צילום: דיוויד סילברמן
חגי תשרי ממשמשים ובאים ועם ישראל כטוב לבו ביין, שותה בכמויות. בחגי תשרי ניכרת עלייה דרמטית של כ-30% בצריכת יין, ומשום שהיהדות נותנת ליין מקום של כבוד, הוא נתפש כמשקה חגיגי המשמש לקידוש מועדים וחגים ולציון מאורעות משמחים.
ההערכה היא שאזרח ישראלי שותה בממוצע כ-6 ליטר יין בשנה. זה אומנם נתון נמוך בהשוואה למדינות אחרות, אולם בצד הנתון המעיד כי צריכת היין בעולם נמצאת בגידול מתמיד - מסתבר כי אט אט הופכת גם ישראל למעצמת יין קטנה: יקבי בוטיק חדשים צצים, יינות מקומיים מושקים, ובכל שנה נמכרים פה כ-32 מיליון בקבוקי יין, מהם כ-28 מיליון מתוצרת מקומית (כ-90% מהשוק) כשהערכות הן כי קרוב ל-40% ממכירות היין בארץ מתבצעות כאמור לקראת החגים - ראש השנה ופסח.
צילום: דיוויד סילברמן בשנים האחרונות שוק היין הישראלי עובר מהפכה והמודעות לסוגי היין השונים גוברת. המחיר הממוצע של בקבוק היין שרוכש הצרכן הישראלי עלה ב-100% ב-10 השנים האחרונות ומסתבר שאנחנו מוכנים להשקיע הרבה יותר ביין, והאיכות עולה בהתאמה. לדברי רן אסא, מנהל השיווק ביקבי כרמל: "המגמה הבולטת בענף היין בשנים האחרונות היא מעבר לצריכת יינות איכותיים במחירים נגישים. לדבריו "למעלה מ-90% ממכירות היין בישראל הינם במחירים של עד 40 ₪ לבקבוק ובחנויות המתמחות עד 50 ₪ לבקבוק".
רן אסא - מנהל השיווק של יקבי כרמל. צילום: דיוודי סילברמן חגי תשרי הם כמובן גם הזדמנות נהדרת לחלוק עם משפחתנו וחברנו את היינות החדשים, להשוויץ ביינות מסדרות מיוחדות או יינות בוטיק, ובכלל זה להתאים אותם לאורחים בשולחן. ואם בארוחת החג עסקינן, שהרי
יקבי כרמל יצאו לאחרונה עם מהדורות חגיגיות לסדרות היין המצליחות SelecteD ו-Private Collection מהדורת וינטאג` לסדרת SelecteD הכוללת סלקטד קברנה סוביניון 2017 וסלקטד אמרלד ריזלינג 2017 המעוצבים בתווית וינטג` מקורית, ומארז טעימות Private Collection הכולל שלושה יינות מוקטנים, קברנה סוביניון, שיראז ומרלו, שזכו במדליות זהב בתחרות Best Value.
צילום: דיוויד סילברמן
יקב כרמל חוגג את הבציר ה-128
לפני כמעט 30 שנה ציינו בכרמל את הבציר ה-100 של היקב (אז הם עוד נקראו כרמל מזרחי). בשעתו היקב שלט ביותר מ-85% משוק היינות בארץ, אולם היקב פעל בשיטות ייצור מיושנות והיין מתוצרתו הייתה בינוני. כיום, כשכרמל מזרחי כבר הפך לכרמל והיקב מציין את הבציר ה-128 שלו, התמונה שם שונה בהחלט. היקב מייצר בימינו יינות מהטובים בארץ ומתמודד בכבוד גם בשוק היין הבינלאומי. ביקב ההיסטורי שסיפורו עוד מתקופת היישוב היהודי במאה ה- 19, אז הברון אדמונד דה רוטשילד, בעליו של יקב שאטו לאפיט המפורסם מבורדו, החליט להקים יקב (1889) בראשון לציון, התחוללה מהפכה, שכללה החדרת טכנולוגיות חדישות לייצור יין, פיקוח מוקפד על הכרמים וגיוס ייננים צעירים ומוכשרים.
