באדיבות GAC
חברת GAC, חשפה בכנס טכנולוגיה שנתי שערכה רכב סדרתי ראשון, שמצויד בהנעת תאי דלק (FUEL-CELL) ובכך, הצטרפה למועדון מצומצם מאוד של יצרניות שלהן כבר יש בארסנל רכב בהנעה מימנית.
כידוע, הטכנולוגיה הזאת נחשבת לכיוון התפתחות אסטרטגי עתידי בתחום ההנעה האלטרנטיבית והעיקרון מאחוריה דומה להנעה של מכונית חשמלית פרט לעובדה, שמקור הכוח החשמלי להנעה אינו ממצברים נטענים כמו במכוניות חשמליות, אלא מפירוק של מימן דחוס שייצורו אינו יוצר זיהום.
התוצר הסופי אם כן היא הנעה שקטה ויעילה עם אפס זיהום אוויר, כאשר הדבר היחיד שנפלט מהרכב הוא טיפות מים, הנוצרות בתהליך כימי.
העיקרון אינו חדש. למעשה אין כמעט יצרן רכב אחד, מאירופה ועד סין, שלא הציג בשנים האחרונות דגם תצוגה כזה עם הנעת תאי דלק וביצע בו ניסויי שטח מבוקרים, אולם מעטות הן היצרניות שיש באמתחתן דגם סדרתי שימושי המיוצר בייצור סדרתי בהיקף של אלפי יחידות.
גרסת המימן לדגם Aion LX, ספינת הדגל בסדרת רכבי החשמל AION היוקרתית של GAC מיוצרת במפעל של החברה בגואנגז`ו.
הדגם הושק לראשונה לפני כשנה, במגוון גרסאות חשמליות, וכעת מקבל גם גרסה מבוססת הנעת מימן. הגרסה החשמלית תושק בישראל במהלך ברבעון הראשון של שנת 2021.
צילום: טווויטר Moneyballה-Aion LX המימני, בדומה לגרסאות החשמליות, הוא נבנה על גבי פלטפורמת GEP הייעודית לרכבים חשמליים (GAC Electric Platform). מערכת ההנעה המימנית, שפותחה והוטמעה באופן עצמאי ע"י היצרנית, מציגה תפוקה מרבית של יותר מ-150 קילוואט (כ-200 כ"ס) באמצעות שילוב של מערך תאי הדלק והסוללות.
ה-Aion LX המימני מצויד במכל מימן חסין פגיעה שמאוחסן בחלקו האחורי של הרכב. המימן משמש לייצור חשמל אשר מוזן למנוע ולתיבת הילוכים שמניעים את הגלגלים הקדמיים. אנרגיה עודפת מאוחסנת בסוללת ליתיום איון הממוקמת בחלקו האחורי של הרכב.
המנוע החשמלי, בעל מגנט קבוע, מספק מומנט מרבי של 35.7 קג"מ. מערכת ההנעה כוללת תא דלק, מנוע חשמלי, מערכת ניהול, ממיר DC, סוללה ושני מכלי מימן. מכלי המימן ברכב יכולים להכיל עד 5.2 ק"ג של מימן, כאשר זמן המילוי עומד על 3-5 דקות וטווח הנסיעה המוערך הוא כ-500 ק"מ (תקן WLTP).
בזירת העיצוב, הגרסה החדשה מציגה "אינטרפרטציה מימנית" לגרסאות החשמליות של ה-Aion LX. כלל הגרסאות מציגות עיצוב יוקרתי ומוקפד עם פרופורציות המבליטות את גודלו של הרכב לצד סממני כוח ואתלטיות.
העיצוב החיצוני הוא אבולוציה של שפת העיצוב של משפחת ה-Aion אשר הוצגה לראשונה ב-Aion S, הסדאן הגדולה. העיצוב כולל מאפיינים של רכב פרימיום, תאורת LED מתוחכמת, ידיות דלתות הנשלפות באמצעות חיישן קרבה, ג`אנטים ייחודיים בגדלים שונים וקימורים מורכבים לאורך המרכב.
עיצוב השליש האחורי של ה- SUV הגדול כולל אלמנט גג צף. חזית הרכב עוצבה מחדש כך שהגריל והפגוש הקדמי כוללים מוטיב גלי המשלב בתוכו את הכיתוב "Fuel Cell", כאשר התוצאה היא נראות כוחנית ועתידנית לצד עידון ותחכום.
ההנעה המימנית כאמור היא הרבה יותר מסובכת לביצוע מההנעה החשמלית, ובסופו של דבר, גם הרבה יותר נקייה. וכאן נמצאת גדולתו האמיתית של הדגם ה-Aion LX שמבקש לנסוע מאות קילומטרים בנוחות, בשקט ואפילו עם מזגן ורדיו, וכל זאת בכוחו של מימן...
הדגם האמור יעלה על כבישי סין עוד השנה כפיילוט לצורך הדגמת יכולותיו ולנו רק נותר לקוות כי בקרוב נזכה לראות הרבה יותר רכבים שמתהדרים בנסיעה יותר "נקייה"...