אילוסטרציה. אתר pexels
דלת הכניסה הראשית לבית נחשבת לחלק אינטגרלי מחזית הבית וככזאת היא מספקת כמה פונקציות שימושיות ודקורטיביות כאחד. מחד, תפקידה המרכזי הוא להפריד בין החוץ לפנים הבית, לספק מענה של בטיחות ולבודד מפני נזקי רעש ומזג האוויר, ומאידך היא מהווה אלמנט עיצובי דומיננטי שיוצר רושם ראשוני חשוב ורומז על מראה הפנים של הבית, תפיסת העולם העיצובית שלהם וטעמם האישי באסתטיקה.
לא בכדי, תורת הפנג שואי רואה בדלת הכניסה הראשית את פה הצ`י, ומשום שהצ`י נכנס ברובו דרך הדלת הראשית, חייבים על פי התורה הזאת להקפיד על תנאים שיאפשרו זרימת אנרגיה תקינה. כן, ממש בדומה לגוף האדם, שבו הפה מהווה כניסה למזון שממלא אותנו באנרגיה, כך גם הדלת היא כאמור מקור הכניסה העיקרי לאנרגיה ולכן, ככל שהדלת תהיה גדולה ורחבה יותר, כך ייכנס יותר צ`י פנימה.
עוד גורסת תורת הפנג שואי כי למראה הראשון חשיבות מכרעת. התורה מאמינה כי הדלת היא בבחינת כרטיס הביקור של הבית וזוהי למעשה חותמת, הצהרת הכוונות והמשאלות של דייריו.
לא בכדי בחרו רפי סלהוב, בעלים ומנכ"ל
חברת דלתות רשפים ומיכל נוף, מנהלת השיווק בחברה, להשיק במסעדת סיטארה בתל אביב את פרויקט "דלת בחתימה אישית" במסגרתו חברה "רשפים" לאדריכלים ומעצבים מובילים שנדרשו לעצב דלת כניסה בה מוטבעת חתימתם האישית תוך נקודת מבט עיצובית וייחודית על פי טעמם וסגנונם האישי.
מעצבי פרויקט "דלת בחתימה אישית" בפרויקט האמור השתתפו 12 אדריכלים ומעצבים, שנבחרו בקפידה ונדרשו לעמוד באתגר לעצב "דלת בחתימה אישית". ההדמיות ותהליכי העיצוב מעבודתם של אדריכלים והמעצבים, יודפסו לתמונות ויוצגו באולם התצוגה של רשפים, כשבחודש הבא צוות השופטים הכולל את פרופ` לאדריכלות יוסי פרידמן, האדריכל יואל יושפה והמעצב והמרצה יובל סער יכריז על 3 הדלתות הנבחרות שייוצרו במפעל רשפים ויימכרו תחת שם וחתימת המעצב.
והרי הן הדלתות שעוצבו:
האדריכלית
דנה אוברזון עיצבה דלת מתוך גישה הרואה בה כמו כריכה של ספר ובחרה בעיצוב דרמטי וכהה- דלת שחומר וקומפוזיציה הם הקונספט. הדלת משלבת חומרים איכותיים וטקסטורות טבעיות של עץ ופליז- חומרים טבעיים שיודעים להתיישן ושהזמן והשנים הוא מרכיבים שמחמיא להם. טקסטורת העץ האופקית בולטת וצבועה בשחור וידית הפליז האופקית לרוחב כל הדלת ממשיכה את מקצב טקסטורת העץ ומשלימה באופן הרמוני את החזית ומרכיבי הדלת.
האדריכל
עדי סמט מתייחס לדלת הכניסה כאלמנט עיצובי ובחר לעצב דלת בעלת אלמנטים רכים ומתוכשטים מפליז, בשילוב חלון עגול אשר הופך את הדלת לנעימה ופחות נוקשה כלפיי באי הבית. האלמנטים המשולבים הם אינטרפרטציה לאלמנטים שהופיעו בתל אביב בתחילת המאה הקודמת, המדברים ברוח השפה העיצובית של היום. התכנון נעשה תוך מחשבה על ביצוע פשוט ועיצוב שיפנה לקהל יעד רחב ככל הניתן, בעל זיקה רומנטית, קלאסית ושיוכל להיות דגם מכיר ורווחי לחברה.
מעצבת הפנים
ריקי קורי עיצבה את הפרויקט "בדלת אמותיך"- בעיצוב הדלת שאבה השראה בעיקר מן הניגוד, מהלך הרוח של הנשמה הישראלית שרגילה להטמיע, לשלב, להכיל, לקבל, שמנסה באמת ובתמים לצמוח, ללמוד ואם זאת לא להתכחש לעברה. מתוך מחשבה על הדלת שנפתחת לבית ישראלי חם ואוהב בחרה בצבעים וקונוטציות, נחיתה לשבלונות ולפלטפורמות.
האדריכל
מיקלה סימאונה עיצב את הפרויקט "דלת קורטן- דלת אשר עוצבה בהשראת המינימליזם, עם אלמנט דקורטיבי ופונקציונלי בו זמנית. עשויה מפח מכופף בשילוב של פח שחור וקורטן, בעלת מראה תעשייתי-מודרני המאפשר תמחור אטרקטיבי, הדלת מאופיינת בנראות מסיבית אך יוקרתית, המקנה לה מראה מתוחכם ומתקדם לכניסת הבית, שניתן לשלב אף כחלק מחזית הבית על ידי שימוש בחיפוי תואם.
