צילום: יוטיוב
קספר הולטן, כיהן כמנהל אמנותי של בית האופרה המלכותי הקובנט גרדן בלונדון, ויש לו קשר מיוחד ליצירה הספציפית דון ג`ובאני: בשנת 2009 הוא ביים את הסרט העלילתי "חואן" המבוסס על האופרה הזאת. בהפקה הנוכחית, בחר הולטן להתמקד באופי הפסיכולוגי של האופרה, בהיותה יצירה הגדושה בדמויות מורכבות ובמערכות יחסים סבוכות. הוא בחר להציג את המורכבות הפסיכולוגית הזו באמצעות טכנולוגיה חדשנית של הקרנה הנקראת וידאו מפינג (Video Mapping), באמצעותה נוצר שילוב בין תפאורה גדולת מימדים לבין מערכת הקרנה שפועלת בתיאום מלא עם תנועתיות המבנה הבימתי. כך נוצרים על הבמה דימויים תלת מימדיים, הזוכים להעצמה בשל העובדה, שבמת ההפקה מעוצבת כמבוך, ומדמה אחוזה מרובת פרוזדורים ודלתות. אלה יוצרים מבנה עמוס בפיתולים, מבחינת האינטרפטציה האישית של הבמאי - בחירה המייצגת את נפשו ההפכפכה של דון ג`ובאני.
בנוסף, משלב הבמאי בהפקה גם עבודת וידאו -ארט מיוחדת המהווה רובד ויזואלי נוסף שמחדד את המסרים הדרמטיים: היא מציגה דימויים אבסטרקטיים שמוקרנים על המבנה הבימתי. בכך, ובהמשך לפרשנות של הבמאי על נפשו של הגיבור, יוצרים הדימויים הללו ממשק בין המתרחש על הבמה, לבין עולמו של ג`ובני, שנע לעתים בין מציאות להזיה.
עוד פרשנות נועזת שמציעה ההפקה הזו, היא בבחירת התקופה בה מתרחשת האופרה: הולטן בחר למקם את האופרה בתקופה הוויקטוריאנית, תקופה בה המיניות והיצרים היו מודחקים מתחת לפני השטח. הסגנון - כולל הדיבור, הלבוש, העיצוב הסביבתי, והאמנות של התקופה ההיא, היה שמרני במיוחד. על הרקע המאופק הזה, המרדף המיני המתבצע כמעט ללא הפסקה - של ג`ובני, נראה גס ואלים עוד יותר. כך מצליח הולטן לכוון את הזרקור אל מוקד נוסף - אל תהליך הפיתוי עצמו, ולא רק לתוצאות הקשות להם גורמים כיבושיו של ג`ובני.
צילום: יוטיוב
צילום: קופר
הסיפור הוא על דון ג`ובאני, הלא הוא דון חואן הספרדי, הגבר הלהוט אחר כיבוש הנשים שסביבו. עד הלחנתו בידי מוצרט, נתפס הסיפור בעיני הציבור כקומדיה קלילה על מחזר אובססיבי שטוף זימה הנענש בסופו של דבר בידי שמים. אבל מוצרט הפך את דון ג`ובאני לדרמטית מבין שלוש היצירות `כך עושות כולן` ו`נישואי פיגארו`, שמוצרט שיתף בהן פעולה עם כותב הליבריט - הליברטיסט דה פונטה. כך יצר המלחין המחונן אופרה המשלבת קומדיה, טרגדיה ומוסיקה מלאת רגש. ראוי לציין, שלמרות שהאופרה היא בת שתי מערכות, כל האירועים המשמעותיים מסתיימים כבר במערכה הראשונה. במערכה השנייה יודעות כבר כל הדמויות על מעשיו של דון ג`ובאני, והמעמד המרכזי בה הוא ירידתו לשאול.
צילום: יוטיוב
צילום: קופר
על ניצוח האופרה מופקדים מאסטרו דניאל אורן והמנצח הישראלי נמרוד דוד פפר המופיע בשנים האחרונות במספר בתי אופרה גדולים ובהם המטרופוליטן בניו-יורק. בהפקה ישתתפו מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר, תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון וצוות סולנים מוביל מהארץ והעולם: הבס הארגנטינאי נאהול דה פיירו והבריטון הדני אלה קנודסן בתפקיד דון ג`ובאני, זמרת הסופרן הרוסייה, יקטרינה בקנובה, אחת מכוכבות האופרה העולות והסופרן הישראלית אלה וסילביצקי בתפקיד דונה אנה, הסופרן האירית סלין בירן וזמרת הסופרן השבדית אילבה קילברג בתפקיד דונה אלווירה, הטנור האמריקאי ג`ייסון ברידג`ס והטנור הפולני כריסטיאן אדם בתפקיד דון אוטביו, הבס -בריטונים האיטלקיים רוברטו לורנצי וגווידו לוקונסולו בתפקיד לפורלו, זמרי הבס האיטלקיים מריאנו בוצ`ינו וקרלו סטריולי בתפקיד הקומנדטורה, הסולניות הישראליות דניאלה סקורקה וענת צ`רני בתפקיד צרלינה וזמר הבריטון האיטלקי דניאל ג`וליאניני יחד עם עודד רייך הישראלי בתפקיד מזטו.
תאריכי המופעים: חמישי 08/02/2018 20:00, שישי 09/02/2018 13:00, שבת 10/02/2018 20:00,שני 12/02/2018 20:00, שלישי 13/02/2018 20:00, חמישי 15/02/2018 20:00, שישי 16/02/2018 13:00, שבת 17/02/2018 20:00, ראשון 18/02/2018 20:00, רביעי 21/02/2018 20:00, חמישי 22/02/2018 18:00, שישי 23/02/2018 13:00, בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ`יץ`)שד` שאול המלך 19, תל-אביב טל` 03-6927777
מחיר כרטיס: 192- 438 ₪, להזמנות 03-6927777 וב
אתר האופרה