מאת: אורית בר שרעבי
צילום: שולמית שתיומודה, אני, מעולם לא הצלחתי להתרגל לאובססיה לרעיון להידמות לבובת בארבי אנושית, אבל מסתבר שהאובססיה הזאת קיימת והיא עדיין משתלטת על עוד ועוד אנשים ברחבי העולם כולו.
עתה, יש גם מי שמבקשות (יש גם לא מעט מבקשים) באמצעות ההאשטאג BratzChallenge#, להשיב אל הזירה את יסמין, קלואי, מייגן וחברותיהן, הלוא הן הבראציות ששלטו פה בתחילת המילניום.
אם כשהגיחה לעולמנו אפשר היה לחשוב בטעות שבובת הבארבי היא יצור נצחי, שהרי הבראצית הוכיחה עם המראה הפרחי שכלל שפתיים בשרניות, עיניים סקרניות, ושלל פריטי אופנה, שהיא מצליחה לכבוש את לבבותיהן של ילדות, לרוב בנות פחות מעשר, ברחבי העולם כולו.
צילום: אינסטגרם של James Charles
בעוד שבארבי הציגה לרוב מודל מעודן וקלאסי שהרי בובת הבראץ הותאמה לערכים המסחריים של עידן הגלובליזציה והרב-תרבותיות, וככזאת היא הוצעה כמתבקש במגוון דגמים המייצגים קבוצות אתניות שונות.
בהתאמה, המיניות שלה הייתה תמיד מוחצנת, הרבה יותר מזו של בארבי כאמור. הבראצית כמעט תמיד הוצעה מאופרת בשפתון בוהק כשלגופה גופייה צמודה בגינה אף הואשמה כמי ש"משחיתה את גיל הילדות" ומאלצת אותן להתבגר טרם זמנן.
צילום: אינסטגרם BratzChallenge# "אתגר הבראץ" שמקודם בימים אלה באינסטגרם, מזמין כאמור את חובבות (וגם את חובבי) הבובה להידמות ככל שניתן לבובת הבראץ המועדפת עליהן. בין הקופצות על האתגר נמצאות כצפוי מאות בלוגריות טיפוח פופולריות שהציבו רף גבוה במיוחד, עם עבודת איפור שגורמת לתוצאה הסופית להתעלות הרבה על המקור.
יצוין כי אמהות ופמיניסטיות רבות מתחו ביקורת על האתגר וטענו כי הוא מעודד הערצה למודל יופי מעוות ומייצג דימוי נשי לא ריאליסטי שמזיק לילדות.
"אני קלואי, אבל חברות שלי קוראות לי אנג`ל, כי היופי שלי הוא לא מהעולם הזה", המשפט הזה לקוח מסרטון הומוריסטי של הקומיקאי בניטו סקינר שצחק אף הוא על האתגר בערוץ היוטיוב שלו וביקש לבדוק מה היה קורה אילו הבראציות באמת היו מתעוררות לפתע לחיים...