הנדסאית אדריכלות
שירלי דן תכננה דלת בהשראת בתי יוקרה אירופאים והיא עולה בקנה אחד עם התפיסה הגורסת כי דלת הכניסה לבית מהווה את כרטיס הביקור של בעליו. הדלת משמרת נראות סימטרית, קלאסית ונעימה מאוד לעין בצבעוניות אלגנטית של שחור וזהב מט. האותיות המוטמעות בדלת מסמלות את שם המשפחה או לחילופין את ראשי התיבות של בעלי הבית, מעשירות ומעצימות את הנראות הדרמטית היוקרתית. את זכוכית הצוהר ניתן לבחור מבין שלל הדגמים המוצעים בחברה.
הנדסאית אדריכלות ועיצוב פנים
לירן בן איבגי עיצבה דלת מתוך ההשראה שלה לתת פתרון ללקוחות של דלת אלומיניום המשלבת איכות ונוחות. הדלת בעיצובה משלבת, באופן אידאלי, מסיביות של דלתות עץ עם קלילות של דלתות הברזל והזכוכית.
אדריכלות ועיצוב פנים
צביה קזיוף תכננה דלת המשקפת את החשיבה העיצובית של המשרד- מודרני, אקלקטי ומחוכם. כיוון שרבים חיים בבתים חכמים והעולם עובר למערכות חכמות ודיגיטליות, גם דלת הכניסה צריכה להיות מופעלת במנגנון חשמלי והמפתח יהיה רק לזמנים של תקלות חשמל. הדלת עשויה מחומרים זמינים ועוצבה בהשראה של שרטוטים וסקיצות מחיי העבודה שלנו- משלבת מפגשים גאומטריים, תלת מימדים ונקודות מגוז. המתבונן בדלת ימצא שמכל זווית, הדלת תראה שונה בגלל משחקי אור וצל שהחיפוי התלת מימדי יוצר, בכל מבט היא משדרת לעין אשליה אופטית חדשה. הדלת בנויה באיזון הרמוני בין החיפוי העמוס הבנוי התבליטים, לבין הידית המינימליסטית הבנויה כשקע מואר.
אדריכלות ועיצוב פנים
ניצן הורוביץ עיצב דלת בהשראה הלקוחה מתוך אומנות קיפולי הנייר, האוריגמי. הדלת משלבת אסתטיקה ודקדקנות- חומר שטוח ומוכר הופך למוצר נפחי, תלת מימדי ומספק נראות ייחודית. בדרך זו הצליחה לאחד פונקציות של המוצר בכללותו- הידית, כחלק מן הקיפול.
האדריכל
אושיר אסבן עיצב את הדלת שלו על פי שלושה מוסגים שהנחו אותו0פשטות, על זמניות, מכירה. הדלת משלבת סרגלי אלומיניום אנכיים, מייצרים קצב וחזרתיות, בגווני אנודייז מוברש אפור וברונזה. משקוף אלומיניום מינימליסטי רחב, ובתוכו יושבת דלת פיווט המורכבת מסרגלי אלומיניום, חלון זכוכית וצוקל ברונזה.
מעצבת הפנים
אורלי דקטר עיצבה דלת בקו חדשני של פסים לינאריים בעוביים משתנים ובעומקים שונים. עיצוב מודרני של דלת עם משקוף קו אפס וידית אינטרגלית, המשלבת בין עץ אלון משחר ומתכת פליז. מתוך זיקוק המהות של מהי דלת כניסה, כמשמשת מעבר מהחוץ לתוך המקום הפרטי, נולדה ההשראה של שימוש בשכבות. הקונספט התכנוני היה של דלת הפורצת את גבולות הדו מימד ומוסיפה לו מימד נוסף – מימד העומק.
מעצב הפנים
ארז חייט עיצב דלת כניסה במרקם עיצובי רך ומעודן, האוצר בתוכו בד בבד פוטנציאל של עוצמה מרוסנת ומאופקת, המתמזגים יחדיו לכדי פסיפס הרמוני מושלם. ההשראה בעיקרה נבעה מן הקווים והטקסטורה של ספרייה בלוייה, המצפים לנקודת מבט שונה, של Zoom Out על ערימת ספרים המונחים זה בצד זה. תנוחת פרופיל מחוספסת וגסה, הופכת מאי סדר לתמונת פסיפס סדורה, הרמונית עדינה ומושלמת.
מעצב הפנים
ליעד יוסף הביא לעיצוב הדלת גישה חדשנית, צעירה ומרעננת והעניק לה את השם המקורי: MY DOOR YOUR TOY. הדלת מאופיינת בשילוב חומרים וצבעים נועז, בהשראת שמלת הקימונו שלבשה נטע ברזילי באירוע גמר האירוויזיון. האלמנט הדומיננטי עשוי פח מחורץ, צבוע וורוד בצורה כמעט משולשת ומופיע בראש הדלת ובתחתית, ממש כמו עיצוב השיער של אחת הרקדניות, הידית המרשימה מכופפת ומבריקה כמו מעקה הגשר שנבנה על הבמה הגדולה בעולם.