למרות שאוקטובר עוד לא ממש פה,
עמותת "אחת מתשע" כבר השיקה רשמית את אירועי "אוקטובר הוורוד" - חודש המודעות למחלת סרטן השד. ברחבי הארץ, הוארו בניינים מרכזיים בוורוד לאות הזדהות עם פעילות העמותה שנועדה להעלאת המודעות לגילוי מוקדם ומציל חיים.
בניין עיריית תל-אביב מואר בוורוד. צילום: אמיר מאירי מאתר עמותת "אחת מתשע".
בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, סרטן השד הוא השכיח ביותר בקרב נשים, בכל קבוצות האוכלוסייה, כאשר סרטן השד מהווה כ-30% מהגידולים החודרניים בנשים בישראל. "סרטן שד הוא סוג הסרטן השכיח בקרב נשים ביארץ. למעלה מ-5,200 נשים בישראל מאובחנות בכל שנה בסרטן השד כאשר רבע מהן מתחת לגיל 50. מעל 1,000 נשים נפטרות בכל שנה כתוצאה מהמחלה", ציינה סיגל רצין, מנכ"לית עמותת "אחת מתשע".
הבוקר פרסמה
האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות את הנתונים המעודכנים בישראל לקראת פתיחת חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן השד ומהנתונים עולה כי נכון להיום חיות בישראל 21,671 נשים שאובחנו עם סרטן השד בשנים 2010-2014 ושהחלימו או שעדיין מתמודדות עם המחלה.
פרופ` ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות מדווחת על ממצאים חדשים של הרישום הלאומי לסרטן ואומרת כי: "סרטן השד הוא הסרטן השכיח בנשים. בשנת 2014 היווה סרטן השד כשליש מכלל הגידולים החודרניים בנשים (32.4% ו-33.3% מכלל האבחנות החדשות בנשים יהודיות וערביות, בהתאמה). בסה"כ אובחנו בשנה זו 4,412 חולות חדשות עם סרטן חודרני של השד, מהן 3,782 יהודיות (86%), 398 ערביות (9%) ו-232 חולות נוצריות שאינן ערביות וכאלה ללא סיווג דת ("אחרות") (5%)". מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן הוסיפה וציינה כי: "האמצעי היעיל ביותר נגד סרטן השד היום, הינו הגילוי המוקדם. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכוי הריפוי לכ-90% ויותר. אני קוראת לנשים לקחת אחריות על בריאותן, לאמץ אורח חיים בריא אשר מפחית משמעותית את הסיכון לחלות, להיבדק על פי ההנחיות בגיל המתאים, כמו גם להכיר את גופן ואת מצבו הרגיל, כך שבכל מצב אם מתגלה שינוי, חשוב לפנות לרופא בזמן ולהתעקש על בירור טיבו".
בבסיס קיומו של "אוקטובר הוורוד" ניצבת כאמור הסברה הרווחת שעדיף להיבדק ולא להצטער אחר כך. מדוע להסתכן בסרטן קטלני שלא יתגלה בזמן ויהיה מאוחר מדי לרפאו?! מסיבה זו מבקש חודש המודעות לסרטן השד לפנות לנשים רבות ככל האפשר בבקשה לנקוט פעולה מאשר לשבת בחיבוק ידיים, ולהזכיר להן כי בכוחו של הגילוי המוקדם להציל את חייהן של מי שלקו במחלה.
"כל אישה צריכה לעבור "הערכת סיכון" לגילוי סרטן שד אצל גורם מקצועי מומחה", קובעת
ד"ר רות לאופר המנהלת מדריך אתר מידע ופורום אינטרנטי למען חולות סרטן השד ומשפחותיהן. "הערכה זו צריכה להתבסס על מחלת קרובים, רקע אישי, מחלות עבר ועוד. המומחה, לרוב כירורג שד, יתאים את הבדיקות לאישה לפי רמת הסיכון שלה ונשים בסיכון מוגבר דוגמת נשים בעלות רקע גנטי כמו אנג`לינה ג`ולי – חייבות להיות במעקב מיוחד".
