לפני חצי שנה ובצעד היסטורי שמעביר מסר שיוויני חשוב בחרה המהדורה הצרפתית של מגזין ווג לארח על השער ולראשונה בתולדותיו - דוגמנית טרנסג`נדרית. הגיליון האמור יצא לאור על רקע סערה שהתחוללה בשעתו באמריקה בעקבות החלטתו של נשיא ארה"ב - דונלד טראמפ לבטל חקיקה פדרלית שאפשרה לסטודנטים טרנסג`נדרים להשתמש בתאי שירותים ציבוריים שתואמים את הזהות המגדרית שלהם.
העולם ותעשיית האופנה בפרט לא נותרו אדישים לנושא והגיליון עצמו הושק בעיצומו של שבוע האופנה בניו יורק, שעמד בסימן שיח ציבורי על שונות, תוך שהוא משקף את השינוי התפיסתי הכללי שעובר על תעשיית האופנה העולמית בשנים האחרונות בנושא זה.
L`Oreal Paris
ולנטינה סמפאיו בקמפיין למותג לוריאל פריז
כוכבת השער ולנטינה סמפאיו, יפהפייה ברזילאית בת ה-20 נבחרה לככב על שער המגזין בזכות "היופי הכובש והאישיות התוססת שלה" - כך מסרה עורכת המגזין עמנואל אלט במסיבת עיתונאים שחשפה את שער הגיליון. לחלקכם סמפאיו בוודאי נראית קצת מוכרת, אשתקד היא חלקה את העובדה שעברה ניתוח לשינוי מין בסרטון שצולם לכבוד יום האישה הבינלאומי על ידי
חברת הטיפוח לוריאל פריז, עבורה היא משמשת כשגרירה. בסרטון הזה סמפאיו מתבוננת במראה, נרגשת לחגוג את היום שלה כאישה בפעם הראשונה באופן רשמי – "יופי הוא דבר שמתעלה מעבר לגוף, הוא מגיע מהנשמה", חותמת את הסרטון סמפאיו בקולה.
השער של סמפאיו, הוא צעד חשוב להכרה בקהילה הטרנסג`נדרית, אולם אי אפשר להפריד אותו מהמגמה המתמשכת בתעשיית האופנה: זליגה מגדרית בין נשים לגברים, בין אם בקולקציות המוצגות על המסלולים של בתי אופנה כמו גוצ`י וג`ונתן אנדרסון, ובין אם בקמפיינים שבחרו להציב בקדמתם נשים וגברים טרנסג`נדרס.
Givenchy
ליאה טי בקמפיין סתיו חורף 2010 של ז`יבנשי
המגמה שסללה את דרכן של טרנסג`נדריות לקמפיין מיינסטרימי החלה לפני כשבע שנים. אז הפכה הדוגמנית הברזילאית ליאה טי לשגרירת קמפיין החורף של
מותג העל הצרפתי ז`יבנשי.
טי (35) נולדה כליאנדרו סרזו, בבלו הוריזונטה, העיר השלישית בגודלה בברזיל, למשפחה שהייתה רגילה לאור הזרקורים. מדור רכילות באחד מעיתוני ריו חשף אחרי שהופיעה לראשונה בסדרת צילומים כ"ליאה טי," שמדובר, למעשה, בבתו של כוכב הכדורגל טוניניו סרזו, שחקן הנבחרת הלאומית לשעבר. כשליאו סיים את לימודיו הוא הכיר לראשונה את ריקרדו טישי, אז בוגר צעיר של קולג` האמנות סיינט מרטינס בלונדון ולימים המנהל האמנותי של בית האופנה הצרפתי ז`יבנשי. טישי היה הראשון לעודד את ליאו חברו "לצאת מהארון". "הלכנו לקנות נעלי דראג קווין והבהרנו את הגבות שלי. זו הייתה ממש התגלות", אמרה באחד מהראיונות עימה.
טישי כאמור מעולם לא שכח את חברתו. עוד לפני שהשלימה את שינוי המין הוא העסיק אותה כעוזרת אישית ונעזר בה מאחורי הקלעים בבית האופנה שלו ומשם הדרך להציב אותה בקדמת הבמה כדוגמנית הייתה קצרה. "הייתי צריכה לבחור בין שתי אפשרויות - לנסות להיות שמחה או להיות שמחה לתמיד," אמרה בזמנו למגזין "וניטי פייר" האיטלקי. "היא הייתה תמיד מאוד נשית - סופר-שברירית, מאוד אצילית" אמר טישי על חברתו והקדיש את קולקציית סתיו-חורף 2010 שלו לרעיון האנדרוגניות.
