תומאס מאייר. אתר רשמי
ברחבי העיר תל אביב שוכנות שלוש חנויות רשת בעלות קסם ייחודי שכדאי מאד לבקר בהן, גם בלי צורך מיוחד. החנות הראשונה של הרשת ששמה
"משקפיים בשינקין", נפתחה אי שם בניינטיז ברחוב על שמו היא קרויה, ומאוחר יותר נוספו לה שני סניפים, האחד באבן גבירול וסניף נוסף ברחוב שבזי בנווה צדק.
חנויות הרשת מעוררות כבר בכניסה אליהן תחושה של בוטיק פריזאי, ולא רק בגלל הריהוט, הפרחים באגרטל ומבחר המשקפיים שעל הקיר, או מיקומן ברחובות שנדמה שהעולים החדשים מצרפת חושקים בהם אלא בעיקר ובזכות לשיק האופנתי הרב המזוהה עם בירת האופנה הצרפתית.
עתה, הרשת השיקה בשיתוף עם יבואנית המשקפיים premium-eyewear את קולקציית המשקפיים אביב-קיץ 2017 של המעצב הגרמני
תומאס מאייר.
תומאס מאייר. אתר רשמי
בתעשיית האופנה הסוגדת להחצנת הלוגואים וסמלי המותג תומאס מאייר נחשב לעוף מוזר. המעצב הגרמני שהצטרף בתחילת שנות האלפיים כמעצב הקריאטיבי של מותג העל האיטלקי בוטגה ונטה אינו מאמין בלוגו, ורואה את זהות המותג וייחודו בתהליך הייצור עצמו. בניגוד ללקוחות של דולצ`ה או ג`וצי, שלא פעם נושאים תיקים שמשווים להם מראה של פרסומת מהלכת, הלקוחות של תומאס מאייר מוחצנים הרבה פחות. הם יודעים להעריך עבודת יד ועיצוב טובים, אבל מעדיפים לא לנופף בעושרם, לפחות לא בגלוי. ממש כמו המעצב הסולידי והנחבא אל הכלים שנדמה כי בניגוד לחבריו לתחום מתעקש לשמור על אנונימיות. "אני מעניין רק בשביל המוצר שאני יוצר, אבל לאן שאני מבלה בחופש או בערב אין קשר לזה", ציין בראיון למגזין "הארפר`ז באזאר" בשנת 2011.
מאייר הוא כאמור אנטיתזה לשוק האופנה הראוותני. מלבד התנגדותו הנמרצת ללוגו ולהחצנת סמלי המותג ולמרות שהוא פועל גם מאיטליה הוא גם אינו שותף לסצנת האופנה במילאנו. חלק ניכר מזמנו הוא עובד בעיר מגוריו מיאמי, שם הוא גם מעצב את ליין משקפי השמש שלו ואת קו בגדי הים והקז`ואל. למשרדיו במילאנו הוא מגיע פעם בחודש.
לא זו בלבד שמאייר שומר על פרופיל נמוך, לא אחת הוא העיד על עצמו שאינו חובב מגמות וטרנדים. "אני פשוט שונא לראות פריטים שהמראה שלהם רומז על מחירם. אני מעדיף פריטים יחידים במינם, ולא מעוניין בקווי ייצור המוניים", אמר באחד הראיונות שנערכו עימו. ואכן, קולקציית משקפי השמש שלו, המשווקת מעתה בסניפי רשת "משקפיים בשינקין", שואבת השראה מפלורידה וחופיה המזרחיים של אמריקה שם מתגורר המעצב ומיוצרת באיכות איטלקית גבוהה כמתבקש ממי שמשמש גם מנהל קריאטיבי של מותג וותיק הנחשב לשם נרדף לאיכות וליוקרה זה שנים רבות.
משקפיים בשינקין. צילום: אור גפן
מאייר, שנולד בעיר פורצהיים שבגרמניה, עזב אותה כבר בגיל 19 לטובת עיר האורות הצרפתית. בפריז הוא למד אופנה עילית ועבד בבית האופנה הצרפתי גי לארוש וסוניה ראקל. מאוחר יותר ובמשך כמעט עשור עיצב את קולקציות הפרט-א-פורטה לנשים של בית האופנה הרמס וב-1997 עזב את פריז לפלורידה. באותה השנה הוא הקים את מותג האופנה ומאוחר יותר את ליין המשקפיים הנושאים את שמו. "מאחר ואני מרכיב משקפיים מגיל 6, אני מאוד מודע לבחירת המסגרת הנכונה הן מבחינת צורך והן במובן של אמירה אישית. בחירת משקפיים אומרת הרבה על מי שמרכיב אותם,, מסר המעצב את השיק לראשונה את קו משקפי השמש שלו והוסיף "אני נרגש מאד להציג קו המשקפיים שלי".
משקפיים בשינקין. צילום: אור גפן
סגנונו הייחודי התגבש כבר בילדותו, ונדמה שלבית שבו גדל הייתה השפעה עצומה עליו. הוריו, ארכיטקטים במקצועם, הכירו לו את עולם האמנות. בית הספר שלמד בו, בעל אוריינטציה אנתרופוסופית, עודד את כישוריו היצירתיים ואת אהבתו לאומנות ומסיבה זו כשעבר להתגורר בפריז גם נרשם ללימודים במדרשה לאופנה גבוהה Chambre-Syndicale-de-la-Haute-Couture. השראותיו העיצוביות רבות הן: אמנות, צילום, ארכיטקטורה וספרים.
תפישת עולמו של מאייר כפי שהוא מתאר אותה היא "פשוטה, אך אלגנטית", באחד מראיונותיו אף היטיב לתאר זאת כשאמר כי "ליום-יום אני מאמין במראה "קלאסי אבל חריג". פשוט אצל מאייר פירושו מדויק מאוד, וקולקציית קיץ 2017 אלגנטית ועתירת השיק המסוגנן, משקפת בצורה הטובה ביותר את התפישה שלו. לקיץ יצר מאייר מודל אייקוניים, על-זמניים, אשר קל להרכיב וקל להתחבר אליהם. על פנים המוטות עליהן מוטבעים עצי הדקל המזכירים את חופיה המזרחיים של אמריקה (כקונספט). כמו כן למודלים סופיות אשר מרוקעות בפסים דקיקים למניעת החלקה, מעבר להיותם פרט עיצובי המזוהה עם המותג.
משקפיים בשינקין. צילום: אור גפן
המודלים רובם ככולם עשויים מאצטט המוחלק בעבודת יד, לעיתים בשתי שכבות, בהליך מיוחד להבלטת ניגודיות הצבעים, והלוגו כפי המצופה ממי שסולד מהחצנה מוטבע בחלקו הפנימי של המוט. הקולקציה משלבת מודלים במראה וינטג` ושילובים של אצטט ומתכת. מודלים המתכת עשויים מתכת קלה ושטוחה במיוחד ועדשות שטוחות בציפוי אנטי רפלקס ולוגו המותג מוטבע בלייזר בצדם הפנימי של המוטות.
מחיר: 890 – 1590 ₪, "משקפיים בשינקין" -שינקין 9, אבן גבירול 185 ו-שבזי 53, תל אביב.
* הכותבת הייתה אורחת "משקפיים בשינקין"