סופר פארם. צילום: טל חמדי אם גם לכן נמאס להדיף ניחוח של "היט" (חום), הבושם של ביונסה, להיות מקסימות כמו "לה ויה בל" של לנקום, או להתענג על פירורי התהילה (FAME) עם לידי גאגא, אתן מוזמנות להתעטף ב"ניחוח נישה"ייחודי הנמצא בסופה של אותה קשת תמציות בישום שבה אפשר למצוא את "פאקו ראבן", "קלווין קליין", "אסתי לאודר", דולצ`ה ודיור- בשמים מוכרים, משובחים ומצוינים המיוצרים כידוע בייצור המוני.
טרנד בשמי הנישה, החל כבר לפני שני עשורים עת רוקחי בשמים מדופלמים החתומים על ניחוחות ההיכר של המותגים המפורסמים, בחרו לצאת מאחורי הקלעים ולפתח מותגי בישום עצמאיים.
אחת הראשונות (אם לא הראשונה מביניהם) היא בת טרי, יצרנית הניחוחות "ויטה", "מאייר" ו"טה" (קריאטיב יוניוורס) שבשמיה הוצעו לרכישה בקומץ חנויות נבחרות בלבד.
"ניחוח נישה" נוסף הבולט בזירה שייך לאלסנדרו גואלטיירי, בשם הולנדי שרקח בעבר ניחוחות מוכרים למותגים "וורסאצ`ה", "ולנטינו" ו"פנדי", אשר ב-2007 הקים מותג בישום נישתי משלו.
מעט אחריו הצטרף לחגיגה קאיה סורהיינדו, קריאטיב דירקטור של חברות בשמים שהקים במשותף עם חברו ג`וזף קווארטנה את המותג "Six Scents".
גם פרנסיס קורקדג`יאן שרקח את "Le Male" של "ז`אן פול גוטייה", הקים מותג בישום משלו, אך זרקור קטגוריית הנישה הועצם משמעותית רק לאחר שבן גורהם, שחקן כדורסל בדימוס השיק את מותג הבישום שלו "Byredo".
בניגוד לכל קודמיו, גורהם שאינו מומחה לבשמים; ערך בתחילת דרכו בעולם הריח ניסויים, אך משום שתהליך ייצור הבשמים היה מאתגר עבורו, הוא החליט להפוך את הריחות שיצר לנרות.
בהמשך הוא חבר לאוליביה ג`יאקובטי ולז`רום אפינט והשיק בושם ראשון שביקש להתחקות אחר הבושם הנודע גריי פלאנל של ג`פרי בין. גורהם שהצליח לפרק את הריח לגורמים, קרא לו בפשטות גרין ומאז המותג זכה להכרה עולמית כמי שמתמחה בייצור ריחות העוסקים בזיכרון ספציפי, המפשיט אותם מקישוטים ושמורכבים מהרבה פחות מרכיבים בהשוואה לבשמים המסחריים.
בשנים האחרונות קטגוריית בשמי הנישה היא הצומחת ביותר, ולצד מותגי נישה בולטים כמו "Le Labo", "Yosh", "Arquiste", TokyoMilk", "Thirdman" "פרדריק מאל", "Coqui Coqui" (לייבל הבית של ריזורט יוקרתי במקסיקו) ו-"Rodin" של דוגמנית העבר, לינדה רודין; גם בתי האופנה הוותיקים כבר מנפיקים קולקציות בשמי בוטיק כמו: "ג`ימי צ`ו", "ארמני" וכדומה.
לפי ההגדרה היבשה "ניחוח נישה" הוא פרפיום הנמכר ב-400 עד 500 חנויות ברחבי תבל, להבדיל כאמור מבשמים בייצור המוני המשווקים ל-5,000 חנויות ויותר.
הריחות בקטגוריה ייחודיים, אפופים בהילת בלעדיות, זוכים ליתרון לא מבוטל בעולם בישום רווי תמציות. הבשמים הללו מציעים אלטרנטיבה לבשמים פופולרים שהיו בעבר רבי מכר, כשהם פונים לרוב לקהל הרפתקני וסקרן שטרם התקבע על ניחוח אחד ספציפי, ושלא בהכרח מחפש את הניים דרופינג הקלאסי של דולצ`ה, ג`וצי או ז`יבנשי וחשוב לו לבדל את עצמו מהכלל ברמת הניחוח.
בישראל כבר פועלים מספר בוטיקים ועסקים קטנים שלוקחים את ענייני הניחוח ללבל הבא. "בוטיק אינדיבידואל קבינט דה פרפיום" בנווה צדק, רשת חנויות הדגל של ג`ו מלון (מבית אסתי לאודר) ובית הבושם (בן יהודה ת"א) הם עדות חיה להתעניינות הגבוהה שמגלה הצרכן הישראלי ב"ניחוחות נישה".
"סופר פארם שמה לעצמה יעד להביא לקהל שלה חוויה מבודלת עם ערך מוסף ולהנגיש עבורו קרוב לבית, מותגים שהוא רגיל להכיר מהמדפים בחו״ל ומאתרים בינלאומיים", אומר דני לוזון, משנה למנכ״ל סופר-פארם. "בכוונתנו להגדיל ב-50% את מגוון המותגים שניתן להשיג ברשת עד 2024. לשם כך סופר פארם פועלת ליצירת מגוון שכולל גם את הספקים הגדולים, וגם מותגי אינדי שנמצאים בדרך לפריצה".
"מטרתנו היא להיות היעד מספר אחת לבשמי נישה בפריסה ארצית ובאונליין", מוסיפה הרצליה אשכנזי, מנהלת שווק וסחר קוסמטיקה בסופר-פארם, "כשסופר בפארם מציעה גם מגוון רחב, וגם קרבה לבית ושעות פתיחה נוחות מסביב לשעון".
כחלק מההיערכות להציע חוויה ייחודית ומבודלת בסניפיה השיקה הרשת מחלקות בישום נישה עם מגוון קולקציות ייחודיות לה.
המחלקות החדשות ייפרסו בשלב הראשון בכ-60 מסניפיה ובאתר האונליין שלה, ובהמשך צפויות להגיע למעל 100 חנויות מתוך 260 סניפי הרשת.
בין הסדרות שיימכרו במחלקה החדשה: ג`ימי צ`ו קולקשן, ואן קליף קולקשן, נרסיסו קולקשן, ותומאס קוסמלה.
לצדם יימכרו מותגי בישום נישה נוספים וסדרות ייחודיות של גריטי (הסדרה השחורה וסדרת התחרה הלבנה), מורסק, אמארוד, בלנד אוד, לליק, סרג`יו, ג`ולייט האז א גאן, קאסה מורטי, רוסנדו מטאו, נישן, טרוסאדרי, כמו גם בשמים שמקורם במפרץ הפרסי והאמירויות לרבות אלחרמין - מותג בוטיקי מבית חברת קרבונל הספרדית שהגיע ארצה מאיחוד האמירויות הערביות וכולל בשמי בוטיק המשלבים בין ניחוחות מסורתיים מהמזרח לבין תערובות ריח הקולעות לאף המערבי.
והמחיר אתם תהיתן, יקר, יקר אפילו מאד! (1,500-600 שקל לערך) כזה שמתאים לכל מי שחשוב לה (או לו) לא להריח כמו כולן...