טרנסג`נדרית מצליחה נוספת היא אנדריאה פז`יק, שהחלה את דרכה המקצועית כדוגמן בשם אנדריי שקטף בזכות יופיו הכובש אינספור קמפיינים שדוגמניות היו הורגות בשבילם. אחרי פחות מעשור בתעשייה בה כיכב פז`יק בדמויות אנדרוגיניות שונות הוא החל תהליך לשינוי מין וחשף את זהותו החדשה - אנדריאה פג`יק, דוגמנית ממין נקבה. "תמיד חלמתי להפוך לבחורה", סיפרה פג`יק בראיון למגזין פיפל "אך שמרתי את החלומות והדמיונות שלי לעצמי והפכתי לשחקנית טובה למדי בתור בן, אבל הסתרתי את מי שהייתי באמת".
אנדריאה פז`יק בקמפיין למותג האופנה קנת` קול
פג`יק, ילידת בוסניה והרצגובינה, עברה בגיל 9 עם משפחתה להתגורר באוסטרליה. שם גדלה כילד, ובהמשך כנער יפהפה ודק גזרה, זהוב שיער ובעל תווים עדינים ומסותתים אשר שיוו לו מראה נשי. עורכת האופנה המיתית קארין רויטפלד הייתה הראשונה לזהות את הפוטנציאל וכיום פז`יק עדיין עובדת כדוגמנית וממשיכה לקטוף קמפיינים, לצד פעילות חברתית.
Tom Ford
באותה הסוכנות שבה מיוצגת פז`יק, מיוצגת גם ולנטין דה הין, דוגמנית הולנדית דקיקה יפיפה שנולדה כילד עדין ויפה תואר אשר בגיל ההתבגרות חש בלבול ואי הלימה בין מינו הביולוגי לבין זהותו המגדרית. דה הין, הפכה לדוגמנית מצליחה בשנת 2010 עת הוחתמה לחוזה בסוכנות דוגמנות באמסטרדם ונשלחה לתצוגות של בתי האופנה: קום דה גרסון, מיזון ומרטין מרגי`אלה. לפני 6 שנים היא עשתה הסבה מקצועית והחלה לעסוק בכתיבה עיתונאית ככתבת אופנה אך לא זנחה לחלוטין את תחום הדוגמנות ואחד הקמפיינים הבולטים שלה היה עבור המעצב טום פורד.
ולנטין דה הין בקמפיין המעצב תום פורד
Barneys
צילומים: : Bruce Weber, Barneys מתוך האתר הרשמי של ברניז
באותה השנה מעל במת ההרצאות של TED נשאה דוגמנית הלנז`רי ג`ינה רוקרו עשר דקות של הרצאה מרגשת, תחת הכותרת Why I must come out, בה נחשפה לראשונה כטרנסג`נדרית. רוקרו בת ה-34 נולדה וגדלה בפיליפינים, ובגיל 15 השתתפה בתחרות יופי לטרנסג`נדר במולדתה וזכתה במקום השני. בגיל 17 היגרה לארצות הברית להתאחד עם אמה שעבדה שם, ושנתיים לאחר מכן עברה ניתוח לשינוי מין בתמיכת משפחתה. בניו יורק היא החלה לעבוד כדוגמנית הלבשה תחתונה, מבלי שאיש ידע על עברה כגבר.
ג`ינה רוקרו. צילום: אינסטגרם
"נשאתי את הפחד שיגלו אותי בכל יום", הסבירה רוקרו בראיון למגזין גלאמור. "המטרה שלי היתה לנצח את דפי הרכילות המרושעים, שיכלו לחשוף את סודי בכל רגע נתון - סוד שאפילו סוכנות הדוגמנות שלי לא ידעה. תמיד היה בי החשש מפני מה שיקרה אם אנשים יגלו. האם הם ירגישו מרומים? האם החשיפה תגרום לי לאבד את העבודה, או תהרוס את הקריירה שלי?". בסופו של דבר היציאה של רוקרו מהארון לא פגעה בה, אלא היא אפילו מינפה את פרסומה ברחבי העולם וחיזקה את הנוכחות שלה כטרנסג`נדרית גאה.
Clean & Clear
ג`אז ג`נינגס בקמפיין לחברת קלין אנד קליר
שנה מאוחר יותר גם
מותג הטיפוח Clean & Clear בחר להציב בקדמת הקמפיין שלו טרנסג`נדרית, אלא שהפעם נבחרה נערה. ג`אז ג`נינגס היא טרנסג`נדרית בת 14, שמפיצה את חכמתה בנוגע לקבלה עצמית כבר כמה שנים, כך שיש סיכויים ששמעתם או ראיתם אותה איפשהו בסבך הרשתות החברתיות בפרט לאור העובדה שמגזין TIME דירג אותה בשנת 2015 כאחת מ-25 הנערים המשפיעים בעולם. ג`נינגס כאמור הפכה למודל לחיקוי עבור בני נוער טרנסג`נדרים רבים, אבל הגישה שלה לחיים בהחלט יכולה להעניק השראה לכל אחד ואחת - ללא הבדלי גיל, מין או מגדר.
