כמעט מהרגע בו הומצאה המכונית, אנשים עיצבו אותה בדמותם. ההיסטוריה מרוצפת בכלי רכב המזוהים עם מנהיגים בעולם, או עם אמנים מפורסמים. אם זו המרצדס השחורה שהיתה מזוהה עם אידי אמין ומבצע יונתן, או ה`באס` המיתולוגי של פולקסווגן שמיד מזכיר לנו את תרבות ההיפים בארה"ב של שנות ה-60. ככל הנראה, לכלי רכב בכלל ומכוניות בפרט יש את היכולת לתפוס מספיק תשומת לב כדי להפוך ולהיות מזוהות עם גורמים שונים.
מי שבמשך השנים למדו לנצל זאת לטובתם, היו אמני ופירסומאי גרילה. פירסום גרילה הוא מונח המתייחס לפירסום שלא באמצעים הקונבנציונאלים המוכרים לנו כגון שלטי חוצות או פרסומות בטלוויזיה, אלא בעזרת שימוש בעזרים זולים יחסית המופצים בעזרת שימוש בדמיון, תעוזה וחדשנות, ובעולם בו אנו חיים, בו יכול כל אחד עם כשרון להפוך בין לילה לאושיית רשת, הידע והיכולת לבצע סוג כזה של מהלך הוא בבחינת כוח שיווקי עצום.
ומי מרוויח מזה? במשך השנים חברות גדולות וקטנות השכילו, בטעות או שבמתכוון, לייצר הצלחה בעזרת כלי תחבורה שכל מטרתם היתה לעשות רושם ראשוני. ליקטנו עבורכם רשימה קטנה של כמה חיות מוטוריות, את חלקן אפילו תוכלו לפגוש על כבישי ארצנו, וכל תכליתן היא ליצור תגובת וואו. תהנו.
משאית סמסונג – samsung.com. צילום: in F
משאית סמסונג
חברת סמסונג העולמית, באקט לשיפור הבטיחות בדרכים, חיברה מסך ענק לחלקה האחורי של נגרר המחובר למשאית. את המסך חיברה למצלמה שמוקמה בחלקה הקדמי של אותה משאית, כך שהנהג מאחורי המשאית לא צריך להסתכן ולסטות לנתיב הנגדי כדי לבדוק אם מגיע רכב לפני עקיפה, הוא פשוט מסתכל במסך ורואה מהזווית הטובה ביותר האם הכביש לפניו פנוי או לא. לדברי סמסונג, מערכת זו כבר הצילה חיים יותר מפעם אחת. את הפרוייקט ביצעה סמסונג כדי להמחיש את חשיבות הטכנולוגיה באיבזור הבטיחותי ומבחינה זו ניתן לומר כי זהו קמפיין מוצלח, שאף הגדיל לעשות ושילב טכנולוגיה פופולרית יחד עם חשיבה בטיחותית. מצד שני, ואולי באופן קצת פחות מודע, שם הקמפיין דגש על כך שמאחורי ההגה עדיין יושב, וכנראה ימשיך לשבת בשנים הבאות, נהג אנושי העלול לעשות טעויות או חלילה, תאונה. כך שגם בהינתן מערכות בטיחות חכמות ברכב, בהיקף דולרים כזה או אחר, אל לנהגים להיות שאננים –
חשוב לדאוג לביטוח מקיף לרכב ותקינות מערכות הבטיחות שלו.
ונטזיה
ונטזיה היא חברה העושה שימוש בעיקר בוואנים של פולקסוואגן משנות ה-60-70 כדי ליצור אווירה שמחה באירועים. החברה עושה שימוש בתדמית שכבר נוצרה לרכבים אלה, בעיצובם העל-זמני ובתחשת הנוסטלגיה האופפת את המסתכל עליהם כדי לשדרג כל סוג של אירוע. כמו כן, החברה לוקחת חלק בקמפייני גרילה שונים, תוך שימוש במוטיבים החיוביים של רכבים אלו.
דוגמה לכך, הפוד-טראק של איל שני, טנדר פולקסווגן מדגם T2 בוא הוא צולם נוהג בפרסומת לאחת ממסעדותיו.
GM 1939 futurliner show truck
לקראת היריד העולמי של שנת 1939, החליטה חברת ג`נרל מוטורס להוכיח את עליונותה
בעזרת מיצג ייחודי שהוצג על גבי צי של משאיות שכמותן טרם נראו. ובכן, בזאת הם הצליחו, והמשאיות, על אף שמטרתן היתה לשנע את התערוכה בלבד הפכו ללהיט ושם דבר בקרב אספנים. כיום, נשארו רק משאיות ספורות מהדגם הנ"ל, שלמעשה מעולם לא נכנס לפס יצור סדרתי ואפילו נשכח לכמה שנים אצל ג`נרל מוטורס עצמם.
פולו – rosso.com/ צילום: in F
פולו ארלקינו
פולקסווגן, הידועה בעולם דווקא כחברה רצינית וחסרת הומור, פירסמה מודעה באחד העיתונים לקראת "יום הליצנים" ובה פירסמה את אחד מדגמיה, הפולו, כשכל חלק ברכב צבוע בצבע אחר, ולו קראו `ארלקינו`, ליצן. מצד שני, לקוחות רבים כלל לא חשבו שמדובר בהלצה,
וכבר בבוקר שאחרי הגיעו בהמוניהם לסוכנויות פולקסווגן כדי לרכוש את הרכב החדש. פולקסווגן, שכל מטרתם בתרגיל היה משיכת תשומת לב ותו לא, הבינו בסופו של דבר שהפרסום דווקא יכול להוביל לרווח והוציא את המכונית לייצור. כמה מהרכבים אפילו התגלגלו להם ארצה.
מיצג רכבים שחוטים בצורת בקבוק
בשנת 2010 הועמד בנתיבי איילון מיצג בדמות בקבוק אלכוהול. עד כאן סיפור רגיל, רק שאותו בקבוק נבנה ועוצב אך ורק בעזרת רכבים שעברו תאונות קשות. מי שהיה אחראי על המיצג היה איש הפירסום משה נור – הבעלים של חברת נור לפירסום בשלטי חוצות. כל מטרתו היתה להציף את נושא תאונות הדרכים ולעורר שי ציבורי בנושא. כנראה שהצליח לו.
רדבול – Wikimedia.com/ צילום: in F
רדבול פלוגטאג
תחרות שמקורה באירופה אך עקב פופולריותה הגיעה עד לתל אביב. עיקר האירוע, ניסיון לעבור את המרחק הגדול ביותר באוויר, לאחר קפיצה מרמפה בגובה של כ-10 מטר לתוך הנהר המקומי. באירוע מסוג זה המטרה היא לאו דווקא לנצח בתחרות אלא יותר לתת את השואו הזכיר והמיוחד ביותר, מה שגרם לחברות רבות לפרוש את חסותן על קבוצות מסויימות מתוך ידיעה כי יזכו לחשיפה מרובה וחינמית ברשתות החברתיות.