המייסדת רות הנדלר. צילום: אתר רשמי (מאטל)
היא נערה מושלמת (תרתי!), שמגיעה ממשפחה מרובת ילדים. אחיה ואחיותיה גדלים בצלה, יש לה מחזר אמריקאי עיקש (קן), פרידה דרמטית ברזומה, מעבר לגולש גלים אוסטרלי (בליין) וחזרה לזרועותיו של קן בערב חג המולד. היא למדה בתיכון בניו יורק, דוהרת בכלי רכב (בעיקר ורודים), עבדה כדיילת, אבל יש לה גם רישיון טיס. עדיין לא זיהיתם? זוהי ברבי...שבשבוע הבא תחגוג 59 שנים...
לרגל חגיגות יום ההולדת שיערכו ב-9 במרץ אספנו את כל העובדות הכי מעניינות על הבובה של
חברת מאטל שהגיל לא עשה לה קמטים.
1957: לילי משנה את שמה
"הבובה הבלונדינית נקראת על שם בתה של הוגת הרעיון, רות הנדלר", מציין דודי קרמר, יבואן מוצרי הטיפוח מבית Barbei. "בשנות החמישים המוקדמות ידעה תעשיית הצעצועים רק בובות הדומות לילדים ולתינוקות. הנדלר שהבחינה כי בתה הקטנה, ברברה מילסנט רוברטס, מעדיפה לשחק בבובות נייר דו-ממדיות הדומות למבוגרים, על פני בובות הדומות לילדים ותינוקות החליטה שבהעדר בובות כאלה בשוק שווה לה לייצר כאלה. היא פנתה לבעלה (ממייסדי חברת מאטל) והציעה לו לבחון ייצור בובת תלת מימד בעלת מימדי גוף של מבוגר. בקשתה נענתה בלגלוג על ידי חבר המנהלים של החברה, בטענה שאין אפשרות לייצר בובה כזו, אולם בטיול לגרמניה נתקלה הנדלר לראשונה ב-Lilli Doll - בדמות הבובה בה חשקה נפשה (ונפש בתה)", מציין קרמר.
בובת הברבי הראשונה
1959: מהגרת לאמריקה
דמות הבובה לילי הייתה "אשת חברה אופנתית", אשר ידעה היטב במה היא חפצה וידעה כיצד להשיג זאת. הבובה אומנם יוצרה כשעשוע סקסי עבור גברים מבוגרים שהציבו אותה על מדפים בברים ובחנויות טבק, אולם מהר מאד לילי, הפכה לאהודה על ילדות שאהבו להלביש ולהפשיט אותה והיצרן הנבון הבין שכל מה שצריך זה לצייד אותה באביזרים. בחברת "מאטל" התעשתו, קנו את הזכויות לבובה לילי, שינו את השם ל"ברבי" - כמחווה לברברה הקטנה והעיקשת והיא צוידה בתלבושות שכללו גם אביזרים כמו תיקי-יד, נעלים, חגורות ועוד פריטים קטנים וחשובים - והשאר היסטוריה ורודה. לברבי אגב יש שלוש אחיות: סקיפר, צ`לסי וסטייסי, ושלושה אחים סקיפר, והתאומים תתי וטד,כולם כמובן מתגוררים יחדיו בארה"ב.
1961: נישאת לקן
בובת הקן הראשונה
כך, ב-59, לאחר שלילי היגרה לאמריקה היא זנחה את שמה הנושן "בילד לילי" ונולדה מחדש תחת השם "ברבי" (כינויה של ברברה בתם של ההנדלרים), בעיקר בכדי להתאימה לשוק האמריקאי. הבובה הייתה מבוססת על דמות מרצועת קומיקס בעיתון Die Bild Zeitung משנת 1955 ולראשונה ניתן היה לרכוש אותה בתערוכה הבינלאומית לצעצועים ב-3$, כשהיא לבושה בבגד ים מפוספס שחור לבן ושערה אסוף לקוקו גבוה ועל מצחה מתנפנף פוני. בלונדינית או ברונטית, בעלת עיניים כחולות עם קשתית לבנה צחה, גבות מקומרות ו-Eye Liner כחול תואם. כעבור שנתיים מיום "הולדתה" הראשון, החל גם שיווקו של בן זוגה "קן".
