רשמי
חטיף - אסם
היצרנית: "למגוון מוצרי החברה הצטרפו שתי מהדורות מיוחדות של אפרופו מצופה: אפרופו שוקולד מריר ואפרופו שוקולד לבן".
מחיר: 5 ₪, ברשתות המזון והשיווק ברחבי הארץ.
דבר הנסיין: "מהדורות האפרופו החדשות התקבלו במערכת SPOT it בהתרגשות רבה, הודות לשילוב המקורי והאריזה המהודרת. למרות שהמוצר לא נראה בדיוק כמו בתמונה ובמבט ראשוני הוא עלול קצת לאכזב, שהרי כבר בנגיסה הראשונה היה ברור לכל שמדובר בלא פחות מהברקה מתבקשת, ולא ברור מדוע לקח לאסם 3 שנים שלמות לצרף את המריר והלבן הזה לאחיהם הבוגר המצופה בשוקולד חלב.
השילוב מריר-מלוח עובד בצורה יוצאת דופן וזה הלבן מענג ומפתיע. האפרופו עצמו מצופה בנדיבות ואפילו מתמלא בפנים, האריזה אומנם קצת קטנה מדי (40 גרם), וחלק מהאפרופואים הגיעו שהם דבוקים וצמודים אחד לשני, אך מעבר לכך החטיף שווה לגמרי את הכסף".
ציון: מריר - 10, לבן - 10 +
צילום: מיכאל כץ
רטבים לבישול - נפטון
היצרנית: "הצ`אטני הוא שמו של רוטב מתובל שמקורו בהודו, המכיל פירות ותבלינים ומיועד לתיבול, הגשה, הכנה והעשרה של מגוון מנות: בשר, עופות, דגים, תפוחי אדמה, אורז, קינואה, כמטבל ללחמים ולפיתות ועוד. הסדרה נטולת תוספות של חומרים משמרים, צבעי מאכל ומונוסודיום גלוטמט כוללת צ`אטני מנגו המכיל מנגו (21%), שמן, מלח, מים ותבלינים, צ`אטני מנגו חריף המכיל מנגו (21%), שמן, מלח, מים ותבלינים וצ`אטני שזיף פיקנטי המכיל שזיף, משמש, מנגו, שמן, מלח, מים ותבלינים".
מחיר: 10.90 – 12.90 ₪ ל-370 גרם, ברשתות השיווק והמזון ברחבי הארץ.
דבר הנסיינית: "כמי שמחפשת תדיר איך לתבל את אטריות האורז שאני מכינה כמעט מדי יום, הצ`אטני (מנגו מתוק) התחבר אליהן באהבה ממבט ראשון. שמחתי כמובן לדעת שהרוטב אינו מכיל חומרים שאני משתדלת לברוח מהם ביום יום, כמו תוספים מיותרים וחומרים משמרים, כך שמכל הבחינות הרוטב הזה פינק את ארוחת הצהרים שלי ביג טיים.
את רוטב השזיף אכלתי לסירוגין לצד אידלי (כופתאות) ודוסה (קרפים), ובשני המקרים מתיקותו התכתבה עם טעמי הודו, אבל (כן, יש אבל) אפשר ואף רצוי לטעמי להשתמש הצ`אטני הזה הרבה מעבר לטעמי הינדיה, שכן בכוחו לשדרג בקלות כל תבשיל אורז, ירקות מאודים ואפילו סנדוויץ` עם טונה (זה אולי נשמע שילוב הזוי, אבל הטעם וואווו)".
ציון: מנגו מתוק - 9. שזיף - 10
צילום: איל קרן
יין - יקבי כרמל
היצרנית: "SPARKLING MOJO - זוג יינות מבעבעים (אדום ולבן) חצי יבשים (11.5%-12% אלכוהול) בסגנון הלמברוסקו האיטלקי. היינות הושקו לקראת חגיגות השנה האזרחית החדשה, ובסדרה שני יינות, לבן ואדום חצי יבשים: לבן ופרחוני, בעל 11.5% אלכוהול ואדום ארומטי, פירותי בעל 12% אלכוהול".
מחיר: 30 ₪, ברשתות השיווק וחנויות היין ברחבי הארץ.
