צילום: Oliver Look
כשנה בלבד לאחר ביקורה האחרון של להקת המחול של פִּינָה בָּאוּש בארץ, חוזרת הלהקה לישראל הפעם עם היצירה "צִיפּוֹרְנִים" הנחשבת כאחת מעבודותיה החשובות של פינה באוש.
בלהקת המחול של פינה (פיליפינה) באוש יש רקדנים מ-20 מדינות שונות, ורבים מהם עשו מסעות ארוכים כאלה כדי להגיע אליה. כשנפטרה הכוריאוגרפית בקיץ 2009 ממחלת הסרטן והיא בת 68, המשיכה הלהקה "תיאטרון המחול ווּפֶּרְטַל" (שמה הרשמי של הלהקה Tanztheater Wuppertal Pina Bausch") שהקימה באוש בשנת 1973 את דרכה בהופעות בעולם.
אשתקד כאמור, פתחה הלהקה את עונת המחול במשכן לאמנויות הבמה עם המופע "מזורקה פוגו", שנחשב לאחת מיצירות המופת של באוש, אותה הקדישה לעיר ליסבון. יצירה זו הוצגה בכל רחבי תבל, והיא מלווה בפסקול אקלקטי המורכב משירי פאדו, סמבה ובוסה נובה ועד למוזיקה קלאסית ומוזיקת ג`אז.
פינה באוש - סיפורה של הכוריאוגרפית פורצת הדרך
באוש, נולדה ב-27 ביולי 1940 בזולינגן הסמוכה לדיסלדורף שבגרמניה. אמה נולדה כיהודייה אך התנצרה בתקופת מלחמת העולם השנייה, וגם את בתה היא גידלה כנוצריה. באוש החלה ללמוד מחול בגיל 14 בבית הספר פולקוונג של קורט יוס בעיר אסן.
צילום: Jochen Viehoff ב-1955 החלה ללמוד באקדמיית פולקוואנג באסן, שאותה ניהל קורט יוס, שהיה הכוראוגרף החשוב ביותר בגרמניה דאז, והיה אחד המייסדים של זרם הריקוד האקספרסיוניסטי הגרמני. לאחר סיום לימודיה זכתה במלגה והמשיכה ללמוד בבית הספר ג`וליארד שבניו יורק, שם עבדה עם אנתוני טיודור, חוזה לימון, אנה סוקולוב ופול טיילור.
כבר מראשית הדרך בלטה יצירתה של באוש בגישה חדשה, פראית, חכמה, יצירתית ומתפרצת בשילוב מסירות רבה ותשוקה למחול. בניו יורק הופיעה עם פול סנסדרו ולהקת המחול של דוניה פיור, עם הבלט האמריקאי החדש (New American Ballet), והייתה חברת להקת הבלט של המטרופוליטן אופרה.
ב-1962 היא חזרה לגרמניה (המערבית) והצטרפה כסולנית לבלט פולקוונג בניהולו האמנותי של יוס. את הכוריאוגרפיה הראשונה שלה, "Fragments", יצרה ב-1968 בעבור להקתו של יוס, ושנה לאחר מכן היא ירשה אותו בניהול האמנותי של הלהקה, עד שעברה בחלוף שלוש שנים נוספות לנהל אמנותית את להקת בלט האופרה של וופרטל.
באוש ביקרה בישראל לראשונה ב-1980, אז הציגה כאן את "פולחן האביב". לאחר מכן ערכה מופעים נוספים בארץ בשנים 1981, 1988 ו-1990.
צִיפּוֹרְנִים - קלאסיקה על-זמנית יפהפיה
היצירה "צִיפּוֹרְנִים" (1984) נחשבת כאחת מעבודותיה החשובות של באוש. מאלה שהפכו אותה משנות ה-70 ועד היום לדמות פולחן בסצנת המחול הבינלאומית.
צילום: Laszlo Szito כמו כל עבודה של באוש, הריקוד הוא מטפורה חזותית מונומנטלית, ו "צִיפּוֹרְנִים" קיבלה את שמה מאלפי פרחי הציפורן העומדים בשורות קטנות ומסודרות על הבמה. זהו עיצוב חלל רומנטי פרי ידיו של המעצב פיטר פבסט ,פולני שגדל בגרמניה, והיה מעצב תלבושות- תחום שירש מאמו.
היצירה מתיחסת לרגשות המהותיים ביותר של בני האדם כאל נקודת מוצא – פחדים וצרכים, משאלות ותשוקות. כל זה לצלילי מוסיקה של גרשווין, ארמסטרונג, קטעים מתוך רביעיית המיתרים מס` 14 של שוברט ועוד. ראוי לציין, כי מבחינתה של באוש, לא היתה קיימת הבחנה בין מוסיקה קלאסית "רצינית", לבין "מוסיקה פופולרית", כל מוסיקה זכתה לאותה חשיבות.
עוד חושפת היצירה מארג של אירועים שלכאורה אינם קשורים זה לזה, אלא נארגים יחד בקשרים רגשיים. הרקדנים מציגים סצנות שחוברו יחד באופן אקראי והן זולגות זו לתוך זו . הם יושבים על כסא, מאזינים למוסיקה קלאסית, רקדן צועד קדימה ומבצע את שירו של גרשווין "האיש אותו אוהב" תוך כדי איות השיר בשפת הסימנים יחד עם הפסקול המנגן. גברים מזנקים בשמלות שופעות, גברים בחליפות כהות מלווים בכלבים אלזסיים - מגיעים אף הם לבמה.
סצנה מפורסמת היא זו של בדיקת דרכונים, כאשר ברור לגמרי שהיא מקיימת רגעים משפילים. עוד נראה בעבודה רקדנית חשופת חזה אוחזת באקורדיון, זוג שופך עפר זה על ראשה של זו, אשה מקלפת תפוחי אדמה, אשה אחרת המואכלת בכוח, גברים צוללים עם ראשיהם לתוך ערימת בצלים קצוצים, אחרים מזנקים מפיגומים לתוך קירות בנויים מקופסאות קרטון.
באוש רצתה להעביר מסר ביצירה, והוא - הכוח וההתיחסות של מי שמנצלים את כוחם כלפי הזולת למשל, מרבד הפרחים עליו ובתוכו רוקדים הרקדנים, נידון להימעך ולהידרס תחת רגליהם באותו אופן בו הם עצמם יימחצו כשיאולצו לפעול במגוון אופנים משפילים. מכיון שהיצירה נוצרה חמש שנים לפני נפילת חומת ברלין, התרחשויות מעין אלה היו מוכרות היטב לפינה באוש.
"צִיפּוֹרְנִים" הוא גם סיפור על אהבה - לאהוב ולהיות נאהב. זאת בצד שאלות על אפשרות לאהבה בין ילד והורה, בני זוג, אפילו בין שחקנים וקהל: לא פעם הרקדנים /שחקנים פונים ישירות אל הקהל. וכמו כל כך הרבה עבודות אחרות של פינה באוש, גם זו יצירה החוקרת יחסי - אנוש ואת המקריות שבחיים.
המופעים של להקת המחול של פינה באוש בישראל יתקיימו בין התאריכים 17 עד ה-22 באוקטובר 2019 במשכן לאומנויות הבמה (בית האופרה) בתל אביב.
מחיר: 296 - 601 שקל,
לרכישה באתר בית האופרה.