"סינדרום ברבי"
סביב דמותה של ברבי צמחה עם השנים תעשיית אביזרים נלווים ענפה הכוללת בתי בובות (משנת 1962), ריהוט וכלי רכב (משנת 1962), בובות ילדיהם של ברבי וקן (משנת 1964), בובות בעלי חיים (משנת 1980), אביזרי הלבשה (משנת 1985) וגם מוצרים לגני ילדים ובתי ספר (משנת 1990). ב-1992 החלו לייצר בובות ברבי מדברות, אשר אמרו: "אני אוהבת לערוך קניות", "מה אעשה אם לא יהיו לי מספיק בגדים?" ו"חשבון בנק זה נורא קשה". הברבי הראשונה אחזה כידוע בגזרה מהממת ובשיער חלק לתפארת. הלוק גרר אחריו הרבה ביקורת, בטענה שהוא מהווה אידיאל יופי בלתי מושג עבור מיליוני ילדות קטנות ששיחקו בבובה והעריצו אותה. בניגוד לבובות אחרות שקדמו לה, ברבי הייתה הראשונה שאומנם יועדה לילדות קטנות, אבל יוצריה העניקו לה גוף של אישה מפותחת. בעניין זה יש להדגיש כי שורה של מחקרים הציגו את ברבי כאחת האשמות בתפישת הגוף המעוותת במערב. "סינדרום ברבי", הוא הרצון להיראות כמו ברבי, ויש נשים ששמות זאת למטרה הרבה אחרי שהפסיקו לשחק בבובות. למשל הדוגמנית האוקראינית הצעירה ואליריה לוקיינובה, שנהפכה לאושיית אינטרנט בזכות סכין המנתח, עדשות כחולות וחלום ילדות, והיורשת וכוכבת הטלוויזיה פאריס הילטון, שמממשת את סגנון החיים של ברבי בדרכה שלה.
1963: שיהיה במזל...
מידג` האדלי - היא בובת הברבי ההריונית (עם בטן נפוחה ותינוק מפלסטיק). תכלית השקתה הייתה היתה ללמד את הצעירים על חיי המשפחה, אלא שבשנות השישים של המאה שחלפה היוזמה הזאת לא התקבלה בברכה בלשון המעטה ותנועות מחאה שלמות יצאו נגד יצרנית הבובה בטענה שהיא מעודדת הריון בגיל הנעורים ומחוץ לנישואים. מידג` כמובן נאלצה להיפרד והוסרה מהמדפים, אליהם חזרה מאוחר יותר.
1967: תכירו: כריסטי – החברה הכהה של ברבי
הבובה Colored Francie שהוצגה ב-1967 ספגה ביקורת קשה משום שהייתה למעשה גרסה כהה לברבי, ללא התחשבות בתווי פנים אפרו-אמריקאיים. ב"מאטל" מיהרו כמובן להגיב ויצרו לברבי חברה חדשה בשם כריסטי, הפעם מעט קרובה יותר למראה אפרו-אמריקאי, ויש שיטענו שהיא אף דמתה מאוד לחברות להקת ה"סופרי-מז", שהיו אז בשיא הצלחתן.
1992: שיא מכירות: "Totally Hair"
מסקאל טויס, המשווקת הרשמית של "ברבי" בישראל נמסר כי בובת הברבי הנמכרת ביותר בעולם הייתה ברבי "Totally Hair" שהושקה בשנת 1992 והייחוד שלה היה שיערה הארוך שהגיע עד אצבעות הרגליים. אגב, בשנה זו התמודדה ברבי לראשונה גם על נשיאות ארה"ב ומאז כבר הספיקה להתמודד שוב עוד 5 פעמים.
