צילום: אילן בשורמתוך רצון לחבר בין אהבותיו הגדולות: עירום, תנועה, מחול, ארוטיקה ואהבה, תעלה החודש בבית מרס בתל-אביב, "לילה" - תערוכת צילומי עירום אמנותי בשחור־לבן של הצלם הוותיק והמוערך אילן בשור, כחלק מהדסטארט שהרים במטרה להפוך את הצילומים הייחודים שלו לספר צילומים בכריכה קשה.
התערוכה שצילומיה נלקחו בשעות הקטנות של הלילה בעיקר בימי סגרי הקורונה, ברחובות העיר תל אביב, כשהרחובות ריקים מאדם, חושפת צילומים ששאבו השראה מתחומי אמנות מגוונים, צילומים בעלי איכות ציורית וקומפוזיציות מקוריות שנועדו להצגת דימוי של מבע ומגע בעלי נוכחות מרשימה וחצופה.
"לרוב אני מצלם בסטודיו שלי, אבל הקורונה והסגרים אפשרו לי לצאת מאזור הנוחות החוצה אל הלילה של תל אביב ולקבל הזדמנות להסתכל קצת אחרת על המרחב הציבורי שבו אנחנו חיים", אומר בשור. "במקומות בהם אנשים מסתובבים בלבוש מוקפד, מלא במודעות עצמית, אני בחרתי להכניס עירום", הוא מוסיף.
צילום: אילן בשורבשור בוגר האקדמיה לאמנות ועיצוב (צילום) בבצלאל, הציג במרוצת השנים מספר תערוכות יחיד בארץ ובחו"ל. המוכרת שבהן, היא תערוכת "זאב שחור" בה תיעד בשור מוזיקאים ישראלים מובילים בשחור־לבן (יוסי בנאי ז"ל, שלמה גרוניך, יוני רכטר, אפרים שמיר, רמי פורטיס, ברי סחרוף, ארקדי דוכין, עברי לידר ועוד).
בשנים האחרונות מתמקד בשור בצילום מסחרי עם צילום אמנותי אישי. העירום הוא בבחינת מוטיב המלווה אותו לכל אורך השנים.
כבר לפני כעשור הוא הציג את "אינטימיות" - מסע ההיקסמות הפרטי שלו מעירום נשי, עת יצר קומפוזיציות פיסוליות קלאסיות עם נגיעות של אימפרסיוניזם. עתה, הוא חוזר לעירום ומציג כאמור את "לילה", תערוכה חדשה שבמרכזה 30 תמונות, שבכל אחת מהן נחשפת אינטימיות, נחשף מצב רגשי, דיאלוגים בין גבר לאישה, בין גוף לגוף ובין אדם למרחב.
צילום: אילן בשור במשך כשנה, כשהמשק דמם וצילום הפורטרטים לצילומים של עטיפות לדיסקים חדשים פחת, הוא מצא זמן איכותי לצאת החוצה מהסטודיו ולצלם בלילות, בסגרים, אנשים עירומים בנוכחות שראויה להערצה פומבית-כללית.
"עירום, הוא נושא שמרתק ומעסיק אמנים במדיומים השונים מאז ומעולם, הוא אומר. "כדי שהצילומים בספר ובתערוכה יוצגו בדיוק כפי שאני מאמין, אני בחרתי להפיק אותם במימון עצמי ובכך להימנע מצנזורה ומתלות בשיקולים מסחריים כאלה ואחרים. אני מאמין שתפקידה של האמנות היא לרגש, לעורר השראה, סקרנות ומחשבה".
וכך, בעזרת תאורה וכשרחובות העיר תל אביב משמשים לו כתפאורה, יצר בשור קומפוזיציות מעניינות.
צילום: אילן בשורהצילומים הראשונים בפרויקט המדובר אומנם נעשו בסביבת ביתו (הכפר הירוק) – הרפת, העצים, השבילים העזובים, הספסלים היתומים, מקומות המהדהדים את שנות ילדותו ובגרותו בקיבוץ געש, אולם בהמשך עבר לצלם בנוף האורבני של תל אביב.
"מצאתי סמטאות, רחובות ואתרים מעניינים, בהם חניון ריק בפלורנטין, גיליתי את גשר יהודית ואת שכונת מונטיפיורי הקסומה. הסתובבתי ברחוב ביאליק האהוב עליי, בבית העיר ההיסטורי, במוזיאון תל אביב, בטיילת המדהימה של תל אביב ובקולוסיאום המיתולוגי כמו גם בתחנה המרכזית. אלה מקומות שבימים אחרים הומי אדם, האנשים לבושים, מוקפדים, שומעים בהם מכוניות צופרות, רעש. בלילות הסגרים הכל היה רגוע – "שקט שקט הס", כמו שכתב נתן אלתרמן וזה אפשר לי לצלם באופן חופשי וללא הפרעה".
צילום: אילן בשורצילומי "לילה" מאופיינים בפשטות ובניקיון ויזואלי, שמציב את המצולמים במרכז ההתעניינות של הצופה. "הצילום הוא אינטימי מאוד, ישיר ומשתדל לראות את הנשמה, האישיות, הרגש והתחושה של המצולם באותו הזמן", מסכם בשור.
"לילה". פתיחה: שישי 10 בספטמבר. נעילה: חמישי 30 בספטמבר. בית מרס, יוצרים ומעצבים תרבות - הרצל 158, תל אביב (קומה 4)