מפעל סולתם, בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק המזרחי, שטראוס עלית, רדד, מכבי פתח תקוה ומכבי חיפה הן רק חלק מהישויות העסקיות שהוקמו עם קום המדינה ושרדו פה (פחות או יותר) עד היום. מבין הרשימה המכובדת שהרי מפעל סולתם הוא ללא ספק הסמל בהיסטוריה החברתית-כלכלית של מדינת ישראל.
מפעל סולתם. יח"צ
סולתם - סיפור על מפעל, נשק ארטילרי וחלום
הכל התחיל ביוקנעם - עיירה קטנה בצפון הארץ ב-1947 , עת המותג הוותיק נוסד כשותפות בחלקים שווים בין סולל בונה לבין שלמה זבלדוביץ` וחברת תָּמְפֶלָּה מפינלנד. סולתם, היה במשך שנים רבות המפעל היחיד ביקנעם ומקור הפרנסה העיקרי באזור. למעשה, כמעט כל התושבים בעיר התפרנסו או חלמו להתפרנס מייצור נשק ארטילרי; במפעל ש-רק 4 שנים בלבד לאחר הקמתו החל ייצר כאמור מרגמות, פגזים ותותחים ששימשו לחימוש הישוב היהודי ולימים צבא הגנה לישראל.
מפעל סולתם. יח"צ
19 שנה מאוחר יותר (1973) נמכרו אחזקות סולל בונה ותָּמְפֶלָּה בסולתם לחברת כור תעשיות. תחילת שנות ה-80` התאפיינו בביקוש רב למוצרי המפעל, אולם אז החל הביקוש בעולם למוצרים צבאיים החל לסגת, והביקושים החלו להתדרדר. אי לכך ובהדרגה הוסב חלק ניכר מפעילות סולתם לפעילות אזרחית ושטחים של המפעל הושכרו לתעשיות אחרות.
חודש ספטמבר 1990, הוא בבחינת נקודת ציון משמעותית בסיפורו של המפעל הוותיק ומה שנודע בספרי ההיסטוריה כ"ליל הכלבים", שבסיומו כידוע גירשו מאבטחים שגייסה ההסתדרות, בעלת הבית, את עובדי סולתם באמצעות כלבי רוטוויילר. למי מבינכם שאינו בקיא בפרטים הללו אספר כי בשעתו הודיעה הנהלת סולתם כי בכוונתה לפטר כ-100 עובדים. העובדים תושבי העיר יוקנעם כאמור, השביתו את המפעל והתבצרו בו. כל זה היה עוד עובר, לולא כלבי הרוטוויילר מסוג מסטינו שהובאו לשטח כחלק ממבצע הפריצה למפעל והוצאת העובדים בכוח אל מחוץ לשטחו. בתום המאבק האמור, הושג הסכם עם העובדים, תוך ביצוע צמצומים נרחבים ופעולות התייעלות.
סולתם רדד - המיזוג
בשנת 2001 התמזגה חברת סולתם עם חברת רדד, המותג הוותיק שהיה בבעלות משפחת ליברמן ונולד אף הוא עם קום המדינה. אלא שהחברה נקלעה לקשיים
ובסוף 2015 אחרי קריסתה שני אנשים, שבמקרה הם גם בני דודים, ובמקרה גם נושאים את אותו השם, החליטו לרכוש את אותה. היו אלה אברהם מאיו (אביו של המנכ"ל ישראל מאיו) ואחיינו ישראל מאיו, בעל שם זהה שמשמש גם הוא כמנכ"ל משותף בחברת מאיו א.י השקעות שהחליטו למתג מחדש את המוצר, לארבן אותו, להכניס אותו למירוץ של איכות גבוהה ועיצוב חדשני ואורבני. משפחת מאיו אגב, היא גם הבעלים לשעבר של מותג כלי הבית נעמן פורצלן, ורכישת סולתם סגרה עבורה מעגל שכן כפי שצוין משפחת מאיו, שרכשה בשנת 1995 את מותג כלי הבית נעמן - מכרה לאורך השנים בסניפיו גם את המוצרים של סולתם.
מפעל סולתם. יח"צ
כיום מייצרת סולתם את מוצריה בחו"ל תוך שהיא דואגת שייצור מוצריה יעמוד בסטנדרטים של האיכויות שהיא קבעה ועל-פי הסטנדרטים ובטכנולוגיה המאפיינת את מוצריה. "לאורך השנים סולתם שאפה להביא את ייצור סירי הנירוסטה שלה לדרגת מקצועיות גבוהה, במונחי שמירה על איכות המזון, עמידות המוצרים לשנים רבות ונוחות הבישול", אומר ישראל מאיו, מבעלי החברה והמנכ"ל המשותף. "סדרות המוצרים של סולתם מספקות מענה מקצועי הן לבשלנים מיומנים, לחובבי בישול ולמבשלים מתחילים. סולתם הרחיבה ושדרגה משמעותית את מגוון המוצרים, במקביל שימרה את איכות מוצריה כמיטב המסורת של החברה. המגוון כולל עיצובים חדשניים המרחיבים את פלחי השוק שהחברה פונה אליהם, תוך שמירה על פלחי השוק הוותיקים והנאמנים של החברה".