צילום: pixabay
ד"ר לאופר מתעקשת על זכותה של כל אישה לחוות דעת נוספת כאשר מתגלה אצלה סרטן השד, הן על האבחנה והן על הטיפול המומלץ. "בהתאם לחוק זכויות החולה, חשוב שכל אישה תקבל הסבר מפורט על האבחנה ועל כל אפשרויות הטיפול בה. החולה חייבת להיות מעורבת בטיפול בה ולהתעקש להבין את השיקולים בבחירת הטיפול, בתופעות הלוואי וכ`ו". עוד הוסיפה לאופר כי למרות שיש הטוענים כי "סרטן השד אינו כואב", הדבר אינו נכון. "סרטן השד בהחלט יכול להתבטא בכאב, בפרט בכאב מתמיד באותו השד. כל כאב חריג בשד מחייב פניה לבדיקת מומחה ובעניין זה יודגש שלמרות שממוגרפיה הינה בדיקה חשובה לאיבחון מוקדם של סרטן השד גם בדיקה זו אינה מסוגלת לזהות במאת האחוזים את הגידולים בשד ולעיתים תדרש הפציינטית לבירור נוסף". בעניין זה מציינת לאופר כי לשיטתה הסברה כי התרמוגרפיה יכולה להחליף את הממוגרפיה כבדיקה לגילוי מוקדם של אינה נכונה. "בדיקה זו סורקת את הטמפרטורה של פני השדיים, בהנחה שאיזור שיש בו גידול יתגלה כחם יותר. יתרונה של התרמוגרפיה בכך שאין בה כלל קרינה אבל חסרונה בכך שאינה מדויקת דיה. בכל מקרה אין מקום לעניות דעתי לבדיקת ממוגרפיה לנשים מתחת לגיל 40".
מחקר חדש שפורסם לאחרונה מהווה פריצת דרך בחקר סרטן השד - עשוי לסייע בהתמודדות עם הגידול. פרופ` סלומון שטמר, מנהל יחידת המחקר ב
מכון האונקולוגי דוידוף במרכז רבין, מציין שמדובר בבדיקה מולקולרית בגידול עצמו - כשלוקחים גידול מאישה שעברה ניתוח - ואפשר לדעת לפיו שני דברים: האם הגידול יחזור, ומה תהיה השפעת הטיפול הכימותרפי המניעתי על הגידול. הבדיקה האמורה מספקת ציון רציף, בין 0 ל-100, וככל שהמספר יותר גבוה הסיכוי להישנות הגידול הולך ועולה. הבדיקה נותנת טווח, כשעד היום הטווח מוגדר כ"נמוך", "בינוני" ו"גבוה", מה שגורם לכך שנשים בסיכון נמוך לא יקבלו טיפול כימותרפי. כיום קיים מאגר של כ-2,500 נשים שעברו את הבדיקה, עם מעקב של 6 שנים, ומה שהתברר הוא שלחלק גדול מהנשים נחסך הטיפול הכימותרפי; וכך היו נחסכים תחלואה מיותרת, וכל הסבל הקשור לטיפול, ומתן טיפולים שלא עוזרים הרבה.
מחקר נוסף שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של
האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית (ASCO), הכנס הגדול והחשוב ביותר של רפואת הסרטן העלה כי תרופות להורדת כולסטרול ממשפחת הסטטינים עשויות להפחית את התמותה מסרטן השד בכ-40%. המחקר האמור, מבוסס על מידע המתייחס לקרוב ל-200 אלף חולות סרטן שד. ממצאים אלו תומכים במסקנות של מחקרים קודמים בקנה מידה קטן יותר. ד"ר בינליאנג ליו מהמחלקה לאונקולוגיה במרכז בבייג`ינג, שהוביל את המחקר, אמר כי הממצאים הללו מצביעים על כך שהסטטינים אכן יכולים לשנות את הפרוגנוזה (תחזית התפתחות המחלה, ע"א) של סרטן השד והוסיף כי ייתכן שבעתיד סטטינים ליפופיליים יהפכו טיפול שגרתי במחלה זו. "הסטטינים יכולים לשפר את הפרוגנוזה. סטטינים, סטטינים ליפופיליים במיוחד, יהפכו לכלים חשובים", אמר.
כולם מתגייסים למאבק!
חברות רבות נרתמות למאבק ומציעות שלל אירועים/ מוצרים או/שירותים שחלק מהכנסותיהם יתרמו לעמותות השונות העוסקות במלאכת החדרת המודעות, בסיוע ובטיפול.
עץ החזיות. צילום: איציק רובין
מיצב אומנותי של עץ חזיות חברתי הוקם בכיכר הבימה בתל אביב. כל חזייה מתוך 434 החזיות שנתלו על העץ מייצגת אישה אחת המאובחנת בסרטן השד בכל חודש בישראל. המיצב הוקם בזכות יוזמתה של נעמה עונה בשיתוף דורית ניצני ובסיוע מתנדבות רבות שתרמו לאגודה למלחמה בסרטן, חזיות משומשות. מיצבים דומים של חזיות נערכו ברחבי תבל במטרה להזכיר לציבור הנשים שגילוי מוקדם מציל חיים. האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור להצטלם עם העץ ולהעלות את התמונה לרשתות החברתיות במטרה להגביר את המודעות לקידום המאבק בסרטן השד.