1993: המטרוסקסואליזם הגיע
בשנה זו עבר קן שיפוץ קוסמטי נוספים עת נולד עם גוונים בלונדינים, עגיל באוזן ולבוש עדכני לאותה תקופה, שהפך להצלחה בקרב גברים הומואים.
1997: קצת פרופורציות
ניקולאי לאם
לאחר שהאומן ניקולאי לאם המחיש לכולם כיצד היתה נראית בובת ברבי שזכתה לשם LAMMILY מעוצבת לפי נתונים של אישה אמיתית, כשעיצב בפוטושופ מודל תלת מימדי לפי המידות הממוצעות של נערה בת 19, ויצר לפי זה בובת ברבי אמיתית, בחר האומן לייצר אביזר כיסא גלגלים לבובות הברבי, וזאת לאחר שחברת מאטל חדלה לייצר אותם ב-1997. בראיון למגזין PEOPLE הוא סיפר שאם ילדים יחשפו בגיל צעיר לדימויים חיוביים של המוגבלות, ואם ילדים בכיסאות גלגלים יראו דמויות שלהם, וככל שאביזרים של כיסאות גלגלים יהיו נפוצים כמו שמלות, הדבר יסייע ליצירת חברה מכלילה וסובלנית יותר.
את מימון הכספים לייצור של הכיסאות הוא עשה באתר KICKSTARTER.
במסגרת העבודה על הפרויקט הוא הביא דגמים של הכיסאות לחוג ריקוד לילדים בכיסאות גלגלים והתרגש לראות את הילדים משחקים איתם בהתלהבות.
2004: סוף הרומן
מיליונים של ילדות וילדים שיחקו בברביות השזופות מאז הגיחו לעולם. הן סירקו אותן שוב ושוב, המחיזו פרשיות אהבים וריבים סוערים בין ברבי לקן והפכו אותם לזוג השולט של ארגז הצעצועים.
למעשה ברבי וקן הכירו ב-1961 על סט צילומים לפרסומת טלוויזיה, אך כידוע אחרי 43 שנים כאחד הזוגות המפורסמים והנוצצים של העולם, זוג הפלסטיק המושלם נפרד. לאורך השנים אומנם היו ספקולציות בדבר נטיותיו המיניות של קן, בעיקר לנוכח הקריירה המתרחבת בהתמדה של ברבי, כ-90 מקצועות. ולאחר הכרזה על הפרידה התעוררו השאלות: האם קן יצא סוף-סוף מהארון, או שמא התעייפה ברבי מקן והחליטה לחפש משהו חדש. מחברת מאטל, נמסרה בשעתו תגובה רשמית בנוסח האמור: "בדומה לזוגות מפורסמים, הרומן ההוליוודי שלהם הגיע לסופו. קן עדיין יישאר בתמונה, אך רק על תקן ידיד".
2009: ברבי ולובוטין משתפים פעולה
ברבי חברה למעצב כריסטיאן לובוטין להשקת קולקציה של בובות ונעליים בהשראתה, כאשר את הנעליים ניתן היה להשיג גם במידת ברבי וגם במידת אישה.
2011: הקאמבק
לאחר שזיעזעו את העולם בפרידתם ,הזוג המפורסם והנוצץ הודיע 7 שנים לאחר פרידתם על איחוד מחדש. זאת לאחר שברבי הסכימה להצעתו של קן לחזור להיות שוב יחד ביום הרומנטי ביותר בשנה-הוולנטיין דיי. היצרנית סיפרה כי קן חיזר אחר ברבי ויצא במחוות רומנטיות חסרת גבולות על מנת להוכיח כי למרות שהוא עשוי מפלסטיק, האהבה שלו אמיתית לגמרי ולנצח נשארת בליבו. בדיוק ב-14 לפברואר שונה הסטטוס של שניהם ברשת החברתית-פייסבוק, מ"סינגל" ל-"במערכת יחסים".
