הכדור הפורח קורא לנשים ללכת להיבדק. צילום: גל פרידמן
חודש המודעות לסרטן השד: כ-23,969 חולות סרטן השד חיות בישראל
23,969 מהנשים החיות היום בישראל אובחנו עם סרטן השד בין השנים 2012-2016, כך לפי נתונים שפרסמה השבוע האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות בסימן פתיחת חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן השד, שיימשך עד ה-31 באוקטובר ויצוין בארץ ובעולם.
הנתונים, המעודכנים ביותר להיום, נכונים כאמור לשנת 2016, אולם להם הוסיפה האגודה כי השנה נוספו כ-5,436 חולות חדשות עם גידול בשד, 4,792 מהן אובחנו עם גידול חודרני ו-644 עם גידול ממוקד (שנחשב כשלב המוקדם יותר במחלה).
עיקר התחלואה הוא בנשים מעל גיל 50. כ-78% מהחולות החדשות הן בקבוצת הגיל האמורה הן בסרטן חודרני והן בסרטן ממוקד של השד והנתון הזה לרוב גבוה יותר ביהודיות בהשוואה לנשים ערביות. בקבוצות הגיל הצעירות, שיעורי ההיארעות (incidence) דומים בין קבוצות האוכלוסייה השונות.
בהקשר זה, ומנתונים שפרסם האיגוד לכירורגיה פלסטית עולה שמדי שנה מתבצעים בישראל כ-1,000 ניתוחים לשחזור השד מסוגים שונים בקרב נשים המתמודדות עם המחלה. חלק מהשחזורים כוללים הכנסת שתל שד תותב לאחר הסרת הגידול הסרטני, שימוש ברקמת עור ושומן מאזורים אחרים בגוף או יריעה ביולוגית המבוססת על רקמה אנושית.
המשחזרים בוורוד - האיגוד לכירורגיה פלסטית בהסתדרות הרפואית. צילום: ישראל הדרי סגנון והפקה: נאוה עינבר
"מקובל לחשוב שמומחים לכירורגיה פלסטית עוסקים רק בניתוחי יופי, אך חשוב לדעת כי חברי האיגוד מובילים בישראל את הניתוחים החיוניים לשחזור השד לנשים שהתמודדו עם סרטן השד התורמים משמעותית לאיכות חיים טובה יותר", קובע ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית.
ובתוך שכך, התכנסו השבוע רופאות ורופאים מומחים לכירורגיה פלסטית ומנהלי מחלקות העוסקים בשחזור שד, לצילום משותף בחלוקים ורודים ביוזמת האיגוד לכירורגיה פלסטית.
החלוקים הוכנו במיוחד לרגל חודש המודעות, על ידי חברת טופ-וור (TopWear), המתמחה בליסינג ומכירה של ביגוד מקצועי לצוותים רפואיים והצילומים נערכו בחדר הניתוח של המרכז הרפואי שי מדיקל ברמת גן.
חשוב להיבדק!
החדשות המעודדות הן שלמרות שסרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים, התמותה ממנה נמצאת בירידה של 2 אחוזים בשנה בעשורים האחרונים. כ-1,038 נשים נפטרו אשתקד מסרטן חודרני של השד.
בנוסף עולה כי רוב החולות (64%) מאובחנות כבר בשלב מוקדם ונתון מעודד נוסף מצביע כי 89% מהנשים שאובחנו בשנים בסרטן השד בין השנים 2007-2011 חיו חמש שנים לאחר האבחון.
בהשוואה בינלאומית למדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם, ישראל נמצאת במקום ה-26 מבחינת התחלואה בסרטן שד, ובמקום ה-64 מבחינת תמותה מסרטן השד.
"ישראל היא בין המדינות המובילות בשיעורי הריפוי של נשים מסרטן השד", אומרת מירי זיו - סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן ומוסיפה כי זה פועל יוצא של "העלייה בשיעור הגילוי המוקדם, כמו גם עליית המודעות למחלה ושיפור אפשרויות הטיפול".
עוד הוסיפה זיו וציינה כי חשוב שנשים תיקחנה אחריות על בריאותן ותאמצנה אורח חיים בריא, אשר הוכח מדעית כמפחית משמעותית את הסיכון לחלות. "חשוב להיבדק על פי ההנחיות בהתאם לגיל, ולהכיר את הגוף ואת מצבו הרגיל, כך שבכל מצב, אם מתגלה שינוי, חשוב לפנות מיד לרופא ולהתעקש על בירור טיבו".
לא לנשים בלבד: סרטן שד פוגע גם בגברים!
