צילום: ארז חיים
בתחילת 2018 השיקה אמזון בסיאטל את "אמזון גו" - חנות הנוחות הראשונה נטולת קופאים.
אשתקד, בתקופת הקורונה השתכנעו גם רשתות המרכולים Tier 1 ו-Tesco, שקנייה ללא קופה היא מקדם שיווקי לא פחות מוצלח ממקדם טכנולוגי, ובהתאמה הן אימצו מספר חנויות ללא קופות.
הבוקר (ג`) הושקה גם בתל אביב, חנות אוטונומית ראשונה לממכר מוצרי מזון. בחנות החדשה - אין מוכרים, אין קופות, אין מלקטים, ובכלל - אין עובדים. אז איך היא בדיוק פועלת?
ובכן, תחילה הצמדתי את האצבע לחיישן, טביעת האצבע זוהתה ודלת המרכול נפתחה. אווטאר של קופאית קידם את פניי בשמי הפרטי (יחי הפרסונליזציה) והזמין אותי פנימה לחנות.
מגוון ירקות ופירות ארוזים, מוצרי בשר מצוננים וקפואים, מוצרי חלב טריים לצד מוצרי פארם וטבע, ממוקמים בתוך החנות מאחורי דלתות שקופות, הנפתחות בטביעת אצבע.
צילום: ארז חיים אני מניח את האצבע במקום המיועד ואופס... הדלת נפתחת. אני אוסף משחת שיניים, שמפו, תבנית ביצים ודגני בוקר, והמסך שעל המדפים מזהה אותי, מבין מה בדיוק לקחתי מהמדף ומציין בעגלת קניות וירטואלית הממוקמת בחזית הדלת את החיוב הכספי שירד מכרטיס האשראי שלי. אגב, כשמחזירים מוצר כלשהו פנימה למדף, הסכום לחיוב מזוכה ומתעדכן.
לא, לא, זו אינה סצנה מסרט מד"ב, העתיד מתברר כבר כאן, ושמו Q. הכירו את החנות האוטונומית שתפעל 24/7 ברחוב רוטשילד בתל אביב.
את החנות השיקו רמי לוי, אבי כץ וחברת הסטארטאפ "CYB-ORG AUTO SHOP".
"העשייה מרגשת במיוחד היות ולא כל יום זוכים לפרוץ דרך משנה משחק (game changer) ברמה בינלאומית בשוק הקמעונאות", מתגאה כץ, יזם של הפרויקט ומוסיף, "מדובר בטכנולוגיה חדשנית שבכוחה לייצר טרנספורמציה של ממש בעולם הקמעונאות".
אבל אם נהייה מדויקים שהרי זוהי אינה החנות האוטונומית הראשונה של "CYB-ORG AUTO SHOP" בארץ. כבר לפני כשנתיים הושקה בשכונת פלורנטין בתל אביב NOWPET - חנות שפועלת באופן אוטומטי לממכר מזון חיות.
רמי לוי ואבי כץ. צילום: איציק בירן כמו ב-NOWPET גם מערכת הסחר של Q, פותחה על ידי הסטארט אפ "CYB-ORG AUTO SHOP" של היזם ארז גור מבעליה של PetBuy (פטביי) רשת חנויות לציוד ומזון לחיות מחמד.
גור הצהיר בעבר כי חזונו הוא להתרחב לתחומים נוספים כמו פארם ומזון. עתה זה סופסוף קרה עם השקעתם של רמי לוי אבי כץ בפרויקט.
"יחד עם קבוצת משקיעים, רכשנו את כל כושר הייצור של חברת "CYB-ORG AUTO SHOP" לשנתיים הקרובות", מסר כץ. "מדובר על עסקה בהיקף ראשוני של 64 מיליון ₪".
באירוע החשיפה שהתקיים הבוקר בחנות המותג ברחוב רוטשילד בתל-אביב, הצהירו השותפים כי בכוונתם להתרחב ולפתוח רשת בת 100 חנויות, בגודל של עד 100 מ"ר לחנות, שתפעל בפריסה ארצית בעיקר בקיבוצים וביישובים מבודדים ללא שירותי סופרמרקט ובבניינים מרובי דיירים.