קשה לשכוח את השמלה האייקונית שלבשה ג`ניפר לופז על השטיח האדום בטקס הגראמי בשנת 2000.
שמלה שזכתה לכבוד גדול בדמות ערך בוויקיפדיה, ונחשבת לאחד מפריטי הלבוש המעטים שקיבלו ערך משלהם. שמלה שהיוותה את ההשראה ליצירת הפיצ`ר "גוגל אימג`ס" - מנוע חיפוש התמונות של גוגל, שכלל בשעתו רק חיפוש מילולי, ושמלה שאם תחפשו בגוגל את הביטוי "השמלה של ג`יילו" (jennifer lopez green dress), תמצאו כ- 164,100,000 תוצאות.
מסיבות אלה לא מפתיע כלל שאפילו 20 שנה אחרי אותו מומנט בלתי נשכח, שבו הגיחה ג`יילו בשמלת המשי הירוקה (והמגה חשופה) - יש מתברר מי שמעוניין למחזר את ההצלחה.
העתקות בוטות של דגמים מנצחים הן בבחינת עניין שבשגרה בעולם האופנה. זה לא סוד שרגע אחרי שהקולקציות של מעצבי-העל יורדות מהמסלול הן זוכות לחיקויים על ידי הרשתות המובילות, כך שכל פאשניסטה תוכל להרגיש כאילו זה עתה היא שבה משבוע האופנה, אלא שהעתקה הנדונה מתחקה כאמור אחר דגם מלפני 20 שנה.
"כשהגעתי לשטיח האדום היה ממש צפוף, ופתאום, לאט לאט, כולם התחילו לפנות את הדרך", סיפרה לופז למגזין ווג, "היה איזה משהו באוויר, כולם התחילו לצעוק ולהתלהב. לא באופן שתמיד צועקים את השם שלי, זה היה אחר. כשעליתי לבמה להגיש את הפרס כבר הייתה ממש התלהבות. זה היה רגע מושלם שכזה, השמלה הייתה פרובוקטיבית בדיוק במידה לייצר סקרנות אצל אנשים, אני מניחה".
ואכן, אתר הקניות אסוס החליט לייצר לעצמו קולקציית בגדי ים המתהדרת בפרינט הירוק האייקוני ההוא.
הקולקציה של אסוס כוללת מגוון של בגדי ים, משלם עם חיתוך טרנדי באזור הבטן, דרך ביקיני קטנטן ועד לדגם עם רצועות באזור הבטן, גזרת וואן שולדרס, תחתונים גבוהים ותחתונים נמוכים ואפילו דגמים המותאמים לפלאס סייז.
אז מה דונטלה תגיד?
ובכן, חוק זכויות יוצרים קובע שאם למעצב יש רצון להגן על יצירתו על ידי סימן מסחרי, פטנט או מדגם, ולא עשה זאת, לא תינתן לו הגנה של זכויות יוצרים. על מנת להגן על עיצוב של בגד כלשהו יש להגיש בקשה לרישום הכוללת את המאפיינים, הצבעים הספציפיים וכדומה, אך זה לא ממש פרקטי בתחום האופנה שמתחדש מהר ובין כה דגמיו תקפים רק לאותה מדינה בה הוצג לראשונה.
מכיוון שהאופנה חוזרת על עצמה וכולם לוקחים השראה מאותם מקומות, גם קשה מאד להוכיח העתקות בבית משפט, ותמיד הצד "המעתיק" יכול לשנות את מיקום הכיס או את סוג הבד ולטעון שמדובר בעיצוב שונה לגמרי. לכן, אם לא מדובר בהעתקה של סימן (לוגו) מסחרי, החברות לרוב אינן טורחות להתעסק עם זה, וסביר שזה גם מה שיקרה הפעם.
ואתן כמובן המרוויחות הגדולות מהעניין, שכן בעבור בגד ים מקורי של המותג ורסצ`ה תיאלצו להיפרד מכמה מאות דולרים, ואילו בחיקוי של אסוס מדובר בדולרים בודדים.