אין ספק שסרטן השד משפיע על חייהן של יותר נשים מגברים. עם זאת, מעטים יודעים שגם גברים עלולים לחלות בסרטן השד, ועל כל 100 מקרי סרטן שד בנשים יתגלה רק 1 בגברים, אך נדירות המחלה אצלם אינה צריכה להוביל לשאננות. אמנם אין צורך להיבדק בצורה סדירה, אך חשוב לדעת מהם גורמי הסיכון וסימני האזהרה. הגורם הראשון הוא הגיל, שמשפיע ביחס ישר על הסיכויים לחלות בסרטן השד ככל שהוא עולה.
בדומה לנשים, גם היסטוריה משפחתית של סרטן השד מעלה את הסיכון לפתח את המחלה, בעיקר בנוכחות של הגנים BRCA1 ו-BRCA2. בנוסף, גברים שנולדו עם תסמונת קליינפלטר - מצב מולד שבו זכר נולד עם כרומוזום X נוסף (כך שיש לו "יותר חומר תורשתי נשי"), גם מהווה גורם סיכון. גורמי סיכון אחרים כדוגמת עישון, השמנת יתר, חשיפה לקרינה מייננת וקרינה אלקטרומגנטית וצריכת אלכוהול גבוהה, משותפים ככל הנראה לגברים ולנשים.
כמובן יש קשר ברור עם המאזן ההורמונלי והתפתחות הסרטן. תרופות הורמונליות, ומחלות מסוימות הפוגעות באשכים ובכבד משפיעות על המאזן ההורמונלי ועלולות להעלות את הסיכון לסרטן שד.
רק בשבוע שעבר חשף מת`יו נואלס בן (67) אביה של הזמרת ביונסה כי הוא נאבק במחלת סרטן השד, במסגרת פרומו לראיון הבלעדי שהעניק לתכנית הפופולרית "Good Morning America".
הכדור הפורח קורא לנשים ללכת להיבדק. צילום: גל פרידמן
ישראל נצבעת בוורוד
כמדי שנה גם הפעם במסגרת קמפיין המודעות של קבוצת החברות אסתי לאודר וכסמל להתמודדות עם המחלה הוארו ברחבי העולם כ-200 אתרים בוורוד, תחת הססמה "התקווה לריפוי מאחדת את כולנו. זה הזמן לסיים את סרטן השד - #TimeToEndBreastCancer".
בין האתרים הבולטים שהוארו בעולם מככבים האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק, מרכז רוקפלר בניו יורק, מגדל אייפל בפריז, הסיטאדל במילאנו, בית האופרה סידני אוסטרליה, מגדל טוקיו ביפן, טירת שונבורן ועוד.
בישראל, בחרו באסתי לאודר ובאגודה למלחמה בסרטן, בכדור הפורח שבפארק הירקון וזה יעוטר במהלך החודש הקרוב, בסרט ורוד, המסמל כידוע את המאבק בסרטן השד ובכיתוב "חשוב להיבדק".
סרום ADVANCED NIGHT REPAIR - אסתי לאודר, יח"צ
כמו כן השיקה הקבוצה כבכל שנה מהדורות מוגבלות של מוצרי דגל בהשראת חודש המודעות והמאבק במחלה. 30% מהכנסות מכירת המוצרים ייתרמו לאגודה למלחמה בסרטן.
עיריית תל אביב יפו. צילום: ערן פרץ בריכת הקשתות ברמלה צילום: עיריית באר שבע
לאות הזדהות עם המאבק נצבעו בוורוד גם חזיתות בנייני עיריית תל -אביב יפו, באר-שבע, ראש העין, אילת ורמת - השרון, כמו גם בריכת הקשתות ברמלה, כיכר עין השמש באשדוד וגשר מרכזי בעיר נתניה.
צילום: איציק קנטי
הכוכבות למען המלחמה בסרטן השד
כוכבות שתי העונות של סדרת הדוקו-ריאליטי "חתונה ממבט ראשון", התגייסו בהתנדבות למען מטרה חשובה ושיתפו פעולה בקמפיין מודעות להעלאת החשיבות לגילוי מוקדם של סרטן השד בשיתוף מכללת מנטור לעיצוב וצילום שברמת גן .
המכללה היא גם האחראית על צילומו של הקמפיין שבמסגרתו צולמו הכוכבות כשכל אחת מהן מורחת על שפתיה שפתון ורוד של מותג האיפור המקצועי יוסי ביטון אשר תורם 100% מהכנסות השפתון לאגודה למלחמה בסרטן.
לקמפיין הצטלמו בהתנדבות מלאה: יעל פולקמן, עדי גרדוס, מיקאלה גוטנמאכר, דיקלה דאיטי, שרונה מרלין, בת אל לוי ושירי קופפרברג.
המשט הוורד. צילום: ישראל הדרי
המשט הוורוד
זו השנה השלישית שמשט יאכטות צובע בוורוד את המרינה שבהרצליה.
הבוקר (שישי) עיריית הרצליה, החברה העירונית לפיתוח התיירות בעיר והאגודה למלחמה בסרטן צבעו את הים שוב בוורוד.