ואכן, סולתם נחשב למותג הסירים והמחבתות המועדף והמוערך ביותר על ידי הצרכנים הישראלים. על פי סקר שערך ה"גל חדש" עבור סולתם עולה כי כ-55% מהנשאלים השיבו כי מותג הסירים והמחבתות שהם מעדיפים יותר מכל הוא סולתם, וכי נקודת החוזק של המותג היא תפיסת איכות גבוהה ועמידות המוצרים לאורך זמן.
סולתם נפרדת מרדד
עתה, ולרגל ציון 70 שנות ייצור ופעילות, יוצאת החברה במהלך אסטרטגי-שיווקי רחב היקף, כשמטרת העל היא החזרת המותג סולתם כשחקן רלוונטי ומשמעותי בתחום כלי הבישול. היקף ההשקעה הכולל במהלךהאמור נאמד ב-10 מיליון ובמסגרתו נפרדת סולתם מהשם רדד שמלווה אותה כבר קרוב ל-20 שנה.
הלוגו החדש. יח"צ
מהלך המיתוג והאסטרטגיה כוללים: השקת מגוון רחב של מוצרים חדשים, חשיפת לוגו חדש, שפה חדשה, חנויות בנראות חדשה, אריזות חדשות שמטרתן להנגיש את המידע המקצועי אודות המוצר, בשפה צרכנית ברורה וכן אסטרטגיית תמחור חדשה במחירים נגישים שלא היו קיימים בעבר במותג, תוך שמירה על מפרטים ואיכות בלתי מתפשרת. הלוגו החדש יוצג בשפה האנגלית ויציין את שנת היווסדותה של החברה. על כלי הבישול יוטבע הלוגו כחותמת איכות ו וזה ישים דגש על החומר שהמותג מזוהה איתו – Stainless steel (נירוסטה). אריזות המוצרים מאופיינות בעיצוב אחיד, נקי, פשוט וברור בגווני שחור-כסוף במטרה לשוות להן מראה יוקרתי ולשדר מקצועיות ואמון כמו כן הן מצוידות בסל אייקונים המעביר בצורה פשוטה את הייחודיות של כל מוצר וסדרה במגוון.
"ריענון המותג הוותיק הציב בפנינו אתגר חדש, וכשמדובר במותג מוכר ומצליח כמו סולתם האתגר הוא כפול", אומר מאיו. "למרות שהמותג זוכה למודעות גבוהה, מצאנו לנכון לרענן אותו מחדש. בנוסף, עלה צורך להעצים אותו ולתת לצרכנים מענה הולם למותג שיעלה בקנה אחד עם האהדה שלה הוא זוכה. מטרת המהלך היא להגדיל את פלח השוק, להגיע גם לקהל יעד צעיר יותר, ולתפוס ולחזק את מקומה והשפעתה של סולתם בתחום סירי הבישול האיכותיים".
בוחשים בקלחת: מה מתבשל בסדרות הסירים של סולתם?
סדרת TRIO. יח"צ
לצד המיתוג החדש השיקה סולתם את TRIO – סדרה יפה של כלי בישול, טיגון ואפייה הכוללת סירים ומחבתות מנירוסטה עם טכנולוגיית 3PLY המשלבת לראשונה 3 שכבות למעטפת אחידה. שכבה פנימית מנירוסטה, שכבה אמצעית מאלומיניום טהור ושכבה חיצונית מנירוסטה. השכבות מוצמדות בטכנולוגיה חדישה והופכות לגוף אחד ובכך מובטחת הולכת חום שווה ואחידה מהבסיס לדפנות, קיצור זמן הבישול, חסכון באנרגיה וקבלת תוצאות בישול מושלמות. הסדרה האמורה מגיעה במגוון גדלים ונפחים והיא כוללת סירים, מחבתות וקלחת.
טווח מחירים: 169-299 ₪.
סדרת URBAN MATTE . יח"צ
בנוסף, השיקה החברה את סדרת URBAN MATTE - סדרת סירים וכלי בישול מנירוסטה עם תחתית 3 שכבות המוצמדת בטכנולוגיה מתקדמת בשם IMPACT BONDING המקנה חוזק, עמידות ופיזור חום אחיד בכל שטח תחתית הסיר. בסדרה זו מגוון גדלים ונפחים והיא כוללת סירים, מארזי מתנה עם 4 חלקים ו-6 חלקים ו-ווק נירוסטה מדהים.
טווח מחירים: 199-499 ₪ .
ובנימה קצת יותר אישית, אם יש לכולנו את ה גבינה עם הבית, שהרי לכל בית יש סיר של הבית, וכולנו זוכרים ואוהבים את סולתם! מדגם אלון הוותיק עד הטריו החדש, שהרי סולתם עברה כברת דרך! ואנחנו עברנו זכרונות טעימים וניחוחות של בית אמא, אז יאללה, שיהיה לסולתם בהצלחה כי גם לילדים שלנו מגיע...