מריו נגד גאראווני, צילומים: אתרים רשמיים
בית אופנת העל האיטלקי מבית ייסודו של ולנטינו גאראווני ושותפו לחיים ג`יאנקרלו ג`יאמטי המציין 60 שנה לייסודו, מנהל בימים אלו תביעה משפטית מתוקשרת למדי כנגד מותג נוסף הפועל באיטליה תחת השם "ולנטינו", בהאשמה שזה האחרון מציג את פריטיו בכוונה תחילה כך שלקוחותיו יחשבו שהם רוכשים מפריטי המותג של גאראווני שיוקרתו ידועה ומוכרת בעיקר בקולקציות הקוטור של שמלות יוקרתיות, אקסטרווגנטיות, דרמתיות המצטיינות בפרטנות עיצובית ותשומת לב לצללית הנשית.
כבר בתחילת דרכו ניצב ולנטינו (לצורך הנוחות ייקרא כאן "גאראווני") המבוסס ברומא, ופעיל כאמור מאז שנת 1960, בפני בעיה. 8 שנים טרום היווסדו כאמור כבר פעל באיטליה מותג אופנה אחר של המעצב מריו ולנטינו שהקים ב-1952 בית אופנה המתמחה בהנעלה ופריטי עור בשם "ולנטינו".
כמעט שני עשורים פעל גאראווני מאיטליה בחפיפה מותגית לשם המותג של מריו, אולם בשנת 1979 בחרו השניים לחתום על הסכם הבנות שהגדיר שכל אחד מהם יוכל להמשיך לעצב ולהשתמש בסימן המסחר שלו, תחת הגבלות מסוימות, כך למשל, נקבע כי גאראווני יהיה מחויב לציין במודעות הפרסום הרשמיות של המותג שלו גם את שמו הפרטי.
מריו נגד גאראווני, צילומים: אתרים רשמייםבשנות ה-80 בעוד שהולנטינו של מריו התמחה בהנעלה ופריטי עור (אופנה ותיקים) שהרי עמיתו גאראווני התמקד באופנת קוטור, אלא שהמותג של זה האחרון התפרס במרוצת השנים גם לייצור קווי ביגוד לגברים ולאף לתחומי יופי, לרבות קווי ייצור של משקפי שמש, בישום, תיקים, נעליים והלבשה תחתונה.
בנוסף, נוסדו לולנטינו של גאראווני תת-המותגים: "ולנטינו רומא" - ליין נשים רב תכליתי לכלל אירועים ושעות היום, ו-"ולנטינו רד", ליין אופנה רדי טו וור לנשים צעירות, והמותג שגדל בצורה משמעותית התחבב על בתי מלוכה אירופאיים, כמו גם על כוכבות הוליוודיות, ומבין לקוחותיו הידועות ניתן למנות את אודרי הפבורן, ג`קלין קנדי אונסיס, אליזבת טיילור, ג`וליה רוברטס, האלי ברי, אומה ת`רמן, קלאודיה שיפר, נעמי ווטס, ג`ניפר אניסטון, שרה ג`סיקה פרקר, אן הת`ווי וג`ניפר לופז.
מריו שפחות אהב את העובדה שהמותג של גאראווני הלך והתרחב בפרט לאחר ייצור ליין ההנעלה השיק בעצמו קמפיין פרסום שהזכיר מאד את ה-DNA של גאראווני, מה שהצית בין השניים את המחלוקת הנושנה בטענה של הפרה בוטה של הסכם ההבנות הנ"ל.
בבית המשפט טען בית האופנה של מריו כי סימן המסחר "ולנטינו" נרשם למעשה לראשונה על שמם, 8 שנים כאמור לפני שבית האופנה של גאראווני בכלל נוסד. בנוסף הם הזכירו כי על פי הסכם ההבנות בין שני הוולנטינואים גאראווני היה רשאי להציג את השם "ולנטינו" רק בצירוף שמו הפרטי "גאראווני", אך בפועל בשנים האחרונות מוצג שם המותג כ"ולנטינו" בלבד.
כזכור, ב-1998 מכר גאראווני את בית האופנה שייסד לקבוצת פיאט. מאוחר יותר הוא נמכר לקרן ההון העצמי הלונדונית פרמירה וליזמית הטקסטיל האיטלקית מרצוטו. עם פרישתו של גאראווני בשנת 2007 בגיל 75, נרכש המותג ולנטינו שוב, הפעם על ידי משפחת ת`אני מבעלי חברת ההשקעות מייהולה (Mayhoola) הנשלטת בידי בית המלוכה הקטארי.
בשנים האחרונות עמדו בראש המותג מריה גרציה קיורי יחד עם שותפה המקצועי, פייר פאולו פיקיולי. השניים הכירו במכון האירופאי ללימודי עיצוב ברומא, ובשנת 1989 החלו לעבוד יחד כמעצבי אביזרים בבית האופנה פנדי. עשור לאחר מכן הם מונו יחד למעצבים הראשיים של ולנטינו, ועם פרישתו של גאראווני הם מונו למנהלים האמנותיים של בית האופנה. עם פרישתה של קיורי מולנטינו והפיכתה למנהלת הקריאטיבית של בית האופנה דיור, פיקיולי נשאר בתפקידו כמנהל הקריאטיבי הבלעדי של המותג.
מריו נגד גאראווני, צילומים: אתרים רשמיים יודגש כי בשני הוולנטינואים המעצבים הראשיים כבר אינם מעורבים. בתוך שכך, בתביעה המשפטית המתוקשרת הואשם פיקולי בכתב ההגנה על ידי מעצבי מריו כי עיצוביו מועתקים, כאשר בדיון האחרון לא טרחו במריו להסתיר את חוסר הערכתם כלפי פיקולי כשציינו כי "כאשר פיקולי צבר פופולריות, איש לא טען שהעיצובים שלו הם התגלמות החדשנות" ואף הציגו בביה"מש דוגמאות לכך שהעיצובים שלו הועתקו מבתי אופנה אחרים כמו פראדה, כך שלטענתם אין ל"ולנטינו של גאראווני" בעלות בלעדית לגביהם ובהתאמה ציינו שאין לטענותיהם ביסוס משפטי.
מנגד, אף שבמריו מיהרו להאשים את פיקולי בהעתקת פריטים, מתברר שהם עצמם ע"פ ולנטינו השני פעלו בשיטה דומה ולראייה הם הציגו תמונות של תיקי עור של מריו המזכירים כמעט באופן זהה את תיק היד האייקוני מסדרת ROMAN שאותה עיצב גאראווני בשנות ה-80.
המאבק המותגי בין שני הוולנטינואים גלש לאחרונה הרבה מעבר לקונטקסט המשפטי. לאחר השקת קמפיין הפרסום של מריו בו הושם כאמור דגש על תיקי עור, הנפיקו המתחרים פילטר ייעודי לאינסטגרם המאפשר לכל חובבות המותג להצטלם עם תיק וירטואלי מסדרת ROMAN שאותה חידש לאחרונה פיקיולי בהשפעת האדריכלות הרומית על בסיס העיצוב האייקוני של גאראווני ובכך להעצים את מוצרי העור של המותג ולבוז למעשה לפריטיו של מריו - שבו הם כאמור רואים גורם מפריע...
בקרוב ייפגשו שוב פרקליטי שני הצדדים בביהמ"ש להכרעה משפטית בעניינם, ונותר רק לקוות שהם ייפלו על שופט בעל רגישות אופנתית שישכיל להכריע במאבק המעצבים היוקרתיים מאיטליה...