"בשנה המהווה ציון דרך עבור הנראות הטרנסג`נדרית בתקשורת, בולטת ג`אז בהישגיה", נכתב בדברי ההסבר לבחירתה של ג`אז לרשימת 25 המשפיעים על בני הנוער לשנת 2015. "היא רואיינה על ידי ברברה וולטרס, פגשה את ביל קלינטון והפכה לאדם הצעיר ביותר אי פעם שנכלל ברשימת ה-100 של המגזין OUT וברשימת ה-40 מתחת ל-40 של ה-advocate".
קייטלין ג`נר בקמפיין של מאק קוסמטיקס
MAC Cosmetics
אשתקד הייתה זו קייטלין ג`נר שנכנסה לנעליהן של רבות וטובות שקדמו לה בתפקיד כמו ליידי גאגא, ריהאנה, פרגי וניקי מינאז` - כשגרירת
מאק - מותג האיפור הבינלאומי עת איחדה עם המותג כוחות כדי להשיק שפתון במהדורה מוגבלת ש-100 אחוז מרווחי ממכירתו הועברו לארגונים המוקדשים לשיפור חיי הטרנסג`נדרים. אגב, הליפסטיק בגוון הוורוד־ניודי שהושק קיבל את השם " Finally Free - חופשייה לבסוף" וברור לכל מדוע. שת"פ פעולה זה יצא לדרך חודשים ספורים לאחר שפורסמה בכלי התקשורת תמונה ראשונה של ברוס ג`נר כאשה, על שער מגזין "וניטי פייר". את התמונה ההיא צילמה אנני ליבוביץ`. "קראו לי קייטלין", אמרה ג`נר למגזין, "לקייטלין אין כל סודות, מרגע שהתמונה יצאה לאור, אני חופשייה" ואילו לטוויטר היא מייד צייצה "אחרי מאבק ארוך, אני מאושרת לחיות את עצמי האמיתית, ברוכה הבאה לעולם קייטלין".
צילום: מאק קוסמטיקס
"היא מייצגת אומץ, חוסר פחד, כנות וחמלה", נכתב בהודעה לעיתונות שמסרה בשעתו חברת האיפור מאק. "הטרנספורמציה היפה שלה העניקה השראה לכולנו, לחיות את חיינו על הצד הטוב ביותר ולכבד את מי שאנחנו"."יש שני דברים שאנחנו צריכות ממאק: הראשון, תמיכה פיננסית שתסייע לנשים טרנסג`נדריות רבות ושנית, אנו זקוקים לרשת ארגונית וגלובלית שתוכל לסייע לנראות של נשים טרנסג`נדריות" אמרה ג`נר. "בתשעת החודשים האחרונים חוויתי על בשרי כי יש לנו עוד הרבה עבודה כאן בארצות הברית, על אף שאנחנו עוד מתקדמים לעומת מדינות אחרות בעולם".
Men`s Health
תמונות: אינסטגרם בן מלצר
בשנה שעברה גם
הדוגמן ה-FTM בן מֵלְצֶר עשה היסטוריה כשהופיע על שער מגזין Men`s Health בגרמניה. מלצר התמודד בתחרות של המגזין שמטרתה לקדם אורח חיים בריא, ושהמנצח בה זוכה להופיע על שער אחד הגליונות. הוא אמנם לא זכה, אך הרשים את העורכים ונבחר להופיע על שער מיוחד שהופץ באפריל באותה השנה, שם בראיון עימו אמר "זה מי שאני, ואני מאוד מאושר על האדם שהפכתי להיות. הפנימיות והחיצוניות שלי סוף סוף הותאמו וזו הסיבה שאני לחלוטין לא מתבייש לדבר על כך".
אגב, חשבון האינסטגרם של מלצר וכן הבלוג המושקע שהוא מחזיק עוסקים ברובם בתזונה, אורח חיים בריא ופיתוח גוף. נוסף על התמונות מעוררות הקנאה תמצאו אצלו טיפים, מתכונים ופניני חוכמה כמו "היום היתה הפעם הראשונה שהרשיתי לעצמי לאכול פחמימות שלוש פעמים ביום" או "שיכור מרוב מים!".
