שולמית עזר. פרטי, מחווה לאלבר אלבז
תעשיית האופנה הולכת ומקבלת בשנים האחרונות הכרה כצורת אמנות שלגיטימי לדון בה ובהשתקפות תמורות תרבותיות בה, ולראייה, שבע תערוכות שונות המוצגות בימים אלו השמות במרכזן את עולם האופנה.
הראשונה היא כמובן
התערוכה "אלבר אלבז - מפעל החלומות", תערוכה מרהיבה ומרגשת שסקרתי במדור זה המוצגת במוזיאון העיצוב חולון, כמחווה לחייו ופועלו של אגדת האופנה הבין-לאומית.
יח"צ, "נאיביות באופנה". צילום: שי בן אפרים
אחריה התערוכה "נאיביות באופנה", שיתוף פעולה יוצא דופן של גלריה ג`ינא לאמנות נאיבית בינלאומית מתל אביב, עם מספר מעצבים בולטים בענף ובראשם ירון מינקובסקי, הזמינה עד לתחילת חודש נובמבר.
בתערוכה זאת תוכלו לראות פירושים שונים בין נקודות ההשראה וההשפעה של האמנות הנאיבית על המעצבים שמשתתפים בה, החל ביצירת טקסטיל ידנית דקדקנית ועשירה של מינקובסקי, המושפעת מהצבעוניות העזה של אמני דרום ומרכז אמריקה, דרך הבחירה של גל אולמן באמנית הישראלית זואי סבר, המציירת סצנות אורבניות תל אביביות, כמקור השראה סגנוני ועיצובי ועד לעבודותיהן של המעצבת מיכל נגרין והתכשיטנית דורי צ`נגרי, המציינות את השמחה, הצבעוניות והאופטימיות כמאפיינים הנאיביים שהיוו את נקודת המוצא של יצירותיהן.
למשל "לראש ולא לזנב" - תערוכת האופנה החברתית מבית היוצר של עמותת ויצ"ו המציגה בקניון רמת-אביב 11 צילומים מודפסים של הפקת אופנה עם נשים מפורסמות וידועות. (אוצרים: יואב מאיר וגילי סיון-כהן), לצד תערוכות נוספות שהמכנה המשותף שלהן שבכולן ניצבים במרכזן נושאי אופנה, לבוש ותכשיטים.
יח"צ. כובע לכלה בחינה תימנית כפרית. עיצוב צביה בר אברבנאל - "קולולו". צילום: רן יחזקאל
החל בלבוש מסורתי ועדתי כמו זה המוצג בתערוכת החינה "קולולו" (אוצרים: רפאל וזאנה ואילנה כרמלי לנר) הכוללת פריטים מקוריים מאוספים של עדות ישראל ואוספים פרטיים ההופכים אותה להילולה גדולה שבמרכזה טקס החינה ועד לעיצוב אופנה עכשווי, כפי שמשתקף בתערוכה "שבוע האופנה בבית האמנים" בתל אביב (אוצרים: מאיה ארזי, יובל סער; נעילה: 1 באוקטובר).
רלוונטיות האופנה, קיימות, ערך רגשי וכספי ודיגיטליות הם רק חלק מהנושאים הבאים לידי ביטוי בעבודות המוצגות בתערוכה הזאת, פרי שיתוף פעולה של מכללת שנקר ומגזין פורטפוליו.
שמה של התערוכה "שבוע האופנה" כאמור, רומז על נקודת המוצא של האוצרים ומקורו ברצונם לאפשר לצופים בחינה נוספת, השתהות, הרהור ומחשבה על מה שמוצג תוך תהייה בין בינלאומיות למקומיות, גלאם מול בנאליות והזיקה שבין אופנה לאמנות.
בתוך כך התערוכה מציגה את יצירותיהם של משתתפיה - יוצרים מתחומים שונים: אופנה, צילום, אמנות ועיצוב בהקשרים שונים, הן מבחינת הערך חומרי, פיזי, דרך הדיגיטלי, ועד לכספי, אידאולוגי, סביבתי, חברתי או סיפורי.
יח"צ. טל מסלבי, "שבוע האופנה"התערוכה מוצגת בשני חללי גלריית בית האמנים כשבקומת הכניסה מיד לוכדת את העין, עבודתו הצבעונית ופרויקט הגמר של בוגר שנקר טל מסלבי "תגובת מצב חושית עצמאית" המעלה תהייה במה בדיוק צופים.
מסלבי מציג למעשה קולקציה ששאבה השראתה מחוויית ASMR סינתטית (autonomous sensory meridian response) במסגרתה החוויה החושית מועברת בצורה מלאכותית דיגיטלית.
מסלבי ששואב השראה מיוצרי תוכן שמציפים את הרשתות החברתיות מציע לצופים "לחזור ולהרגיש" את המוצגים ע"י הטקסטורות של הפריטים.
