יח"צ
יצאנו צ`יפס
על פי נתוני ארגון המזון והחקלאות העולמי (FAO), ישראל מייצרת כ־524 אלף טון תפוחי אדמה בשנה. מנתוני משרד החקלאות עולה כי הישראלי הממוצע צורך כ-40 ק"ג תפוחי אדמה בשנה, מה שנחשב כנתון נמוך ביחס לשאר האוכלוסייה בעולם.
שוק הצ`יפס הקפוא בארץ נאמד בכ-80 אלף טון המיועדים לשוק הקמעונאי, לשוק המוסדי ולרשתות המזון המהיר.
גודל השוק המבורקד הקפוא נאמד בכ-150 מיליון שקל ותפוגן המייצרת טוגנים קפואים בלבד, היא המותג הדומיננטי ביותר בקטגוריית הצ`יפס, עם נתח של מעל ל-50% מהשוק.
עודף כושר הייצור בשוק הצ`יפס הקפוא וכניסתם של שחקניות נוספות לזירה (אריזות לא ממותגות מהארץ ומייבוא) גרמו לשחיקת מחירי הצ`יפס.
שחקנית ישנה-חדשה - מילוטל
עתה, מבקשת מילוטל - יצרנית הצ`יפס הקפוא הנחשבת לשחקן השני בגודלו בתחום הצ`יפס לשוק המוסדי, להצליח להפוך גם למותג צרכני מוכר ברשתות המזון והשיווק, הודות למיתוג מחודש (ענבר מרחב) ושישה מוצרי צ`יפס חדשים שהשיקה המתאימים לטיגון ולאפייה ביתית.
במסעדת סיטארה השוכנת במתחם סי אנד סאן בתל-אביב, חשפה מילוטל בתחילת השבוע ותחת הסלוגן "מהשדה לצלחת" את השפה מיתוגית החדשה שלה יחד עם ליין המוצרים החדש שפיתחה הכולל כאמור שישה מוצרי צ׳יפס במגוון צורות: (זיג זג, קוביות, פלחים, קלאסי, אמריקאי ו-סטייק) המוצעים בפעם הראשונה לשוק הקמעונאי.
מילוטל, נוסדה בשנות ה-80 של המאה שחלפה כחלק ממפעלי מילואות של קיבוצי הגליל המערבי והייתה במשך מספר שנים בבעלות קבוצת פישמן.
היא נרכשה בשנת 2018 ע״י התעשיין ג`ואד אגבריה, מבעלי חברת RJM תעשיות מזון, יצרנית הטחינה "אל וואדי" השוכנת במגדל העמק.
אגבריה השקיע במפעל המחודש כ-15 מיליון, ולצידו בחברה עובדים שני ילדיו באסל ואשרף המשמשים כמנהלי המפעל, אבי לוי המנהל את פעילות החברה, וחופית חן סגל - האחראית על תחום השיווק.
"נמכור את הצ`יפס במחיר של המתחרים. לא נהיה מעל ולא נהיה מתחת, נשווק באותם המחירים", הצהירו חן סגל ולוי במסיבת העיתונאים. "המחירים שלנו ינועו בין 18 שקל ל-10 שקלים במבצעים".
עוד הדגישו השניים כי יתרונה של מילוטל ביחס למתחרותיה טמון בעובדה כי כל מוצרי הצ`יפס מתוצרתה מקורם ב"100% תפוחי האדמה הגדלים בישראל".
אשרף אגבריה אף הוסיף וחידד כי תפוחי האדמה הנכנסים למפעל מילוטל בדרך להפיכתם לצ`יפס עוברים שטיפה וקילוף, ונחתכים לצורה הרצויה. לדבריו תפוחי האדמה עוברים במערכת משוכללת כדי לוודא שאין עליהן שום כתם שחור או עין (חור). כל רצועה פגומה נזרקת החוצה מקו היצור, כשהשלב הבא בתהליך הפיכתם לצ`יפס נעשה במכונת חליטה המוציאה מתפוחי האדמה את הסוכרים הטמונים בהם. אגבריה אף מחדד ומבהיר כי במילוטל לא מוסיפים שום רכיב למניעת ההשחרה החמצונית של תפוחי האדמה.
"אנחנו מצפים שהממשלה לא תפגע בחקלאים הישראלים", ציינו חן סגל ולוי בהתייחס לכוונה לפתוח את השוק הישראלי ליבוא ללא מכס גם בגזרת הצ`יפס הקפוא. "אנחנו רוצים שיהיה לנו קיום", הם אומרים ומציינים כי עיקר פעילותה של מילוטל, המעסיקה 100 עובדים הוא בייצור צ`יפס.