נסיכת בראשית
באותה השנה ממש השיקה מאטל בובה במהדורה מוגבלת בשם Princess Genesis ("נסיכת בראשית"), עבור ילדה בת ארבע שאיבדה את שיערה בשל טיפול במחלת הסרטן. שנה מאוחר יותר הוקמה קבוצת פייסבוק בשם
"Beautiful and Bald Barbie", המונה קרוב ל-130 אלף חברים שקראה ליצרנית להפיץ את הבובה החולה ברבים, כדי לשפר את תחושתן של בנות חולות סרטן או כאלה שיש להן קרובות משפחה חולות.
2012: ברבי אדריכלית ומעצבת פנים
אחרי 53 שנה של מקצועות כמו מורה למחול, אחות בבית חולים ואפילו אסטרונאוטית, הושקה בובת ברבי חדשה שעוסקת באדריכלות. בכל שנה עורכת החברה סקר אינטרנטי שנועד לבחור את הקריירה הבאה של הבובה הבלונדינית. הפעם הוצגו בין השאר מקצועות כמו כתבת חדשות, מהנדסת מחשבים ופעילה סביבתית, אך מרבית הגולשים החליטו לתמוך בבובת ברבי האדריכלית. לרגל ההשקה של הבובה המיוחדת בעולם, הושק ברחבי תבל גם בושם תואם בשם FABULOUS.
הבובה החדשה, הושקה עם תיק גלילי בצבע ורוד לשרטוטים ומודל ורוד וקטן של בית בובות, לבושה בחולצת טי לבנה וג`ינס עם תיפורים לבנים מעטרת את אריזת גב הבושם. בחזית המארז מופיעה תמונת תקריב של ברבי ואילו הבקבוק שקוף ומלוטש, בעל פקק בצורת משושה המקנה לו אפקט מיוחד המזוהה עם שרטוטים אדריכלים.
ברבי מסדרת The Mega Bloks Barbie Build ’n Style
ומעניין לעניין, באותו העניין. ממש באותה השנה ענקית הצעצועים השיקה ברבי ראשונה שתכליתה לקרב בין אבות לבנות. זו צוידה בסט כלי עבודה בניסיון למשוך כאמור אבות רבים שעורכים את הקניות למשפחה ולעודד בנות לפתח כישורים מדעיים. הקו החדש של הבובה, The Mega Bloks Barbie Build ’n Style, שהאבנים בו צבועות בגווני ורוד, הושק בעיצומה של עונת הקניות לחג המולד. "ברגע שזה יהיה בבית, אבות יוכלו להצטרף ולשחק במשהו שאחרת נראה היה להם כמו טריטוריה לא להם", אמרה ד"ר מורין אובריאן, פסיכולוגית שיעצה למאטל בפיתוח הסט החדש.
2014: ברבי – "הכל אפשרי"
בשנה זו ניתן ביטוי נוסף לפופולריות של הבובה הכי נחשקת בעולם, כשהיא כיכבה בשער גיליון "ספורט`ס אילוסטרייטד". שני מותגים מוכרים שבמשך עשורים שימשו מוקד לתלונות בשל הדימוי שהם מעניקים לנשים, איחדו כוחות לטובת קמפיין קידום מכירות שאומר למבקרים שהם גאים ולא מתנצלים על מי שהם. ברבי, שנמצאת בבעלות חברת מאטל, וגיליון בגדי הים השנתי של "ספורטס אילוסטרייטד". הקמפיין כאמור התרכז בחגיגות היובל לגיליון בגדי הים, והציג בשער שלו בובת ברבי כגרסה של דוגמניות־על שהופיעו על שער המגזין, כשהיא לובשת עיצוב חדש של בגד הים בשחור לבן שאותו לבשה הבובה כשהוצגה ב–1959. "לא מתנצלים" - זו הסיסמה שעמדה במרכז הקמפיין, והוגדשה באמצעות כיתוב האשטג שקודם ברשתות חברתיות כמו טוויטר, וגם בשלט חוצות בכיכר טיימס בניו יורק. השותפות כללה ארבעה עמודים במגזין, כולל צילומים של צלם המגזין הוותיק, וולטר יוס ג`וניור.