דבר הנסיין: "האדום המבעבע חצי יבש, מתהדר ב- 12% כוהל בנפח. ככזה מדובר ביין נטול יומרה, פשוט וקליל מאד, הניחן בחמיצות נעימה ומגע פירותי שיושב בול על קהל יעד צעיר ותוסס. לאחיו הלבן, יש חמיצות מרעננת קצת יותר, ונוכחות פרחונית ואלגנטיות של ממש. משום מחירו האטרקטיבי מדובר בתמורה נהדרת שתקרוץ לכיסם של הצעירים שבחבורה".
אדום - 9. לבן - 9.5
יח"צ
טחינה - רושדי תעשיות מזון
היצרנית: "סדרת הטחינה המעודנת בבקבוק לחיץ מבית בארכה התרחבה ונוספה לה טחינה גולמית משומשום מלא, מתובלת בטעם אריסה".
מחיר: 11.90 ₪ ל-310 גרם, ברשתות השיווק, המזון והמכולות ברחבי הארץ.
דבר הנסיין: "בארכה השיקו טחינה בטעם הריסה (ולא אריסה כפי שמופיע על גבי האריזה), וכצאצא למשפחה שמקורה בטוניס, אצתי רצתי לנסות אותה. ובכן, ראשית אחמיא (שוב) לבקבוק הלחיץ שלהם שהופך את חווית השימוש בטחינה ללא פחות ממושלמת. זה קל, זה נוח ובעיקר מייתר את כל ההתעסקות המעיקה עם הטחינה, מים, לימון ותבלינים.
אלא שבניגוד לטעמים הקודמים בסדרת הלחיץ - דווקא ההריסה מעט מאכזבת. לא, שלא תבינו לא נכון, זה לא שהטחינה לא טעימה, אדרבא, היא נהדרת, אלא שלא מצאתי בינה לבין ההריסה - אותו ממרח פלפלים שסבתא אמה (ממה) הייתה רוקחת - כל קשר.
בבית סבתא, ממרח ההריסה האהוב שימש כבסיס למאכלים רבים, מסלטים וכריכים ועד תבשילים. סבתי שההריסה מתוצרתה התכתבה עם אופיה השקט־אך־נוכח, הייתה ממעטת בהכנתה בשילוב תבלינים ופארה בה רק את חומרי הגלם: פלפלים מתוקים וחריפים (שאטה), שמן זית, קימל טחון, כמון וזרעי כוסברה כתושים. זאת כאמור, בניגוד מוחלט לטחינה - אריסה של בארכה שניכר כי בכדי לשוות לה טעם חריף שילבו בה מיני תבלינים שהנפיקו יחדיו תוצאה שאינה חריפה דיו וטעמה לפחות לדעתי אינו באמת מזכיר את ההריסה המסורתית".
ציון: 8.5
צילום: מעיין עופר אבוקדו - אבוקדו גרנות
היצרנית: "לתמהיל מוצרי החברה המשווקת תוצרת חקלאית של פירות וירקות לרשתות המזון, מצטרף מעתה גם אבוקדו הגדל במטעים הפרוסים לכל אורך השפלה התיכונה, מקיבוץ נחשונים ועד קיבוץ נחשולים. האבוקדו, מסוג אטינגר משווק באריזת רשת של 2 קילו, ובהמשך השנה יצטרפו למגוון גם אבוקדו מסוג פוארטה ואבוקדו מסוג פינקרטון".
מחיר: 9.90 – 12.90 ₪ לק"ג, ברשתות המזון ברחבי הארץ.
דבר הנסיין: "הידעתם כי מקסיקו היא יצרנית האבוקדו הגדולה בעולם?! כן , כן, מכתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון ה"גרדיאן" הבריטי, עולה כי יצוא "הזהב הירוק" ממדינת מיצ`ואקאן, שבה מיוצר מרבית האבוקדו במקסיקו, הגיע בשנה שחלפה לשווי של 2.4 מיליארד דולר.
אלא שלרוע המזל, הקרטלים ששולטים בתעשיית הסמים במדינה הבחינו בגידול בביקוש לאבוקדו וברווחים הגבוהים של החקלאים, והם השתלטו באלימות על תעשיית האבוקדו במדינה - כששיא השערורייה התחולל בחודש שעבר עת שנמצאו בעיר אורואפן, 19 גופות מושחתות, שנרצחו מסתבר על ידי קרטל "הדור החדש" של חליסקו שלקח על עצמו אחריות לרציחות כמי שדורש לשלוט בסחר האבוקדו באזור.
אז היי, עם הפתיח המזעזע הזה, אני תוהה, מי בכלל צריך אבוקדו מיובא, כשיש לנו פה בארץ הקודש יופי של תוצרת המגיעה היישר מהמטעים של החקלאים החברים בגרנות (ע"ש "חקלאי גרנות") הנושאת תו איכות של מצוינות, איכות ובטיחות מזון.