צילום: דיוויד סילברמן לאחר שהבציר הראשון של כרמל הניב יין, החלו בשנת 1891, להקים יקב בזיכרון יעקב, פרויקט ענק ושאפתני שכלל כידוע 6 מרתפים ענקיים, שנחפרו ונבנו בתוך גבעת זמארין והיווה את התשתית להקמת חברת כרמל מזרחי. עם הקמת המדינה, ב-1948, כרמל מזרחי היה היקב הגדול והמשמעותי היחיד שפעל בארץ. היינות שהופקו בתקופה זו היו כאמור מאיכות נמוכה, וגם צריכת היין היתה מצומצמת מאוד ומרבית היינות שנצרכו היו מתוקים, ולעתים קרובות מחוזקים. בשנת 1957 היו אלה אגודת הכורמים (75%), והסוכנות היהודית (25%) שרכשו את היקב ממשפחת רוטשילד והובילו אותו למשבר כלכלי חריף. החל משנת 1986 הושקע מאמץ כביר להוביל את כרמל לעידן המודרני והיקב החל להקדיש תשומת לב רבה יותר לאיכות הכרמים והגפנים.
נדב ארנס - מנכ"ל היקב ורן אסא מנהל השיווק. צילום: דיוויד סילברמן
לאחר תהליך הבראה ממושך, שתפקיד מרכזי בו מילא המנכ"ל בשנים 2005–2012, ישראל איבצן המנוח, הצליח היקב להתאושש תוך שיפור עקבי של איכות היינות, ו-היינות בסדרות Private Collection ו-Selected, שהיו בעבר בינוניים, שופרו והפכו לשחקנים מרכזיים בשוק, לצד יינות Limited Edition ו-Mediterranean העומדים כיום בשורה אחת עם היינות הטובים בארץ. לפני כחצי שנה מונה נדב ארנס למנכ"ל היקב. ארנס (48) בן למשפחת כורמים השותפה ביקב, כיהן בשנים האחרונות כמנכ"ל שטראוס קפה והוא החליף את ארז פז שסיים לאחרונה כהונה בת שנתיים ביקב. ארנס בעל תואר ראשון בכלכלה וחקלאות מהאוניברסיטה העברית ותואר שני במינהל עסקים עם התמחות בשיווק, מאוניברסיטת סן דייגו, קליפורניה, ארה"ב, ששימש בשנים האחרונות גם כחבר ועד ההנהלה של היקב הצהיר כי בכוונתו להצעיד את כרמל קדימה.
צילום: איל קרן
יין ישמח ארוחת חג
לאלה מבניכם שאינם בקיאים בתמהיל יינות היקב אספר כי
Private Collection היא סדרת יינות עטורת שבחים המיוצרת משנות ה-80 וזוכה לפופולריות רבה בקרב בתי האב בישראל. הסדרה זכתה ב-3 מדליות זהב בתחרות Best Value 2018. היינות האדומים בסדרה (קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, קברנה מרלו) בעלי ארומה, טעם ונוכחות בולטת ומתאימים לקוקטייל צהריים מפנק או לאירוע קליל עם חברים בערב קייצי (55 ₪). אני אישית מאד אוהבת את שיראז - יין נועז ואקספרסיבי, שצבעו נופך כהה החושף נוכחות שופעת של דובדבנים שחורים, שזיפים אדומים ופטל, על רקע תבלינים אוריינטליים.
סדרה בולטת נוספת היא
SelecteD - שביססה את מעמדה לאורך השנים כסדרת יין מובילה, המעניקה תמורה גבוהה למחירי היין הנוחים. בסדרה האמורה מגוון יינות וזנים: אדומים, לבנים, סמוקים ומוסקטו. למעשה מדובר ביינות פירותיים, קלילים, עסיסיים ורעננים שעשויים להיות משקה אידיאלי לצעירים או למי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם היין (24.90 ₪) מסדרה זו אני אוהבת מאד את המוסקטו המכיל אלכוהול בשיעור 5.5% ומתאים במיוחד למי שאוהב כמוני את היינות שלו מתוקים.
עכשיו נותר רק לשתות, להתענג על הטעם והארומה המשכרת.
* הכותבת הייתה אורחת יקב כרמל