, מוצרים, פוסטים וכתבות. הנה עוד כמה מהם:
יח"צ. צילום: אביב חופי, סגנון והפקה: נאוה עינברמנתחים פלסטיים מבתי חולים שונים ברחבי הארץ העוסקים בשחזור שד, התכנסו לצילום בחלוקים ורודים. הצילומים נערכו ביוזמת האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של ההסתדרות הרפואית והועלו לרשתות החברתיות.
יח"צ. צילום: גל ליברLIME - חברת הקורקינטים השיתופיים חברה לעמותת "אחת מתשע", בשת"פ שתכליתו לעודד את קהילת הרוכבות להיבדק באמצעות הפניית הרוכבות למידע אודות שגרת הבדיקות המומלצות לאבחון מוקדם ומיקומי המרכזים הרפואיים.
בנוסף, מותגו אלפי קורקינטים וקסדות של החברה בגוש דן, בסרטים ורודים והחברה מציעה לקהילת הרוכבות והרוכבים לתרום לעמותה דרך האפליקציה.
יח"צגם אורגניקזון המתמחה ביבוא ושיווק מותגים אורגניים וטבעיים, חברה ל"אחת מתשע".
הפעילות מתקיימת באתר "בשבילנו – מוצרים טבעיים באהבה", במהלך החודש. כמתבקש, האתר עוצב מחדש, בצבע ורוד, ומציע לגולשים פעילות רכישה ל-12 מוצרים שכ-10% ממכרותיהם יועברו כתרומה לעמותה.
יח"צרשת לבני הנשים "את" תתרום 2 ₪ ל"אחת מתשע", בכל רכישה שתתבצע באתר ובחנויות הרשת במשך החודש.
יח"צ. צילום: my socialרשת גולדה חברה אף היא ל"אחת מתשע" והשיקה טעם ייחודי בצבע ורוד - pink berries & white chocolate - גלידת שוקולד לבן ודומדמניות במהדורה מוגבלת שיתמכר בסניפי הרשת תחת הסלוגן "הכדור בידיים שלך".
כ-10% מסך המכירות של כדורי הגלידה (18 ₪ לכדור) יתרמו כתרומה לעמותה.
יח"צ. צילום: ינאי יחיאלחברת "כתר" השיבה את המהדורה המיוחדת של הכיסאות הוורודים (29.90 שקל לכיסא) שימכרו בסניפי הרשת.
כל ההכנסות ממכירת הכיסאות הללו קודש לעמותת "אחת מתשע".
יח"צרשת מרכזי הקניות BIG בחרה להיענות ליוזמת #גמאני_רצה - מיזם חברתי של קבוצות ריצה לנשים חולות ומחלימות מסרטן השד, במסגרתה הוחלפה תמונת הנושא שלה ברשתות החברתיות לגווניי ורוד.
יח"צ. צילום: לורה לכמן, מוזיאון ישראלגם מוזיאון ישראל הצטרף ליוזמת #גמאני_רצה והחליף באופן זמני את הלוגו בתמונת הפרופיל שלו ברשתות החברתיות לגווני ורוד, ואף האיר את כיפת היכל הספר בוורוד.
יח"צ.
בפאלטאס - ארטיקים טבעיים בעבודת יד, מציעים שש פאלטאס ורודים (תות שמנת, לימונדה ורודה, רימון לימון, פירות יער, מלבי פיסטוק וליצ׳י פיטאיה) ב-10 שקלים בלבד.
כל ההכנסות ממארז זה יתרמו בסוף החודש ל"אגודה למלחמה בסרטן".
יח"צ. שחקני הנבחרת הצעירה בחימום (באדיבות ההתאחדות לכדורגל) | צילום: ספורט 5ההתאחדות לכדורגל בשיתוף "האגודה למלחמה בסרטן" ו"אחת מתשע", יציינו במשחקי הנבחרות - הבוגרת נגד מולדובה בטוטו טרנר והצעירה מול לטביה במושבה (וכן במשחק נבחרת הנשים נגד גרמניה ב-21.10) - את חודש המודעות לסרטן השד כשחקני ושחקניות הנבחרות, יעלו לשחק בחולצות ורודות לחימום.
גם הצוותים המקצועיים יענדו סיכות ורודות, דגלי הקרן יהיו אף הם בצבע ורוד, זאת בנוסף לאלמנטים חזותיים נוספים במהלך המשחק, לרבות סרטים ורודים שיחולקו לאוהדים במשחקי הבוגרת והנשים.