האבוקדו מסוג אטינגר - הזן העיקרי הפותח את עונת האבוקדו ונחשב כזן המבוקש ביותר ע"י הצרכנים הישראלים, מרהיב ביופיו, הוא אגסי, בעל צבע ירוק קלאסי וקליפה חלקה ומבריקה וטעמו לא פחות ממושלם, אך אני מודה שמה שאהבתי יותר מכל הוא דווקא האנטיתזה לפרולוג המחריד שאיתו פתחתי את האייטם הזה, שכן בניגוד למאבקי האבוקדו הנוראיים במקסיקו שהרי הפרי הישראלי מוגש במארז הכולל חבק ממותג עם תמונות מתחלפות של החקלאים המגדלים אותו, זה מקסים, זה אישי וזה בעיקר מעודד תוצרת מקומית".
ציון: 10 +
יח"צ ממתיק על בסיס סטיביה - TRUVIA
חברת גורי נכנסה לקטגוריית הממתיקים הטבעיים והשיקה בארץ את המותג TRUVIA © סטיביה.
היצרנית: "סטיביה הינו ממתיק בעל 0 קלוריות נטול גלוטן המתאים לשתייה חמה וקרה, וגם לבישול ולאפייה. במגוון המוצרים: ממתיק 0 קלוריות על-בסיס גליקוזידים של סטיביול ואריתריתול (80 גרם/ 270 גרם), תערובת סוכר קנים על-בסיס גליקוזידים של סטיביול ואריתריתול (680 גרם/ 510 גרם) הניתן להשחמה ומתנהג באפייה כמו סוכר".
מחיר: 30 ₪ ל-80 שקיות של 80 גרם, ברשתות השיווק והמזון ברחבי הארץ.
דבר הנסיין: "שיקום מי שאינו זוכר את פרק הסיום המרגש של "שובר שורות" עת מילאה תמונתה של הסטיביה את מסך הטלוויזיה. לִידִיה רוקנה את תכולת השקיק לספל התה שלה בלי לדעת שוולט, האקס שלה, הרעיל אותה. "איך את מרגישה?" שאל לאחר שהגיש לה את ספל התה, "קצת מקוררת, כאילו קיבלתי שפעת?" השיבה. והוא ענה לה "נתתי לך ריצין. הכנסתי את זה לסטיביה המחורבן הזה שאת תמיד שמה בתה".
אז כאמור עלתה לראשונה גדולתו של הממתיק הטבעי ונטול הקלוריות הזה, המופק מעלים של שיח הגדל בפרגוואי, לכותרות, והיום בחלוף 6 שנים מהפרק המיתולוגי ההוא, הסטיביה בשוק האמריקאי עקפה בהליכה קלה את חבריה הממתיקים המלאכותיים, שסובלים מתדמית לא בריאותית ומטעמי לוואי, כשהממתיק של טרוביה לטענת יבואן המוצר לישראל הוא המותג המוביל בארצות הברית בקטגוריית הממתיקים מבוססי סטיביה נטולי קלוריות.
ומה לגבי הטעם? ובכן, בניגוד לממתיקים מהדור הראשון המבוססים על סכרין ואספרטיים, אני באופן אישי מוצא את הסטיביה באופן כללי אטרקטיבית יותר ואת זאת של טרוביה בפרט טעימה ונטולת טעמי לוואי ביחס למתחריה האחרים במדף (סטיביה של מתוק וקל וסוכרלוז של סוכרזית).
הצרכנים האולטימטיביים לטרוביה הם כמובן מי המבקשים להפחית את צריכת הסוכר היומית, "חסכני קלוריות" - בעיקר בכל הנוגע לקלוריות ריקות המגיעות ממשקאות ממותקים, ובכלל זה גם אנשים בדיאטה המגבילים את צריכת הפחמימות וסוכרתיים שנאלצים להגביל את צריכת הסוכרים כדי לשמור על בריאותם, אך לאספקט הבריאותי יש גם מחיר, והוא כצפוי גבוה לצערכם (לדוגמה בהשוואה לסוכר לבן רגיל שמוצע במחיר של 5-5.5 שקל למארז קילו שהרי בעבור 80 שקיות תיאלצו להיפרד מ-30 שקלים שהם בחישוב מהיר כ-375 שקלים לקילו".
ציון: 9