כמדי שנה גם הפעם קיבץ
אלי כהן - מייסד
המספרה האונקולוגית במרכז הרפואי איכילוב מיטב נשים ידועות, מוערכות ומעצימות בכדי שאלה תחבושנה פאה ורודה לראשן (צבע הסרט הרשמי של סרטן השד) ותצטלמנה לקמפיין "חושבות ורוד" – קמפיין מודעות שנועד כאמור להזכיר לנשים לשים את בריאותן בראש סדר העדיפויות ולהניע אותן ללכת להיבדק! "מטרת הקמפיין היא אחת והיא חשובה מכל: להזכיר לכל הנשים בישראל כי בדיקה מוקדמת מצילה חיים", אומר כהן.
ולמה דווקא פאה ורודה? "אין ספק שאחת מתופעות הלוואי של הטיפול הכימותרפי במחלת הסרטן, היא נשירת השיער. נשים שחולות בסרטן מתמודדות מדי יום, לא רק עם המחלה עצמה, אלא גם עם ההשלכות הפסיכולוגיות והרגשיות של אובדן השיער וההתקרחות. הקרחת "מסמנת" את החולות ומתייגת אותן כמעט באופן אוטומטי כ"חולות סרטן" ולכן החיבור לפאה – אותו פריט שעימו אני מקל על חולות במראה החיצוני - הייתה מבחינתי מתבקשת. הטוויסט: פיאות בצבע הורוד - צבעו הרשמי של המאבק במחלת סרטן השד", מסכם כהן. השנה הצטלמו לפרוייקט: גילה אלמגור, מאיה רוסו, ליהיא גרינר, אסנת פישמן, ליטל שוורץ, מיקי קם, טל גלבוע, שלי גפני, חלי ממן, אלמה דישי, ח"כ איילת נחמיאס ורבין ועוד רבות נוספות.
מותג הלנז`רי ג`ק קובה ומותג הקוסמטיקה אסתי לאודר, השיקו את קולקציית Pink Ribbon הכוללת פריטים בוורוד. 30% מהסכום שייאסף ממכירת הקולקציה יועברו כתרומה לאגודה למלחמה בסרטן. בנוסף ו לרגל חודש המודעות יציע מותג ההלבשה התחתונה בייבי דול וכותנות לילה מסאטן ב־50% הנחה. בקמפיין המודעות השתתפו: סנדי בר, חן אמסלם, עדי שילון, רונית יודקביץ`, מעיין אשכנזי (בתמונה), דנה זרמון, מירב פלדמן, סנדרה רינגלר, אפרת גוש, שי מיקה יפרח, נסרין קדרי, דנית גרינברג, עינת ארליך, אדל בספלוב, עמית פרקש ונוספות.
לפני 17 שנים ביוני 2000 פראן דרשר, שגילמה את דמותה של האומנת הצווחנית, בסדרה הקומית "סופר נני" הובהלה לניתוח חירום לאחר שגילו בגופה גידול סרטני ברחם. לניתוח זה קדמו שנתיים של סימפטומים ושמונה אבחונים כושלים, אלא שבעקבות החרפה בריאותית והתפרצותה של המחלה החליטו הרופאים לנתח את דרשר מייד עם גילוי הגידול והיא כידוע עברה כריתת רחם. ההחלמה של השחקנית היתה טובה וכשהשתחררה מבית החולים בלוס אנג`לס היא הוציאה לאור את ספרה Cancer Schmancer. את הספר האמור היא כתבה לדבריה על מנת לעורר מודעות בקרב נשים וגברים לשים לב לסימנים המוקדמים של מחלת סרטן. שבע שנים לאחר שהחלימה ממחלתה, ביוני 2007, הכריזה דרשר על השקת
עמותת `קאנסר-שמאנסר`, המפעילה קרן הפועלת ללא מטרות רווח לעידוד גילוי מוקדם של מחלת הסרטן והיא עצמה נרתמה לפעילות פילנתרופית בעמותה במטרה לעודד איבחון מחלת הסרטן בשלב מוקדם. מזה עשור שדרשר והעמותה משתפים פעולה עם
ענקית הלק האמריקאית ORLY. זאת האחרונה משיקה מדי שנה בחודש אוקטובר קולקציית לק במהדורה מוגבלת שתכליתה לסייע בהעלאת המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם של המחלה. כ-20% מההכנסות המכירה של הלקים נתרמים לטובת פעילותה של עמותת `קאנסר-שמאנסר`.
