רחל לוין. צילום: ויקיפידיה
הסלון הוא רומן היסטורי הפורש את חייהן של שלוש חברות, בנות למשפחות יהודיות אמידות החיות בברלין של המחצית השנייה של המאה ה-18: רחל לוין שניהלה את הסלון הספרותי החשוב ביותר בברלין, דורותיאה שלגל שכתבה את אחד הרומנים המוצלחים ביותר של אותם הימים "פלורנטין" והנרייטה הרץ - דמות נערצת ושנויה במחלוקת בשל אורח החיים הלא שגרתי שלה והסלון המיוחד לא פחות, שניהלה היא.
שלושתן נולדו משוללות זכויות מעצם היותן נשים ויהודיות. האפשרות היחידה שעמדה לפניהן הייתה להתחתן בגיל צעיר, בשידוך מסודר על ידי אביהן, עם גבר שלא בהכרח מתאים להן. בנוסף, למרות שהיו חכמות, מלומדות ואוטו דידקטיות, לא עמדה באפשרותן שום דרך לביטוי עצמי וכך נאלצו למצוא פתרונות יצירתיים וקיצוניים, שכללו אף התנצרות, רק כדי לחיות חיים ראויים ומלאים.
כריכת הספר, יח"צ
הדיסוננס הזה משך אותי", אומרת המחברת, מיכל זוהר בן-דור, שזהו ספרה הראשון. בראיון מרתק לגילי איזיקוביץ`, במוסף הספרות של "הארץ", היא מבהירה: "החיים של רחל ורנהגן היו מרתקים ולכל אורכם היא הרגישה שזה שהיא נולדה יהודייה הרס לה את החיים. היא הייתה אינטלקטואלית, אשת שיחה מעניינת אבל לא יכלה ללמוד באוניברסיטה, לא יכלה להתקדם, היא יכלה רק להתחתן. הרגשתי שבספר אני שוב נותנת לנשים האלו קול".
רומן היסטורי, מטבע היותו מבוסס מציאות, כבר מכיל ספוילרים וכל התפניות הדרמטיות ידועות מראש: הרומנים השערורייתיים של רחל ובחירתה שלא להביא ילדים, הבגידה הגלויה של דורותיאה, בבעלה וההתנצרות כמובן, שהביאה על הנשים נידוי משפחתי וקהילתי. ואכן אחד האתגרים בכתיבת רומן היסטורי הוא להכניס צבע ולהצליח להבהיר את המורכבות מאחורי ההחלטות ומיכל זוהר בן דור עומדת באתגר בגבורה.
מרתק להיכנס לראשן של הדמויות ולקרוא את השיקולים הפרקטיים אך גם האידיאולוגיים ואפילו רוחניים שמאחורי הבחירה בנצרות שבמקרה של דורותיאה, שהפכה מפרוטסטנטית לקתולית, מילאה צורך בחיבור ישיר לאל נגיש, חיבור לתשוקה וחום שהיו חסרים לה ביהדות האורתודוקסית, מלאת הלכות דקדקניות ומחמירות ותפילות בשפה לא מובנת.
מיכל זוהר בן-דור. צילום גל זהבי קטן
מעניין גם להשוות את כל אחת מהנשים לדמות האב שעיצבה את גורלן – משה מנדלסון המהפכן והחילוני בעל הרוח החופשית, מרקוס לוין, אביה של רחל, הקפדן ומר הנפש, אשר רק לאחר מותו היא מצליחה לפתח עליו מבט חומל ואביה הרופא של הנרייטה הרץ, שלמרות יחסיהם הקרובים עדיין בהתאם לרוח התקופה, גזר עליה חיי נישואין מוגבלים ובעייתיים.
עוד אתגר הוא לעצב דמויות נשים חזקות אך מורכבות, בעלות חולשות אנושיות וגם על כך מגיע שבח למחברת. היא לא חוסכת בתיאור יהירותה והאובססיה של הנרייטה למראה החיצוני, בתיאור החיבה של רחל לדרמטיות ונטייתה לביטול עצמי לטובת הגברים שבחייה או בתיאור הקיצוניות המשיחית כמעט באופייה של ברנדל.
נמשכתי לקרוא את הספר כיוון שאני חובבת דמויות נשיות חזקות ושואבת מהן עידוד ונחמה. נכון שאני לא אישה יהודייה במאה ה-18 באירופה, אך האתגרים העומדים בפני כאישה וכן, גם כיהודייה, המנהלת מערכת יחסים מורכבת עם פריט זהות זה במאה ה-21, מורכבים אף הם.
בזמן קריאת הספר שאבתי הרבה מאוד השראה מרמת הקושי והמורכבות איתן נאלצו להתמודד שלוש הנשים המוכשרות הללו, והפתרונות שהן מצאו כדי לחיות באומץ חיים ראויים – בעלי משמעות, במסגרתם הצליחו לא רק להביע את קולן ולתרום תרומה אינטלקטואלית ורוחנית לאנושות אלא גם לאהוב ולהיות נאהבות בלב שלם, על ידי אלוהים ואדם.
לסיכום ובאנחת רווחה אומר שמזל שלא נולדתי אז, אבל אין ספק שהייתי שמחה להיות חברה בסלון של כל אחת מהן.
ספרי ניב. 362 עמוד. מהדורה מודפסת - 98.00 ₪/ דיגיטלית - 45.00 ₪