היאכטות צופו בבדים ובדגלים ורודים, והנשים לבשו חולצות ורודות של האגודה למלחמה בסרטן והצטיידו בורדים ורודים.
המשט, כלל כ-15 יאכטות שלוו על ידי מפרשיות של צופי ים הרצליה, שגויסו בהתנדבות מלאה מתוך תמיכה והזדהות עם מאבקן של הנשים. בלב הים, התקיים טקס סמלי ומרגש של השלכת הוורדים.
צילום: יח"צ
בול מה שצריך!
לרגל חודש המודעות הנפיק השירות הבולאי בחברת דואר ישראל, בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, לראשונה בארץ בול שמוקדש למאבק בסרטן השד. הבול עוצב בידי המעצבת מירי ניסטור וערכו הנקוב 2.50 ₪.
בבול נראות דמויות של רופא ואישה מחזיקים יחד את הסרט הוורוד, שהוא אחד מסמלי המאבק בסרטן השד. הסרט המקופל יוצר צורת לב שמשדרת אופטימיות ושיתוף פעולה למען מטרה טובה. בשובל הבול רואים שלושה אייקונים מרכזיים המסמלים פעילות גופנית, תזונה ומחקר - שילוב של אורח חיים בריא ומחקר מתקדם. הבול הונפק לקראת חודש המודעות לקידום המאבק בסרטן השד באוקטובר, תחת הססמה "נאבקים בסרטן השד", ומעטפת היום הראשון של הנפקת הבול נושאת את הכתובית - "ניתן להפחית את הסיכון לסרטן השד ולהירפא מהמחלה" בשלוש שפות – עברית, אנגלית וערבית.
צילום: יח"צ
תדאגי גם לעצמך
חברת מטרנה נרתמה למאבק ושינתה למשך חודש ימים את הלוגו שלה לצבע וורוד, זאת במסגרת השקת מהדורה תמ"ל מיוחדת שתימכר בחודש המודעות בסניפי רשת סופר פארם ותזכיר לאימהות שגם עליהן חובה ללכת ולהיבדק.
צילום: יח"צ
גם רשת איל מקיאג`, משתפת פעולה עם העמותה האמורה, ובמהלך כל החודש תוצע בסניפי המותג סיכת דש מעוצבת בעלות של 10 ₪ הנושאת את הסלוגן think PINK / IM_pink. כ-80% מכלל מכירותיה של הסיכה יועברו כתרומה לעמותת אחת מתשע.
צילום: יח"צ
בנוסף הצהירה חברת ריבוק כי 10% מסך המכירות בחנויות המותג בחודש אוקטובר יועברו כתרומה לאחת מתשע וגם המותג דנדי - תכשיטים עם חשיבה חיובית מציע במהלך החודש הקרוב
צמידי ליפוף וורודים עם מילים ומשפטים חיוביים ש-10% מסך מכירותיהם יועברו לאחת מתשע.
קאנסר, שמאנסר!
אחרונה חביבה היא חברת הלק האמריקאית ORLY המשתפת פעולה את השנה ה-11 ברציפות עם עמותת "קאנסר-שמאנסר" שהקימה השחקנית פראן דרשר, שגילמה את דמותה של האומנת הצווחנית, בסדרה הקומית "סופר נני".
צילום: יח"צ
כידוע, לפני 19 שנים ביוני 2000 השחקנית הובהלה לניתוח חירום לאחר שגילו בגופה גידול סרטני ברחם. לניתוח זה קדמו שנתיים של סימפטומים ושמונה אבחונים כושלים, אלא שבעקבות החרפה בריאותית והתפרצותה של המחלה החליטו הרופאים לנתח את דרשר מייד עם גילוי הגידול והיא כידוע עברה כריתת רחם. ההחלמה של השחקנית הייתה טובה וכשהשתחררה מבית החולים בלוס אנג`לס היא הוציאה לאור את ספרה Cancer Schmancer. את הספר האמור היא כתבה לדבריה על מנת לעורר מודעות בקרב נשים וגברים לשים לב לסימנים המוקדמים של מחלת סרטן.
שבע שנים לאחר שהחלימה ממחלתה, ביוני 2007, הכריזה דרשר על השקת העמותה המפעילה קרן הפועלת ללא מטרות רווח לעידוד גילוי מוקדם של מחלת הסרטן והיא עצמה נרתמה לפעילות פילנתרופית בעמותה במטרה לעודד אבחון מחלת הסרטן בשלב מוקדם.
כמדי שנה לקראת יום המודעות מציעה חברת הלק קולקציית לק במהדורה מוגבלת שתכליתה לסייע בהעלאת המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם של המחלה. כ-20% מההכנסות המכירה של הלקים הללו נתרמים לטובת פעילותה של "קאנסר-שמאנסר".