ראלף לורן הפך למנהיג חלוצי במאבק נגד המלחמה בסרטן השד כאשר חברתו הטובה נפטרה מהמחלה בשנת 1990. בשם זכרה, מעצב העל לורן ייסד את מרכז נינה הייד לחקר סרטן השד. בשנת 1994 ראלף לורן, יחד עם מועצת מעצבי האופנה של אמריקה (CFDA), יזמו את קהילת האופנה הנרתמת למאבק בסרטן השד. כחלק מהקמפיין עיצב בעצמו ראלף לורן חולצת טי-שירט ייחודית שמטרתה לסמל את המאבק במחלה, ובעצם מכירתם גייס מעל ל– 30 מיליון דולר. בשנת 2000 ראלף לורן ייעד את הסמל הקלאסי של פולו, סוס פוני, עבור קמפיין הפינק פוני ושלח את הדוגמנים למסלול התצוגה בלבוש חולצות פינק פוני. המהלך שידר יוזמה עולמית חשובה התומכת במאבק נגד המלחמה בסרטן. אז נולדה קרן הפינק פוני. קרן פינק פוני שמה לה למטרה לצמצם את הפערים באיכות הטיפול בסרטן ולעזור להבטיח שלכל מטופל/ת תהיה גישה לטיפול איכותי בשלב מוקדם ויותר בר טיפול. בתוך ארצות הברית, 25% מההכנסות ממכירת קולקציית הפינק פוני מועברים לקרן האמורה.
לרכישה באתר המעצב.
רשת Laline, השיקה נר ורוד וריחני בניחוח פרחוני שמבקש להזכיר לכולן ללכת להיבדק. למעשה זו השנה השמינית שהרשת משתפת פעולה עם עמותת "אחת מתשע", ומשיקה מוצר ייעודי ש-50% מרווחי מכירתו יועברו לעמותה. (29.90 ₪). 50% מהרווחים של הנר ייתרמו לעמותת אחת מתשע.
אסתי לאודר השיקה את Pink Ribbon - סרום NEW ADVANCED NIGHT REPAIR SYNCHRONIZED RECOVERY COMPLEX II עם מחזיק מפתחות ותליון המעוצבים בהשראת חודש המודעות. המוצר יימכר בלעדית בחנות אסתי לאודר בקניון איילון ר"ג ובסניפי רשת סופר-פארם ו-30% מההכנסות מהמכירה ייתרמו לאגודה למלחמה בסרטן (470 ₪ ל-50 מ"ל).
קרם הלחות הצהוב של
קליניק, מסדרת שלושת השלבים Dramatically Different Moisturizing Lotion מושק לקראת חודש המודעות לסרטן השד בגרסה מיוחדת וחגיגית, הכוללת מחזיק מפתחות בצבע ורוד. המוצר יימכר במהלך חודש אוקטובר בחנות האונליין של המותג, בחנויות המותג ובסניפי רשת סופר פארם. 30% מסכום המכירה של כל מוצר יועברו כתרומה לאגודה למלחמה בסרטן (329 ₪ ל-200 מ"ל).
בובי בראון השיקו את PINK PEONY ILLUMINATING BRONZING POWDER - מוצר בלעדי לחודש המודעות הכולל סט של סומק ומיני מברשת סומק. (מחיר: 265 ₪) לרכישה בסניפי המותג ברחבי הארץ.
לרגל חודש המודעות לסרטן השד, מציעה חברת
INAIL עיצוב ציפורניים ייחודי עם סמל המאבק הרשמי במחלה. העיצוב האמור מוקדש לכל אותן נשים אשר הפסידו במלחמה, נצחו אותה וכמובן למי שעדיין נלחמות בה בכל יום על חייהן. מדובר במכונת הדפסה חדשה שביכולתה לספק ללקוחות נייל ארט מרהיב, ייחודי ומדויק להפליא בשמונה שניות בלבד, וכך השנה תוכל כל אישה ואישה שברצונה להביע סולידריות במהלך חודש המודעות "לענוד" את סמל המאבק גם על ציפורניה ולא רק כסיכה בדש חולצתה. (20 ₪ לציפורן במכוני הטיפוח).