צילום: גלי מרגלית
הגלאם האופף את תחום הקולינריה, הנתפש לעיתים בעיניי רבים בטעות למדפסת כסף, גורם לרבים לצאת לדרך הגשמת חלומם ולנסות את מזלם. הם שוברים קופות חיסכון, נוטלים הלוואות ומתחברים למשקיעים שחולמים אף הם על מדפסות כסף פעילות - בדרך להשקת עסק החלומות שלהם.
רבים מהם מגלים במהרה כי לא כל הנוצץ זהב הוא, והם מוצאים עצמם, במקרה הטוב, עומדים אחרי שנה מול דלתותיה הנעולות של המסעדה שפתחו, ובמקרה הרע, זה קורה כבר לאחר חודשים ספורים עם חובות שהצטברו בכל מקום.
למה זה קרה? את מי אפשר להאשים? ואיך לפתוח את "הדבר הבטוח" הבא?
בדיוק לשם כך הוקם בהשקעה של 5 מיליון שקל, HoReCa - בית מקצועי לעולם הקולינריה, האירוח וההסעדה שתכליתו להקטין משמעותית את הסיכון בפתיחת עסקים קולינריים.
צילום: תות אשכנזי
ככלל, הסיכוי להצליח עם עסק קטן בשנים הראשונות לקיומו הוא קטן, והקמת מסעדה אפילו אם היזם נגע בתחום בעבר, אינה דומה כלל לפתיחת עסק מסוג אחר.
בתור יזמים חדשים בתחום תדרשו כמובן להקדיש חלק ניכר מזמנכם גם לשיווק ולניהול, ולא רק לתחום ההתמחות הקולינרי, וחשוב לא פחות לזכור כי צלצולה התכוף של הקופה הרושמת ישמע לכם רק לאחר השקעת עבודה מאומצת, על פי כללים ונהלים קבועים, הענקת תשומת לב מוקפדת לכל פרט ופרט ובעיקר - מעורבות גבוהה, אכפתיות ומסירות לעסק החדש.
אלא שלמרות הכל, רק 10% מתוך עסקי המזון שורדים לאחר עשור, רובם אגב נסגרים כבר תוך 3 שנים.
המסעדן גיורא אשכנזי (מסעדת NG) וארז אלון (בעלי מיסטרל, החנות הגדולה בארץ לכלי מטבח למסעדות ובתי מלון) ביקשו לשנות את הסטטיסטיקה העגומה של סגירות של עסקי מזון, באמצעות HoReCa - ליווי עסקי קולינריה משלב החלום ועד למפתח המיוחל.
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
הוריקה (Hotels Restaurant Catering) הוא למעשה בית מקצועי אחד, one stop shop המשתרע על פני כ-300 מ"ר, הנראה כמו בר מסעדה וכולל מטבח מקצועי, בר שקוף לקפה ואלכוהול, מחסנים וחדר קירור - בדיוק כמו בעסק אמיתי.
בבסיס הרעיון ניצבת ההנחה כי תחת קורת גג אחת יוכלו יזמים שחפצים להשתלב בענף הקולינריה ללמוד ולהתנסות כיצד להקים עסק מזון, להתרשם, לחוות, ואף לרכוש כל שירות או פריט שרלוונטי להקמה או לניהול של העסק שבדרך.
HoReCa פונה לקהל יעד רחב ומגוון: החל מיזמים קולינריים עם חלום אך ללא ניסיון; דרך יזמים המעוניינים להפוך לרשתות וכלה בשפים, צלמים וכל מסעדן או בעל מקצוע נוסף שחפץ להיות מקצועי יותר.
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
המסעדן הישראלי הממוצע מסתובב בהרגשה שהוא יודע הכל על העסק שלו, למרות שבפועל פעמים רבות הוא חסר ניסיון בניהול, בשיווק וביחסי ציבור.
בשנים האחרונות המסעדנים שבדרך אומנם נוטים להעביר חלק מאלמנטים הללו למיקור חוץ, ומשלמים לאנשי מקצוע שייעצו להם - אולם אחרי שאלה מסיימים להקשיב לעצותיהם, הם עושים בדרך כלל מה שהם רוצים וזוהי לרוב גם טעותם הגדולה.
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
"בכל פעם מצאתי את עצמי מנסה לתאר ללקוח את תהליכי ההקמה המורכבים וכיצד המשמעות שלהם באה לידי ביטוי בשטח, אולם הלקוחות אף פעם לא באמת מבינים כמה זה מורכב וקשה עד שהם מקימים בפועל את העסק", מציין אשכנזי - בעליו של מוסד הבשרים הוותיק NG בנווה צדק, ושותף בחברת פורוורד ייעול ופיתוח לעסקים, שליווה במשך השנים עשרות עסקי מזון, בהקמה, ניהול ושיפור פעילות.
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
צילום: גלי מרגלית
"הבנתי שהפתרון הוא SHOW ROOM אשר ניתן לראות בו בדיוק איך עובדת מסעדה, איך מתנהל בר, מה המרכבים הטכניים או הרישיונות הנדרשים וכמובן להתנסות בפועל בשיטות בישול ותזרימים תהליכיים של עבודת צוות. לקח מעל שנתיים לאגד מעל 150 ספקים, נותני שירות וספקים מהמובילים שיש לנו בענף וכך יצרנו את התמהיל האולטימטיבי להקמה וניהול של עסק מזון".
HoReCa כאמור מרכזת אליה את כל המידע והיכולות במקום אחד. ב-HoReCa יסייעו בגיבוש "פרוגרמה" - תוכנית מקיפה שתהווה את הבסיס לפעילות העסק, ותתווה את האופן שבו הוא יתנהל. במיזם זה לוקחים חלק עו"ד, כלי אוכל, מיזוג, ציוד בישול, קופה, תוכנת רכש, קבלן, הלוואה בערבות מדינה ובעלי מקצוע ביניהם: מיסטרל, פורוורד, קיטשן ליין, ארמה את בנט, אקלים ליין, שרוני, אלפיין סיסטם, ביקום, G1, KO, יהודה ייבוא ייצוא, עו"ד עמית גרוס, רול, ארד, סיסתמה, המטבחון, YCD, כמו גם נותני שירות מהמובילים בענף.
בעתיד אף צפוי להיפתח במקום קורס הקמה וניהול של עסקי מזון.
HoReCa - דרך בן צבי 29 תל אביב, 077-9800450