צילום: יח"צ
התפישה לפיה מצופה ממותגים גדולים להביע שאט-נפש ואמירה חברתית-מוסרית נחרצת כנגד אלימות מגדרית, מחלחלת בשנים האחרונות לעולמות השיווק, היח"צ והפרסום, והשבוע אף ניתן לראות את היישום שלה בישראל.
אם אתם גולשים בפייסבוק, בוודאי נתקלתם בימים האחרונים בתמונות פרופיל רבות הנושאות את איורה של שירה איסקוב שבעלה אביעד משה ניסה כזכור לרצוח אותה באכזריות לעיני בנם הפעוט בערב ראש השנה, ושכנתה עדי גוזי, שהצילה אותה מהרצח, לצד ההאשטאג #תהיו_עדי.
הקמפיין האמור ביוזמת הפרסומאית ומייסדת משרד הפרסום The Brand House - יערית שושן סבג, הציב לעצמו מטרה שאפתנית: להילחם באלימות נגד נשים ולעורר את המודעות למניעתה תוך מטרה לעודד את הציבור לגלות ערנות רבה יותר מול אלימות משפחתית, להתערב ולפעול כנגדה.
צילום: יח"צ הקמפיין הזה חשוב מאד לא רק מפני שהכותרת שלו #תהיו_עדי כאמור היא שאמורה לשרטט את קווי המתאר האידיאליים של המציאות, אלא מפני שהוא מכוון זרקור אל אחת החוליות החלשות עד כה של המאבק למען מיגור האלימות כלפי נשים – וזוהי השתיקה הרועמת של הסביבה שפעמים רבות מתעלמת ומעלימה עין נוכח גילויי אלימות.
זאת בנוסף למסר השונה הפעם מקמפיינים אחרים שנועדו לעורר את המודעות לנושא.
מסורתית, מרבית מהקמפיינים הללו עסקו באישה עצמה ובאלימות (בעיקר הפיזית) שהיא סופגת, אך קמפיין #תהיו_עדי פונה ומתמקד בכל רבדי החברה הישראלית תוך ניסיון להעלות את המודעות והשיח בנושא אלימות מגדרית וביצירת שינוי אמיתי.
צילום: יח"צלצורך העניין רתמה שושן סבג לטובת הקמפיין נציגי דעת קהל וידוענים רבים שכבר החליפו את תמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק ואינסטגרם כדי שעמדה ברורה על הצורך לשבור את שגרת האלימות תבוא לידי ביטוי גם ברשתות החברתיות.
בין המצולמות: פנינה רוזנבלום, נעמה קסרי, יוליה פלוטקין, מיכל כלפון, מירן בוזגלו, נטלי דדון, עינת גולן, יעל בר-זוהר, אילנית לוי, רוית אסף ועוד.
צילום: יח"ציצוין כי בתקופת הקורונה חלה עלייה משמעותית במספר התלונות שהוגשו למשטרה בשל אירועי אלימות בין בני זוג.
לפי הנתונים, מחודש ינואר אשתקד, מעט לפני שפרצה המגיפה בארץ, נפתחו בארץ למעלה מ-24,000 תיקים על אלימות בין בני זוג.
צילום: יח"צבחודש מרץ, בו הוחל בארץ הסגר הראשון, הוגשו 2,029 תלונות למשטרה על אלימות בין בני זוג, ומאז המספר רק מטפס בכל חודש, שרק בשבועיים האחרונים (ינואר 2012) כ-183 גברים נחשדו באלימות כלפי בנות זוגם.
במקרה אחד גבר תקף את אשתו ההרה, באירוע אחר צו ההרחקה נרמס כשגבר זועם הגיע לבית בת זוגו לשעבר, נגח בה וחנק אותה.
במקרה נוסף גבר כלא את אשתו, ובאירוע אחר החשוד איים כי "אם יראה שגבר אחר שלח לה הודעה הוא יפוצץ אותה במכות". יודגש כי הנתונים הללו מתבססים על רשומות המופיעות באתר נט המשפט, ואלו אינן כוללות דיונים חסויים, ועל כן ייתכן שהמספר הרשמי אף גבוה יותר.
צילום: יח"צ"כשראיתי בטלוויזיה את מקרה האלימות הקשה נגד שירה איסקוב הזדעזעתי עמוקות, לא רק כאישה, אלא כאדם", מסרה עו״ד רוני ססובר, מנכ״לית משרד הפרסום The Brand House.
"לא יתכן שבמדינת ישראל של שנת 2021, נשים עדיין משמשות שק חבטות של גברים אלימים איתן הן חיות. המדינה אומנם הציגה בשנת 2017 החלטה ליישם תכנית למניעת אלימות נגד נשים, אך זו אינה מספיקה.
תקופת הקורונה פוגעת כלכלית ונפשית בכל אזרחי ישראל, אך מביאה לקצה גברים בעלי נטייה לאלימות, אשר מוציאים את תסכולם על נשים חסרות אונים החיות איתם. כל מקרה של אלימות יכול להסתיים ברצח וכל מקרה של רצח יכול להימנע עם ערנות של הסובבים, חקיקה של הממשלה וטיפול של גורמי רווחה.
צילום: יח"צהחלטנו ליצור מהלך קטן עם חשיבות ענקית להעלאת המודעות נגד אלימות על ידי הוספת המסגרת המאוירת עם דמויותיהן של שירה ועדי.
העלאת נושא האלימות נגד נשים מלמטה גורמת ללחץ ציבורי שיקדם עוד חקיקה ועוד עזרה לנשים אלו. הדבר חשוב במיוחד בתקופת הקורונה, בה חלה עליה במקרי האלימות, אך הטיפול במצב נדחק לשוליים של הנושאים בהם עוסקת הממשלה".
קריאייטיב וארט: יערית שושן-סבג. איור: ART Luxury Porter