כך למשל הוא מציג ז`קט שחור שמי שיחבק אותו יזכה במס`ג, וסט ורוד שנראה כמו קסדה ומגן מתחושה, חולצה ומכנסיים קצרים עם קוצים מסיליקון המעוררים את הצורך לגעת, גופייה שעליה מתנוססות דמויות של חתולים, שלמעשה היא מדבקה גדולה שלאחר לבישתה, ניתן להסירה ולזרוקה.
שולמית עזר לצד עבודתו של דוד עדיקא. צילום: חיה גדותבאותו החלל מוצגת גם עבודתו של האמן דוד עדיקא "יומן ריצה".
עדיקא שתיעד תוך ריצה בטיילת ת"א, אנשים שצופים בים מגבם, הדפיס את תמונותיו על גבי מגבות שאותן תלה על מתקני תלייה מעץ. באחת מהן, תצלום של שני גברים שצולמו כאמור מגבם, המעורר שאלות על טעם, מגדר, דת ואמנות.
יח"צ. סתיו פורגס - "שבוע האופנה"בחדרון קטן בקצה הקומה התחתונה, מציגה סתיו פורגס הזכורה מ"בוטיק השווארמה" ביריד צבע טרי, מיצב המדמה חדר ובו מיטה, מתקן תלייה עם בגדים ומדפים עם פאות של מלכות דראג, המציף את השאלה מהו הקשר בין אופנה ודראג-קווין ומהם יחסי הגומלין וההשפעה ביניהם.
בקומה העליונה בקיר המרכזי, לוכדות את העין חולצות בצבעים שונים, שעברו פירוק והרכבה על ידי המעצבת מאיה ארזי. במבט קרוב חושף שהן עשויות מחולצות תלבושת אחידה משומשות של בתי ספר שונים.
יח"צ. מאיה ארזי - "שבוע האופנה" ארזי, אחת משני אוצרי התערוכה וחברת סגל במחלקה לעיצוב אופנה ומרצה בשנקר, היא גם מעצבת אופנה ובעלת המותג "לב", מספרת כי "תלבושת לא אחידה", בפעולת פירוק והרכבת החלקים מחדש יוצרת קולאז` הבוחן את אינספור האפשרויות ומחזיר את החולצות לשימוש נוסף", וכמובן שקשה להתעלם מהלב המופיע במרכזה של כל חולצה.
מצידו האחר של הקיר מציג האוצר השני - יובל סער.
סער בוגר בצלאל, קמרה אובסקורה ומכון אבני, הוא מעצב גרפי, יועץ תוכן ומרצה ויוזם שבוע האיור המתקיים מדי שנה בת"א.
יח"צ. יובל סער - "שבוע האופנה" בעבודתו "יוצא מן הארון" הוא לוקח חולצות טי-שרט שנקשר אליהן רגשית, מצלם אותן ויוצר קולאז`ים העשויים למעשה מחולצה משוכפלת, הווה אומר משתי חולצות שונות, חזית וגב של אותה החולצה והגדלה והקטנה של טקסטורות שונות באותה החולצה.
בחלל התצוגה העליון תוכלו להתרשם מפריטים מתוך אוסף ארכיון האופנה והטקסטיל של "שנקר" שנבחרו יחד עם מנהלת הארכיון ומעלים את השאלה מהו ערכו של הבגד ומהם הקריטריונים להיכנס לארכיון.
יח"צ. נועה טרלובסקי - "שבוע האופנה"
בנוסף, תוכלו לבחון את עבודתה של נועה טרלובסקי "עור וגידים" שיצרה פריט אופנה אקולוגי ע"י שימוש בעודפי חוטים של חברת סטארט-אפ ישראלית Twine, המיוצרים ללא מים או חומרים מזהמים בתהליך השאול מעולם הדפוס הדיגיטלי ומובא כהומאז ל"אופנת ברכה" שהקימו סבה וסבתה, כמו גם מפרויקט הגמר של אירה גולדמן Virtoual Storytailor המציגה מקצוע לו קראה "ארכי חייטים" הלחם מילים מסקרן בין ארכיאולוגיה וחייטות - עולם שהולך ונעלם.
יח"צ. מימין: דניאל ויינברג. משמאל: רועי דרהיבעבודת הוידיאו Now/New עוסקת דניאל ויינברג, בעלת מותג האופנה Sorry ברגעיות הדימוי שנמצא כאן ועכשיו אבל סביר שייעלם ממש בעוד רגע ואילו עבודתו של רועי דרהי - Meta Gensis היא תצוגת אופנה ווירטואלית של מותג האופנה אותו ייסד ב-2019 - Placebo_DFH והוצג בשבוע האופנה קורנית בלוס אנג`לס ב-2021.
לצד התצוגה ישנה גם אפשרות להתנסות בלבוש דיגיטלי ע"י סריקת ברקוד ייעודי. זהו מוצג מעניין המעלה תהייה לגבי השימוש באופנה וירטואלית, איך ומתי.
בית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב. שעות פתיחה: שני-חמישי, 13:00-10:00, 19:00-17:00; שישי, 13:00-10:00; שבת, 14:00-10:00. הכניסה חופשית.