בנוסף, הוציאה ברבי ב־2014 את השיר "הכל אפשרי", בביצוע להקת הבנות Fifth Harmony, המעודד נערות צעירות להאמין בעצמן עם המילים: "אנחנו חולמות בגדול, אנחנו יכולות, נהיה סופרסטאריות".
2015: בובות בעלות גיוון רחב יותר
הגיוון החברתי מגיע לברבי
ענקית הצעצועים האמריקנית "מאטל", יצרנית בובת הברבי המפורסמת השיקה את קולקציית "שירו" המציגה בובות בדמות נשים מפורסמות ומעוררות השראה. המהלך מצטרף לקו החדש של החברה בו היא מנסה להציג בובות בעלות גיוון רחב יותר. בשנה שעברה הושקו בובות ברבי בממדים שונים מהגרסה המקורית ובהן בובה גבוהה, בובה נמוכה וכן בובה עם קימורים, זאת לצד בובות עם גווני עור שונים.
2016: הסוף לרזון
אחרי שנים של ביקורת וירידה במכירות, יצרנית ברבי המשיכה במגמת הגיוון והשיקה ליין בובות עם דימוי גוף מעט יותר מציאותי. לברבי החדשה יש חזה גדול יותר, ישבן גדול יותר, ירכיים עבות יותר ובטן שאינה שטוחה. עם העדכון המשמעותי ביותר שלה מאז 1959 הגיעה ברבי לשער מגזין "טיים", לצד הכותרת: "עכשיו אפשר להפסיק לדבר על הגוף שלי". פרויקט ברבי החדש נשמר בסודיות מוחלטת וכונה בחברה "פרויקט שחרית".
ברבי מככבת בשער TIME magazine
"אנחנו נרגשים לשנות את הפנים של המותג, תרתי משמע", אמרה בהודעתה אבלין מאזוקו, סגנית נשיא במותג ברבי. "הבובות החדשות מייצגות קו שמשקף טוב יותר את העולם שילדות רואות סביבן - השונות בגוף, בצבע העור ובסגנון מאפשרת לבנות לבחור את הבובה שמדברת אליהן. אנחנו מאמינים שיש לנו אחריות כלפי ילדות וכלפי ההורים - לשקף נקודת מבט רחבה יותר של יופי".
מתוך התערוכה. צילום: אתר רשמי
בשנה זו הושקה במוזיאון לאמנויות דקורטיביות תערוכה שהוקדשה כולה לברבי. כ-700 בובות מחמישים השנים האחרונות דיגמנו בחלל של 1,500 מטרים אופנה סוחפת, כולל תיקים, נעלים וכובעים. בהיצע: ברבי דיור וברבי שאנל, לצד ברביות בהשראת תרבות פופ, כמו ברבי מד מן וברבי משחקי הרעב. בתערוכה הוצגו גם סרטוני וידאו ומיצגי אמנות, צילומים ופוסטרים של ברבי כמובן.
במקביל, מנסה מאטל למתוח את גבולות המגדר של משחק הבובה גם בכיוון השני, ולשם כך היא הפיקה לראשונה פרסומת טלוויזיונית לברבי, שבה הופיע ילד. הילד הבלונדיני, בתספורת מוהוק אופנתית, נראה כשהוא משחק עם שתי בנות בבובות הברבי במהדורה מיוחדת עם בגדי בית האופנה מוסקינו, ומכריז: "הבובה של מוסקינו היא מהממת!".