Point 5cc
איידן דאולינג -צילום מאתר המותג Point 5cc
דוגמן FTM נוסף שהצליח לכבוש לבבות רבים הוא הטרנסג`נדר והפעיל החברתי איידן דאולינג שהקים גם את
Point 5cc - מותג אופנה המדגיש בדגמיו קווים טרנסג`נדרים ליצירת תחושה של גאווה. דאולינג הקים את החברה על מנת לממן את הניתוח שלו, אך החליט להמשיך להפעיל אותה על מנת "לתת בחזרה לקהילה שהעניקה לו בנדיבות רבה".
ORLY
החודש (אוקטובר 2017) השיקה
ענקית הלק האמריקאית ORLY קולקציית לק מרהיבה וייחודית תחת השם "תחגוג את עצמך" כשלאוורן קוקס, כוכבת הסדרה "כתום זה השחור החדש" - ומי שנחשבת לאחת השגרירות המלהיבות ביותר של הקהילה הגאה משמשת כפנים שלה.
לאוורן קוקס בקולקציה משותפת עם מותג הלק אורלי
כזכור, קוקוס עלתה לכותרות ביוני 2014 כשכיכבה על שער מגזין "טיים" תחת הכותרת "נקודת המפנה הטראנסג`נדרית: מאבק זכויות האדם הבא של אמריקה". כזכור, קוקס, היא הטראנסג`נדרית הראשונה שהייתה מועמדת לפרס היוקרתי של אמי, בזכות תפקידה כסופיה בורסט בסדרת הטלוויזיה "כתום הוא השחור החדש".
קוקס, שגדלה כילד באלבמה לצד אם חד הורית, סבלה מכל שק הקלישאות שסופגים ילדים נשיים בדרך לבית הספר. כשהתבגרה ועברה לניו יורק נחשפה לראשונה בחייה לנשים טראנסיות והבינה שהיא לא לבד. כיום היא אקטיביסטית בולטת למען הקהילה הטראנסג`נדרית בכלל והקהילה הטראנסג`נדרית השחורה בפרט. כחלק מפעילותה היא מתראיינת לאינספור תוכניות טלוויזיה ומנסחת מחדש את השיח המגדרי.
ערוץ הילדים
ולשמחתנו ישראל צועדת קדימה. "הבנים והבנות" למי שאינו מכיר היא תוכנית טלוויזיה פופולרית בערוץ הילדים המעמתת לקרב ידידותי קבוצת בנים וקבוצת בנות במשחקי כוח וחשיבה סטייל "הישרדות". השנה, נבחרה רומי אברג`יל, הנערה הצעירה ביותר בישראל שעברה הליך לשינוי מין, להשתתף בתכנית הקיץ בה שיתפה את חברותיה בחוויית ההתבגרות שלה: "עברתי תקופה קשה, אבל היום אני שלמה עם עצמי".
Nike
בנוסף, בתחילת השנה הנוכחית נתבקשו נציגויות
מותג הספורט נייקי בעולם לבחור נשים מקומיות מעוררות השראה, וללהק אותן לסדרת צילומים מיוחדת להשקת קולקציית black&white. במסגרת הפרויקט הזה, נציגות ישראל למותג בחרה בארבע נשים - ג`ניפר קים, נגה רון, מיראל מירו ועדן יוחנן (ששיחקה בעבר גם בסדרה "החיים של אבי הזמר") - כולן טרנסג`נדריות.
קמפיין black&white של נייקי לאביב 2017 (צילום: דורון סרי)
אגב, עבור נייקי אין זה הקמפיין הגאה הראשון. בקיץ אשתקד, שחררה החברה פרסומת נוספת וקודמת לקולקציה הזו, בשיתוף כריס מויסר, שהינו FTM - הגבר הטרנסג`נדר הראשון בקבוצת הגברים של ארה"ב בטריאתלון, בפרסומת שכולה מדברת על אומץ והתגברות על מכשולים.
ובנימה אישית יותר, בחיי שתי חברות טרנסיות. האחת מגלמת עבורי סיפור הצלחה מופלא וקסום. סוזן, שעזבה לפני שנתיים את ישראל ומאז היא מתגוררת בלוס אנג`לס ביחד עם בן זוגה והנסיכה המהממת הקטנה שלהם והשנייה, צעירה בהרבה, לורן - חיילת מהממת שעומדת ימים ספורים לפני שיחרורה מצ.ה.ל. כל אחת מהן היא עוצמתית ומעוררת השראה עבורי, ולי כל שנותר לציין הוא שלצד כל הדוגמניות והדוגמנים מהקמפיינים החשובים הללו עולה מסר חשוב של כבוד הדדי וקבלת האחר.
כן, ירבו קמפיינים כאלו!