צילום: לורנצו ביאנצ`יניביצירתה של אורלי פורטל "פקרוני" (בערבית: הזכירו לי), היא בוחנת את האסתטיקה של האהבה והגוף דרך שירתה של מלכת התרבות המצרית - אום כלת`ום.
"קיבלתי אותה דרך הרחם, אמא שלי הייתה מקשיבה לה ברדיו בשעות הבוקר ואחר הצהריים", אמרה פורטל על הבחירה בשיר כבסיס ליצירתה בראיון שנערך עמה ברדיו "כאן תרבות" בפרק בתכנית "גיבור תרבות". "בעיני יש בישראל קבוצה גדולה של יהודים שנושמת את הקול שלה כל החיים ואני אחת מהם".
על במה חשוכה, עם תאורה עמומה, נעים שלושה רקדנים באורח מעורר פליאה, מבצעים תנועות זהות כאילו הם גוף משותף, כשפורטל עצמה מגיחה אל הבמה ומגלמת אשה פראית, משוחררת מתכתיבים, ברוח כַּוְוכַּבּ א־שַרְק ("כוכב המזרח" - כינוי לאום כלת`ום) ולרקע פסקול שירתה.
אום כלת`ום, נולדה בטמאי א־זהאירה - כפר קטן באזור הדלתא במצרים ופרצה גבולות ומוסכמות חברתיות, בביצוע מקסידות (פואמות דתיות) באירועים משפחתיים ובחגים כשהיא מחופשת לנער כשלראשה כופיה ועקאל (כאפיה ורצועה שחורה). מאוחר יותר בקריירה שלה הייתה מי שלמעשה סללה כזמרת ידועה ומבוקשת ביותר במרחב הערבי, את הדרך לכניסת נשים מצריות להופעות כחלק לגיטימי מהקהל.
צילום: לורנצו ביאנצ`יניפורטל, בעלת שפת ריקוד ייחודית, היא כוריאוגרפית בעלת שם, יוצרת ומלמדת. היא הופיעה על במות בישראל ובעולם, ואף הרחיקה עד למרוקו כדי ללמוד ריקודים שבטיים ברברים.
המחול שלה המשלב בין הפולקלור המזרחי לבין מחול מודרני עכשווי-מערבי, הוא בבחינת שיר הלל לאישה מן המזרח, וכרקדנית פורצת דרך, בעלת כריזמה מרתקת, אין זה מקרי שהיא בחרה בכולתום שנודעה כאשת עסקים ממולחת, שביקשה לשלוט בכל פרט בקריירה שלה, מקטן עד גדול להיות הזמרת ששירתה תלווה את מופעה.
גם בחירתה להעמיד על הבמה שלושה רקדנים (אנדרסון בראז, ארתור אסטמן, וארז זוהר – רקדנים מוערכים ומנוסים שרקדו בלהקות הגדולות בארץ), מנענעים אגן, היא בחירה אמיצה ומעל הכל אמירה של טשטוש מגדר, ולא גימיק.
מלבד העובדה שזוהי יצירתה הראשונה לרקדנים גברים, שכן להקתה מורכבת מנשים בלבד, הבחירה הזו היא לא מובנת מאליה, רוצה לומר, על כתפיהם של הרקדנים יש תפקיד להוביל את המופע מתוך כנות אמנותית, והם מילאו את תפקידם נאמנה, מפזזים לקולה של אום כלת`ום, מניפים רגליים, ונוגעים אחד בשני בחושניות.
צילום: לורנצו ביאנצ`יני"מבלי לדעת איך רוקדים אום כלת`ום, אני רוקדת אותה מאז ועד היום רק מהסיבה שזו המוזיקה שאני הכי אוהבת", כתבה פורטל בטור אישי שהעניקה למגזין טיים אאוט. "לא בכדי כל שיריה של אום כלת`ום עוסקים באהבה. כולנו נתיניה, נסחפים, מתרגשים עד כלות לכדי אקסטזה עילאית, קולה חוצה גבולות הגוף, "טארב" זו המילה לכך בערבית. געגוע הופך לירח ויום הופך ללילה, היא מבקשת מהשמש שתבוא רק אחרי שנה, לא לפני, שהלילה הזה לא ייגמר. הקהל שלה, ברובו גברים, מריע ונאנח בקולי קולות ומחיאות כפיים סוערות לסלסולי קולה השמיימי, עושים אהבה".
ואכן, כשפורטל הצטרפה לבמה היא הוסיפה נופך ומשמעות גופנית נוספת לריקוד.
אין ספק שפורטל מהפנטת בתנועתה, לפחות כמו ראשת שבט קדום. היא מפיחה חיים בצעדי הריקוד ומוכיחה לכולם מי מלבד ה"דיווה של העולם הערבי", שולטת על הבמה.
המופעים הבאים:
יום חמישי, 9 בדצמבר בשעה 20:30 – מרכז סוזן דלל
יום שישי, 10 בדצמבר בשעה 14:00 – מרכז סוזן דלל