2017: קן משתדרג וברבי עם חיג`אב תומכת בנישואים חד מיניים
בהמשך ישיר לקולקציית שירו מאטל הציגה בשנה זו את הסגנון החדש של בובות "קן", החבר של ברבי ונראה שהוא עבר מהפך של ממש. בהתאם לשנת 2017, הטרנד הוא גיוון והמטרה של סדרת הבובות החדשה היתה לקדם פתיחות למודלים שונים של יופי, ולהתאים את המראה של הבובה המיושנת לאופנה העכשווית.
חיידק המטרוסקסואל לוכד את קן
בהתאמה לבובות החדשות יש צבעי עור בגוונים שונים מבהיר ועד כהה התואמים אנשים ממוצאים שונים, ומבני גוף מרזה עד רחב. גם סגנון השיער והלבוש של בן השתנה ותואם את התקופה. בחברה אמרו שהם רוצים שהצעצוע הקלאסי ישקף את העולם המשתנה. בסך הכל ישווקו 15 בובות שונות, בעלות 7 גווני עור, 9 סגנונות שיער ו-3 מבני גוף. אגב, הבובה שתפסה את מירב תשומת הלב הוא קן "מן-באן", בעל הקוקו הגברי הצמוד לקרקפתו.
איבתיהאג` מוחמד עם בובת הברבי בדמותה
בנוסף ובפעם הראשונה בהיסטוריה - הברבי המפורסמת התכסתה בחיג`אב - כיסוי הראש המוסלמי. המראה נוצר בדמותה של הסייפת האולימפית איבתיהאג` מוחמד מארה"ב שעשתה היסטוריה ב-2016 כשנהפכה לאמריקנית הראשונה להתחרות במשחקים עם חיג`אב.
הברבי של ג`יגי חדיד
באותה השנה למרות שהיו מי שהספידו אותה, מסתבר שברבי, חיה ובעיקר בועטת. בשנה זו הנפיקה מטאל מספר גרסאות של הבובה כמחווה לכמה מאושיות הסטייל הגדולות בעולם ובינהן ברבי בדמותה של אשלי גראהם הנחשבת לשגרירה של דימוי גוף חיובי, ולכן בהתאמה זכתה לבובה שמוכריחה שגם ברבי מסוגלת להיות מאשר בלונדינית פלקטית בעלת מידות סטנדרטיות, ברבי ג`יג`י חדיד הכוללת חולצה של המעצב טומי הילפיגר, לו כידוע היא משמשת כפרזנטורית וכן בובת איימי סונג (מעצבת פנים אמריקאית המחזיקה בלוג מצליח שעוסק בעיצוב פנים ואופנה הנקרא "Song of style" הנוצרה כמחווה לסונג המייצגת תמיכה בנישואין חד מיניים.
איימי סונג ובובת הברבי שלה
בפוסט בחשבון האינסטגרם של ברבי מצולמת הבובה האמורה לבושה בחולצה עם הסיסמא "אהבה מנצחת" שמזוהה עם תמיכה בזכויות להט"ב. מדובר בהעתק מוקטן של חולצה שסונג הציגה לכבוד חודש הגאווה. ההכנסות ממכירת החולצה הועברו לארגון התומך בנוער להט"בי. "ברבי היא מותג מכיל שחוגג גיוון, נדיבות וקבלה", מסרה החברה בשעתו לגרדיאן הבריטי.
ומה תמצאו על המדפים?
ד. קרמר. חוברות יצירה וסטיילינג החל מ-50 שקל
H&O. חליפת גן - 43 שקל
עצמלה. סט מצעים יחיד מיקרופייבר - 99 שקל
נקסקר . ברבי סנסטיב, פלסטר רך ונושם עם דבק היפואלרגני- 24 שקל
פלפוט. ערכת עיצוב - 24.90 שקל
סקאל טויס. מימין בית החלומות -799.90 שקל. משמאל בית בובת ברבי - 299.90 שקל
נעמן. תבנית לעוגה - 63 שקל